מוקדם יותר החודש ערכה אפל את אירוע האייפונים השנתי שלה, במהלכו הכריזה על שלושה דגמים עדכניים לטלפון החכם. הזול מביניהם, ה-XR, הוא עדיין מכשיר יקר מאוד (כ-750 דולרים), בעוד שה-XS וה-XS Max חוצים בקלילות את רף אלף הדולרים. בהתחשב בכך שהיצרנים הסינים מציעים מכשירים בעלי מפרט מתקדם, מסכים ענקיים ומצלמות מצוינות בפחות ממחצית המחיר, נראה שאפל לא מהססת להמר כי חובבי המותג יהיו מוכנים לשלם סכומי עתק עבור מכשירים שיתרונם על המתחרים אינו ברור לכולם.
אפל היא בוודאי לא החברה הראשונה בעולם שמנסה לגבות סכומי כסף אדירים בעבור גאדג׳טים שעשויים להיראות מיותרים. חלקם כבר הספיקו להצחיק את כולם ולהעלם, בעוד אחרים מוסיפים לדשדש במרדף אחרי המעריצים.
Juicero: מכונת קפסולות למיץ
הדוגמה הלוהטת לגאדג׳ט מיותר במחיר מופקע שבכירי עמק הסיליקון אוהבים לציין בשנה האחרונה היא Juicero, סטארטאפ שהספיק להסגר 16 חודשים לאחר שחשף את המוצר המהפכני שלו: מכונה המפיקה מיצי פירות מקפסולות. לכאורה זה לא רעיון כל כך נורא: לא לכולם יש מקום בבית למסחטות מסוגים שונים, או זמן וסבלנות לסחוט מיץ. הבעיה נעוצה במחיר - עלות המכונה של Juicero עמדה על לא פחות מ-399 דולרים, וכפי שהודגם בסרטונים שעלו ליוטיוב, לא באמת צריך אותה שכן לחיצה חזקה על הקפסולה תפיק את אותו המיץ בלי שום מכונה. גם אם הרעיון כשלעצמו מעניין, הניסיון למכור במאות דולרים מכונה שלא עושה כמעט כלום דן את החברה להפוך לבדיחה וכישלון.
La Cambusa: מטבח זעיר ב-40,000 דולרים
לחברת ״מגיני״ האיטלקית יש הצעה שבהחלט אפשר לסרב לה: ארון המכיל בתוכו מקרר, מכונת קפה, מפיק קוביות קרח, שולחן עבודה ואפילו מסך טלוויזיה. הארון הזה מעוצב באופן אישי לפי מידות המטבח המיועד, ואמור לחסוך הרבה מקום. מה שהוא בהחלט לא חוסך זה כסף: עלותו עומדת על כ-40,000 דולרים, לא כולל משלוח והרכבה. יש לנו הרגשה שאפשר להרכיב לבד משהו מרשים לא פחות, בהרבה פחות כסף.
Withings Hair Coach: מברשת שיער ב-200 דולרים
לחברת מוצרי הבריאות Withings רקורד ארוך של מוצרים שהצורך בהם מוטל בספק, אך הזוכה הבלתי מעורער בתחרות ״ההמצאה המיותרת ביותר״ של החברה הוא ה-Hair Coach, מברשת שיער שפותחה בשיתוף פעולה עם ענקית הקוסמטיקה לוריאל, ומחירה עומד על לא פחות מ-199 דולרים. במחיר הזה תקבלו, ובכן, מברשת, אך כזו שמצויידת בעשרות חיישנים שונים - בהם גם מיקרופון - שאמורים לבדוק את סוג השיער שלכם ולספק המלצות שונות להברשה וטיפוח, המועברות דרך אפליקציית סמארטפון תואמת.
SMALT: המלחייה החכמה
עוד בקטגוריית המוצרים ה״חכמים״ שלא באמת צריכים להיות כאלה, קבלו את SMALT: המלחייה החכמה. אם תחברו אותה לאפליקציית הסמארטפון ותספרו לה איזה מוצר מזון בדיוק אתם ממליחים, היא תוכל לספק לכם המלצה לכמות המלח המדויקת שכדאי לכם להשתמש בה! חוצמזה, היא גם מנגנת מוזיקה דרך רמקול בלוטות׳, ואפילו מאירה את שולחן האוכל במגוון צבעים - אבל לא יודעת לטחון את המלח. המחיר? היה 199 דולרים, במבצע מיוחד למזמינים טרם ההשקה הרשמית, אולם הפרויקט לא הצליח לגייס את הכסף באתר אינדיגוגו, וכרגע באתר יש רשימת המתנה.
Nokia N-Gage: קונסולת המשחקים הגרועה בהיסטוריה
זמן לקצת נוסטלגיה: בימים שבהם נוקיה עדיין הייתה מותג הסלולר המוביל בעולם, השיקה החברה את טלפון ה-N-Gage, שאמור היה להתחרות בקונסולות המשחק הניידות כדוגמת הגיימבוי או ה-PSP של סוני. מבחינות מסוימות הוא הקדים את זמנו, כשהיום החיבור בין סלולר וגיימינג נראה לנו לחלוטין מובן מאליו. מבחינות אחרות, הוא היה נורא ואיום, עם מגוון קטן ולא מרשים של משחקים, מסך פצפון, ודרישה לכבות ולהדליק את המכשיר (!) בכל פעם שרוצים להחליף משחק. המחיר, 299 דולרים, אולי נשמע סביר לטלפון חדש היום, אך בימים שלפני הסמארטפון זה היה פשוט טירוף.
Yalos: טלוויזיה מצופה ביהלומים
נבהיר קודם כל שקיימות בשוק טלוויזיות יקרות מאוד, שאולי לא כל אחד יכול לקנות, אבל אפשר להבין מדוע הן מתומחרות בעשרות ומאות אלפי דולרים: הן גדולות מאוד, או דקות מאוד, או איכותיות מאוד. הן כנראה מייצגות רף טכנולוגי שיהפוך לסטנדרט רק בעוד כמה שנים, ובינתיים עבור הקדמה הזו צריך לשלם.
אבל יש גם ז׳אנר אחר, של טלוויזיות שאינן יקרות כי הן טובות יותר, אלא כי הן עשויות מחומרים שאין שום סיבה לייצר מהם טלוויזיה: זהב, או פלדה חסינת כדורים, או במקרה שהוא כנראה המפורסם ביותר עד כה: יהלומים. טלוויזיה של Yalos, תומחרה בלא פחות מ-130,000 דולרים, מצופה ב-20 יהלומים באיכות 20 קאראט. חוצמזה מדובר בפאנל LCD סטנדרטי לחלוטין, שאין באמת שום סיבה לקנות.
Nike HyperAdapt 1.0: הנעליים ששורכות את עצמן
מאז שיצא הסרט ״חזרה לעתיד 2״ לאקרנים, הבטיחה לנו יצרנית הנעליים נייקי שיום אחד הפנטזיה המגניבה ביותר שראינו שם תתגשם, ונוכל ליהנות מנעליים ששורכות את עצמן בלחיצת כפתור. ב-2017 זה סוף-סוף קרה, ואולי עדיף שהרעיון הזה היה נשאר על שולחן השרטוטים: נייקי השיקה את ה-HyperAdapt 1.0, נעליים עם מנוע חשמלי במקום שרוכים, שנסגרות ונפתחות בלחיצה קלה.
הבעיה, כפי שכבר בוודאי ניחשתם, היא המחיר: לא פחות מ-720 דולרים לזוג נעליים. ומפני שכל העסק הזה מבוסס על סוללות נטענות, סביר להניח שבמחיר הזה תקבלו נעליים בעלי אורך חיים קצר יותר אפילו מזה של נעלי ספורט רגילות (שלא לדבר על זה שמידי כמה ימים חייבים לחבר אותן לשקע). לצד ההכרזה על הנעליים הללו, הבטיחה נייקי כי בהמשך הדרך תשיק דגמים נוספים שיהיו נגישים מעט יותר. עדיין לא ראינו אותם.
HomePod: רמקול לא מאוד חכם, אבל מאוד יקר
התחלנו עם עקיצה לאפל, ורק הגיוני שנסיים עם אחת. בעוד שגזר דינם של מכשירי האייפון החדשים טרם נתקבל (וכפי שכבר אמרנו, לא היינו ממהרים להמר נגדם), ה״רמקול החכם״ של אפל כבר בילה מספיק זמן על המדף כדי שנוכל לקבוע בוודאות כי לפחות בינתיים, מדובר בסוג של פלופ שמפסיד הן לאמאזון אקו והן לגוגל הום, המתחרים הבולטים.
למה? פשוט: הוא עולה לא פחות מ-349 דולרים, ובמחיר הזה מציע אומנם איכות צליל טובה, אך יכולות ״חכמות״ נחותות בהרבה מאלו של מוצרים שמחירם פחות מרבע. ממש כמו באייפון, מתקשה סירי לענות על שאלות רבות, ומנגנת מוזיקה רק עם השירות של אפל עצמה (תשכחו מספוטיפיי). במחיר הזה, מדובר בגאדג׳ט שרק המעריצים השרופים ביותר של החברה יכולים להצדיק את רכישתו.