קסדת האופניים, זו שנועדה לשמור לנו על הראש מפני נפילה, לא זכתה לשינויים רבים לאורך השנים. העיצוב אמנם השתנה לטובת מבנה יעיל יותר ואת הקסדות מפיקים מחומרים קלים ובטוחים יותר, אך זה פחות או מה שהשתנה. ב-2015 חברת 'לומוס' (Lumos) השיקה קמפיין מימון המונים באתר Kickstarter במסגרתו כיוונו הוגי הפרוייקט לפתח ולייצר את "הדור הבא של קסדות האופניים".
מדובר בהצהרה דרמטית משהו, אך הוגי הקמפיין שמרו על פשטות עם הרעיון והביצוע כשאלו מבטיחים קסדת אופניים 'חכמה' בה משולבים מספר אמצעים טכנולוגיים כמו מד תאוצה, תאורת בטיחות ותקשורת אלחוטית כדי לייצר קסדת אופניים חכמה הכוללת כל מה שרוכב צריך. כל אלה נועדו במטרה לאפשר הן לרוכבים האופניים והן לנהגים על הכביש חווית נהיגה בטוחה יותר.
נראה כי הוגי הפרויקט פגעו בעצב רגיש אצל הרוכבים שכן במסגרת פרויקט מימון ההמונים גויסו בהצלחה מעל ל-800 אלף דולר. אך האם המוצר הסופי שהגיע לחנויות מצליח לעמוד בהבטחות? בדקנו.
עיצוב עתידני אך מוכר
אנו קיבלנו לסקירה את דגם ה-Lumos Kickstart. כשהוצאנו את זה מהקופסא שמחנו לגלות שבלומוס שמרו על איפוק בעיצוב של הקסדה. בניגוד לפרוייקטים אחרים באתרי מימון המונים אשר מרגישים את הצורך ב'להמציא את הגלגל מחדש', קסדת ה-Lumos Kickstart זכתה למראה מודרני עם אך סולידי. הדבר מתבטא בעיצוב הקסדה כשזו בצבע שחור מט ובעלת מראה ספורטיבי המשלב בגוף הקסדה את החיישנים ומערכי התאורה השונים – כאשר בחזית ממוקם פס נורות הלד בצבע לבן אשר נועד להקל על זיהוי הרוכב בלילה.
בצידה האחורי של הקסדה נמצאים כפתור ההפעלה, מחבר הטעינה ושלושה מערכי תאורה נוספים: שניים בעלי תאורה כתומה המייצרים צורת חץ לטובת האיתות ימינה או שמאלה ומערך נוסף במרכז המייצר משולש בצבע אדום המשמש לתאורת בלימה או חירום. מדובר במספר כולל של 48 נורות לד ואלו מסוגלת להגיע לעוצמת הארה של 400 לומן (lm), כך שהתאורה נראית גם ביום שטוף שמש.
בתוספת החיישנים, מערכי התאורה והסוללה הפנימית בה מצויידת קסדת ה-Lumos Kickstart, זו שוקלת כ-380 גרם. מדובר במשקל כבד יותר בהשוואה לקסדת אופניים רגילה, אך בעזרת פיזור משקל אחיד לא הרגשנו כי זו מכבידה בעת החבישה על אזורים מסויימים כמו הצוואר או המצח.
התאמת הקסדה לראש הרוכב נעשה על ידי התאמת אורכן של רצועות הסנטר וכן רצועה היקפית אותה ניתן להדק או לשחרר בעזר שימוש בגלגל שנמצא בחלקה האחורי.
הקסדה עצמה היא רק חלק מהמערך כשאליה מתלווה גם השלט האלחוטי אותו ממקמים בכידון או במקום נגיש אחר באופניים. השלט מאפשר לרוכב לשלוט על תאורת האיתות ולהפעיל אותה לפני כל פנייה, וכאשר היא מופעלת ישנה גם התראה קולית בדמות צפצוף. בנוסף, השלט כולל בתוכו את מד התאוצה אשר הכרחי להפעלת אורות הבלימה המופעלים באופן אוטומטי העת האטה.
יחידת השליטה מורכבת משני חלקים: עוגן הפלסטיק ויחידת השלט. כאשר את העוגן מרכבים על גבי הכידון באמצעות שתי גומיות כשגוף השלט מתחבר אל העוגן בסיבוב. מדובר בפתרון חכם שאינו דורש כלים בעת ההרכבה הראשונית ואף מאפשר לנתק את יחידת השליטה כשהאופניים לא נמצאות בשימוש וזו במטרה למנוע גניבה או לחבר אותם לאופניים שיתופיים כמו אופני תל-אופן או Mobike.
ראוי לציין כי במהלך הרכיבות לא הרגשנו תזוזה מהותית של השלט. אך בכל זאת היינו רוצים לראות אפשרות לחבר את עוגן השלט לכידון באמצעים קבועים יותר שכן השמש הישראלית ומזג האוויר החם לבטח יחלישו את צמד הגומיות.
יש לציין כי גם הקסדה וגם יחידת השליטה עמידים בפני מים כך שאין בעיה להשתמש ב-Lumos Kickstart גם בימים גשומים.
ויש גם אפליקציה
הזיווג בין השלט לקסדה נעשה בקלות ובעת ההפעלה הראשונית ניתן ליזום זאת על ידי לחיצה ארוכה על כפתור ההפעלה אשר ממוקם בצידה האחורי של הקסדה ועל צמד כפתורי האיתות ביחידת השליטה. ולאחר הזיווג ניתן לעלות על האופניים ולרכב.
בדומה למוצרים חכמים רבים, גם את קסדת ה-Lumos Kickstarter מלווה אפליקציה אשר זמינה למכשירים ניידים המריצים את מערכות ההפעלה iOS או אנדרואיד. באופן מפתיע הוגי הפרויקט לא הבטיחו אחת שכזו בעת ההכרזה ולמעשה הדרישה לאפליקציה הגיעה דווקא מההמונים שתמכו בפרויקט.
האפליקציה ניחנת במספר יכולות חכמות כמו האפשרות להציג בהפעלה הראשונית הוראות כיצד לזווג בין הקסדה, לטלפון וליחידת השליטה; היא מאפשרת להתממשק עם אפליקציות ספורט אחרות כמו: Google Fit, Strava, Samsung Fit ו-Apple Health ובכך לתעד את משך ומסלול הרכיבות; האפשרות להתקין עדכוני קשוחה אשר מיועדים לקסדה וליחידת השליטה וכמובן הצגה של אחוזי זמן הסוללה שנותן בקסדה וביחידת השליטה לצד יכולת התראה על סוללה חלשה.
כל האפשרויות הללו מבורכת בהחלט אך לאפליקציה ישנו צד שימושי אף יותר – היא מאפשרת להתאים אישית את התנהגות הקסדה ולהתאימה את היכולות השונות לטעמו ולסגנונו של הרוכב. כאשר אנו רכבנו גילינו כי תדירות צפצוף האיתות גבוהה מדי ושמחנו לגלות כי דרך האפליקציה ניתן לשנות את התדירות כך שההתראה תשמע כל ארבעה או שמונה הבהובים. בנוסף ניתן להתאים אישית את סף עוצמת הבלימה להפעלת תאורת הבלימה האוטומטית שכן כל רוכב בולם באופן מעט שונה.
בנוסף, משתמשי Apple Watch, השעון החכם של אפל, ייהנו מיכולת נוספת ב-Lumos Kickstart והיא היכולת להפעיל את תאורת האיתות באמצעות מחוות תנועה. כן אותן מחוות נפנוף ידיים שלמדנו בשיעורי בטיחות בדרכים אי שם בבית ספר היסודי יכולות להפעיל את האיתות המתאים. שכמובן דרך האפליקציה ניתן לבחור ולהתאים את האיתות למחוות האזוריות. מכיוון שאיננו משתמשים בשעון החכם של אפל לא יצא לנו לבחון את היכולת הזו.
איך חווית הרכיבה?
בכנות, לא ציפינו לשינוי מהותי באופן ובסגנון הרכיבה, שכן זה לא הייעוד של Lumos Kickstart. השימוש בקסדה טבעי ולא פולשני – מפעילים וחובשים את הקסדה, כשזו מרגישה נהדר בעת הרכיבה. הסגנון הספורטיבי בעל שבע-עשרה הפתחים העליונים אידאלי לקיץ הישראלי וביום חם עדיין ניתן להרגיש את זרימת האוויר.
את יחידת השליטה מיקמנו בצד ימין של הכידון כך שיהיה ניתן ללחוץ על כפתורי האיתות בעזרת בוהן יד ימין. השימוש ביכולת האיתות, כמו בנהיגה ברכב, הפך לטבע שני ולאחר תקופת הסתגלות קצרצרה ומצאנו כי אנו משתמשים בכפתורים מבלי להסתכל על השלט.
איננו רוכבים אינטנסיביים ותמהיל הרכיבה שלנו מורכב מרכיבה באופניים בעיקר בסופי השבוע. מדובר בדרך כלל בשעה של שימוש ואנו מצאנו כי בשעה זו איבדנו בין 20-25 אחוזים של סוללה. כך שתדירות השימוש הזו תחייב אותנו להטעין את הקסדה כל שלוש או ארבע רכיבות.
עוד ב-TGspot
Spex - פרטים והשוואות מכשירים
יש תאריך: OnePlus 6T יוכרז בהודו ב-17 באוקטובר
ההטענה מתבצעת באמצעות כבל שצידו האחד בעל חיבור USB Type-A סטנדרטי ובצידו האחר מחבר ייעודי מגנטי המתחבר לצידה האחורי של הקסדה. הערכה אינה מגיעה עם מטען אך ניתן להשתמש בכל מטען של מכשיר טלפון נייד כשזמן ההטענה כאשר הסוללה מרוקנת לחלוטין עומד על כשעה וחצי.
מעבר לכך, חווית השימוש שלנו בקסדה לא הייתה שונה משימוש בקסדות אחרות והיא לא צריכה להיות. אך תחום בו ה-Lumos Kickstart כן הצליחה לבדל עצמה מקסדות אחרות היא במתן תחושת הביטחון על הכביש וכשיותר מפעם אחת הצליחה הקסדה להוציא מהנהגים הסקרנים מחמאות חיוביות כשאלו דאגו להחמיא לפלא הטכנולוגי ולציין כי האורות המהבהבים הסבו את תשומת ליבם וגרמו להם להבחין בנו מתקרבים במראות הצד. אנו הרגשנו כי תאורת האיתות גרמה לנהגים אחרים להאט ולהתחשב בכיוון הנסיעה שלנו כאשר ביצענו פניות על הכביש.
את קסדת ה-Lumos Kickstart ניתן לרכוש דרך אתר החברה או המשווקים המורשים, כשזו נמכרת במחיר מומלץ לצרכן של 790 שקל. מדובר במחיר דומה למוצרים מתחרים דומים בקטגוריה אך יקר בהשוואה לקסדות הפשוטות.