"כבישים?" אמר דוק בראון בחצי חיוך, בסיומו של הסרט חזרה לעתיד מ-1985, "במקום שאליו אנחנו הולכים לא צריך כבישים". הסרט מסתיים בטיסה של שלוש הדמויות על 2015, שם השמיים מלאים במכוניות מעופפות.
2015 עברה מזמן, ואנחנו תיכף בסוף העשור. השמיים בינתיים ריקים ממכוניות. לכל היותר יש זמזום של איזה רחפן מעצבן שמישהו החליט להטריד באמצעותו את ההעוברים והשבים, רק בשביל לצלם סלפי ממש ממש גבוה.
אבל יש כמה חברות שכבר הופכות את המכונית המעוופת למציאות. אחת כזאת ראינו בכנס CES בווגאס שננעל לפני כשבועיים. קשה היה לפספס את כ לי הטיס עצום הוצב באמצע מרכז כנסים הענק בתערוכת הטכנולוגיה בווגאס. היה זה דגם במימדים אמיתיים של המכונית המעופפת של חברות בל ואובר, ה-Bell Nexus, שהיא שילוב של מסוק, רחפן ענק ומונית שמסוגלת להוביל חמישה אנשים למרחקי תעופה עצומים.
הדגם הכיל שישה מאווררים ענקיים כדי לסייע בהמראה ובנחיתה, מנוע היברידי חשמלי ומסכים שמראים לנוסעים את מסלול הטיסה. המטרה – לקצר את זמני הנסיעה ואת העצבים בפקקים. מסלול בין סן פרנסיסקו לסן חוזה, שאורך בדרכים כשעתיים ועולה 111 דולר, יקוצץ לרבע שעה באוויר, במחירים של 129 דולר בתחילה, שיגיעו בהמשך גם ל-20 דולר בלבד. טיסות הניסיון יחלו בשנה הבאה, לקראת השקה מסחרית ב-2023, אבל המכונית המעופפת האמיתית, זו שמבטיחים לנו בהוליווד כבר שנים, היא הרבה יותר קרובה מזה.
רכב עם להבים
קודם כל חשוב להפריד בין שני סוגים של "מכוניות מעופפות" שנמצאים בפיתוח כרגע בכל רחבי העולם. האחד הוא מכונית מעופפת טיפשה, נקרא לזה, שהיא למעשה מבוססת על שילוב של שני כלי תחבורה שכולנו מכירים – מסוק פלוס רחפן. לא נלאה אתכם בסוגים השונים של טכניקות ההנעה ודחיסת האוויר השונות אבל בגדול, הסוג הזה של המכוניות מסוגל להגיע מנקודה א' לנקודה ב' דרך האוויר בלבד. כלומר, מדובר באמת על סוג של מסוק אישי לכל אחד ואחד מאיתנו, כאשר רובם אינם מצריכים רישיון טיס רשמי אלא הדרכה פשוטה אחרת.
הסוג השני, שהוא כבר הרבה יותר מתוחכם, מנסה לשלב בין טיסה באוויר לנסיעה על הקרקע, כלומר רכב חכם שמסוגל להתאים את טכניקת הנסיעה בהתאם למרחקים ולתנאי השטח. כאן מדובר כבר על מכונית שיכולה גם לגמוע קילומטרים רבים דרך האוויר וגם, במידת הצורך, להפוך לכלי רכב סטנדרטי שנוסע על הכביש.
לארי פייג', מייסד גוגל, משקיע בשני סטארטאפים שונים שמטרתם להעמיד לרשות הציבור רכבים מעופפים מהסוג הראשון. האחד הוא Blackfly של חברת Opener, שמגדירה אותו כמעין רחפן שנשלט מבפנים על ידי אדם. התא המעופף הזה מכיל שתי כנפיים כשעל כל אחת מהן 4 מנועים חשמליים המבוססים על מדחף, ומסוגל כרגע להגיע למרחקים של עד 40 קילומטרים במהירות של 100 קמ"ש – והכל על טייס אוטומטי. החברה כבר בחנה אותו באופן נמרץ בקנדה, וטוענת כי תהיה מוכנה להשיק אותו לציבור כבר בהמשך השנה הנוכחית, במחיר שמתקרב למחירם של רכבי פנאי שטח אחרים בשוק.
ה- Flyer של קיטי הוק, הפרויקט השני שנהנה מתמיכתו הכלכלית הענפה של פייג', הוא למעשה קונספט מאוד דומה של רחפן עם מקום לאדם אחד, המבוסס על 10 מנועים חשמליים מבוססי סוללות ושני מוטות שליטה. המהירות כאן היא קטנה יותר – עד כ-32 קמ"ש, וגם מרחק הנסיעה. אבל לקיטי הוק יש גם אבטיפוס של מכונית נוספת בשם Cora, שמסוגלת להכיל שני נוסעים ומיועדת לשימוש כפתרון לתחבורה ציבורית בערים. שני הרכבים כבר נבחנים במלוא המרץ בניו זילנד, אם כי החברה פחות מתחייבת על תאריך דדליין של יציאה לשוק.
חברות טויוטה ואינטל נכנסות גם הן חזק לעניינים, עם השקעה של 100 מיליון דולר במונית המעופפת של חברת Joby Aviation, שמסוגלת להכיל עד חמישה נוסעים, ולהמריא ולנחות באופן אנכי. טויוטה, אגב, גם מושקעת בחברת Cartivator שמנסה בכל הכוח לגרום ל- Skydrive שלה להדליק את המשואות בטקס הפתיחה של אולימפיאדת טוקיו 2020.
גם חברת Airbus מושקעת במיזם בשם Vahana שמיועד להיות מונית מרחפת אוטונומית, כך שהמכוניות יוכלו להסיע נוסעים לפי מסלול קבוע מראש, ללא צורך בנהגים או ברישיונות טיסה, ואף יוכלו להטיס את עצמן לנקודות תחזוקה ובקרה. בתחילת השנה שעברה נערכה כבר טיסת מבחן צנועה ראשונה של המכונית הזו – המונית התרוממה לגובה של כ-5 מטרים ונשארה שם במשך 53 שניות – וכעת עובדים בפרויקט על להוסיף לה יכולת תמרונים באוויר.
עוד חברה שמבטיחה הבטחות היא Lilium Aviation, שטוענת שהמכונית המעופפת שלה מסוגלת להגיע מלונדון לפריז תוך שעה קלה אחת. גם כאן מדובר בעיקר על מסוק עם המראה ונחיתה אנכית, שמסוגל להכיל עד 5 נוסעים, אבל ליליום מתגאה בכך שהרכב שלה מבוסס על מנועי סילון עם טווח של כ-300 ק"מ, ושיהיה ניתן לזמן אותו באמצעות אפליקציה בסמארטפון, בדיוק כמו שקוראים למונית. הטיסות הראשונות מתוכננות לשנת 2025, ומייסד סקייפ ניקלס זנסטרום כבר השקיע 10 מיליון יורו בדבר הזה.
ענקית תעופה נוספת שטובלת את גלגליה במים היא בואינג, שבאמצעות חברת Aurora Flight Sciences סיימה ממש השבוע טיסת מבחן ראשונה למונית המעופפת שלה שהצליחה להתרומם, לשהות באוויר ולנחות והכל בכוחות עצמה בשליטה אוטונומית. המונית של בואינג מכילה מנועים ורטיקליים חשמליים שמטיסים אותה עד למרחק של כ-80 ק"מ, ובהמשך השנה מתכננת החברה להרחיב את יכולותיה ואף להשיק מטוס מטען אוטונומי שמסוגל להוביל משקל של עד 227 ק"ג.
ועכשיו בואו נדבר על מה שכולנו באמת מחכים לו – מכונית שיודעת גם לנסוע וגם לטוס. חברת Terrafugia (חברה בת של יצרנית המכוניות וולוו), שנוסדה על ידי קבוצת מדענים מ-MIT לפני 13 שנה, עובדת גם היא על שני פרויקטים מסקרנים במיוחד רק מהסוג השני, כלומר שמנסים לשלב בין נסיעה בדרכים לתעופה באוויר. הראשון הוא Transition, שהוא מודל היברידי בין מכונית למסוק עם כנפיים וגלגלים מתקפלים, שמבוסס על שילוב בין מנוע חשמלי לכזה המבוסס על גז, ומסוגל לטוס למרחק של עד 640 ק"מ במהירות של עד 160 קמ"ש. זהו גם הרכב המעופף הראשון שככל הנראה יוצע למכירה כבר השנה, תמורת כ-400 אלף דולר, אם כי עדיין לא ברור איפה, מתי ותחת אילו רגולציות. יחד עם זאת הוא נראה מגושם וכבד במיוחד, ולכן עובדת החברה גם על גירסה מעודנת יותר בשם TF-X, שנראית כבר הרבה יותר חלקלקה ועתידנית. זהו רכב-מסוק אישי בשליטה אוטונומית עם כנפיים וגלגלים מתקפלים שנראה כמו מכונית ספורט מהודרת במיוחד, אשר מסוגל להכיל עד 4 נוסעים ואינו זקוק למסלולי נחיתה והמראה ייעודיים. הטווח והמהירות הוגדלו – עד 805 ק"מ ב-322 קמ"ש.
חברת Pal-V ההולנדית טוענת שהכתר כבר שייך לה בזכות ה- Liberty, שהוא בעצם סוג של אופנוע מרחף עם 99 כוחות סוס, שמסוגל לטוס במהירות של 160 קמ"ש. לטענת החברה, הרכב שלה כבר קיבל את כל האישורים הנדרשים מרשויות התעופה בארה"ב ובאירופה, וייצורו ההמוני למעשה כבר החל לקראת השקה בהמשך השנה. בהנחה ויש לכם רישיון טיס ורישיון נהיגה, תוכלו לרכוש כבר עכשיו שתי גרסאות שונות של הרכב הזה, והמחירים – 400 ו-600 אלף דולר לגירסאות הספורט וה- Pioneer בהתאמה.
חברה אחרת שנכנסה למירוץ בשנה שעברה היא חברת NFT (New Future Transportation) של הישראלי גיא קלפנסקי ואשתו מאקי, אשר מנסה לייצר מכונית מעופפת אמיתית במחיר שפוי ונורמלי, כלומר החל מ-50 אלף דולר בלבד. החברה עומלת בימים אלה על אבטיפוס ראשון, שלפי הדיווחים יהיה מסוגל לנסוע למרחק של עד 100 ק"מ ולטוס למרחק של עד 500 ק"מ. טיסת המבחן הראשונה צפויה להתרחש בשנה הבאה, לקראת השקה מיועדת ב-2024.
ניסיונות נוספים שמתקרבים לכדי מימוש מסחרי הם של חברת AeroMobil הסלובקית, שביקשה בשבוע שעבר רישיון הפעלת כלי טיס מרשות התעופה האירופאית, וחברת דלוראין – כן, ההיא מ"בחזרה לעתיד" – שמנסה לנכס לעצמה בחזרה את ימי התהילה על ידי בנייה של מכונית מעופפת משל עצמה.