ביולי 2014, לפני קצת פחות משנה וחצי, אמזון השיקה לראשונה סמארטפון מתוצרתה. פייר, קראו לו. הצלחה גדולה הוא לא היה. אחד הסימנים לכך שהוא בעצם כישלון גדול הגיע כשנה אחרי ההשקה, כשאמזון עצמה מכרה אותו ב-160 דולר - לעומת 650 דולר, שהיה מחיר ההשקה. עכשיו, ספק אם תצליחו להשיג אותו.
נזכרתי בזה כשקראתי בשבוע שעבר שרשת מוצרי האלקטרוניקה בסט-ביי התחילה למכור בהנחה שני דגמים של השעון מתוצרת אפל: 100 דולר על דגם שמחירו 350 דולר, ו-1,000 דולר על הדגם היוקרתי שמוצמד לו תג מחיר של 15,000 דולר. מה שמחזק את הסברה שאפל ווטש הוא כישלון היא העובדה שאפל לא מדווחת כמה יחידות נמכרו, ובוודאי שלא מכל דגם - וטווח האומדנים עצום. באוקטובר כתב לאנס וויטני מ-Cnet שאומדני המכירות הם איפשהו בין 2.5 ל-6 מיליון שעוני אפל.
אני כמובן לא יודע מה היו יעדי המכירות של אפל, אבל אני מניח שהם היו הרבה יותר גבוהים מהמספרים האלה. אלה מספרים שמתאימים להיות יעדים למכירת המכוניות מבית היוצר של אפל, אם אלה אכן ייוצרו - לא שעונים.
אני חשדן מאוד כלפי אפל. אבל בכל זאת - היה לי אייפוד, יש לי אייפון, יש לי אייפד ויש לי מקבוק אייר. אין כמעט השקה של אפל שלא מעניינת אותי. אבל כשהיא השיקה את השעון, באפריל, הייתי אדיש לחלוטין. גם בחודשים שלפני ההשקה, שהיו זרועים בכתבות שניסו לנחש מה יהיה בו.
התחושה הבסיסית שלי היתה שאי אפשר באמת לחדש שום דבר בשעונים. לי אין שעון כבר בערך 20 שנה - וזה ממש לא חסר לי. אם הדבר הגרוע ביותר שאפשר לומר על תכשיט זהב זה שהוא שווה את משקלו בזהב, הרי שהדבר הגרוע ביותר שאפשר לומר על שעון שעוצב ויוצר על ידי אפל הוא שהבעלים של השעון משתמשים בו בעיקר כדי לדעת מה השעה.
והנה, ב-8 בספטמבר כתב ה"אינדפנדנט" הבריטי שזה בערך מה שקורה: 48% מהנשאלים בסקר שנערך בקרב בעלי אפל ווטש אמרו שהם משתמשים בו כדי לדעת מה השעה יותר משציפו לפני שקנו אותו. רק 11% אמרו שהם עושים את זה פחות מכפי שציפו.
לרוב האנשים בעולם המערבי יש סמארטפונים. אנחנו ממילא מסתובבים אתם, הם זמינים בהושטת יד והם מניבים לנו תועלת עצומה. איך שעון יכול באמת להוסיף לזה? הוא יכול כמובן לשמש מעין תכשיט או סמל סטטוס, אבל אם זה כך - מדוע אפל מכרה ממנו עד כה כ-10 מיליון יחידות, במקרה הטוב?
השעונים באמת תקועים כבר כמה עשרות שנים בלי חידושים טכנולוגיים מלהיבים. אבל ייתכן שזה פשוט קצה גבול יכולתו של השעון - ואפילו אפל לא יכולה לעשות משהו בעניין. גם קומקומים חשמליים מספקים פחות או יותר את אותו השירות כבר 30 שנה. אז למה אפל לא מייצרת קומקומים חשמליים? או מקררים? או תנורי בישול?
נכון, שעונים הם ניידים ויכולים להתחבר לאינטרנט. תיאורטית, הם יכולים להיות "צמתים" ו"מרכזי עצבים" הרבה יותר מאשר מכשירי חשמל ביתיים. אבל אולי רק תיאורטית. ובשביל לדעת מה השעה לא מוציאים 350 דולר - ובטח לא 15,000 דולר.
עוד ב-TheMarker: