"הקונים הישראלים בשלים, תמיד בין שני המקומות הראשונים בעולם במדדי מסחר מקוון" – כך אמר אפי דהן, מנהל אזורי אפריקה וישראל בחברת פייפאל, בפאנל בכירים שנערך היום (ה'), במסגרת ועידת Go E-Commerce העוסקת במסחר אלקטרני, בשם "מי מפחד ממסחר אלקטרוני".
לדבריו, הצרכן הישראלי קונה באתרים מכל הסוגים, בכל הגדלים ומכל מדינה אפשרית, עובדה המגובה בכך שישראל, למרות גודלה ואוכלוסייתה הקטנים, ממוקמת במקום העשירי בכמות הכסף ממסחר מקוון שהיא מעבירה לסין.
דהן אינו היחיד המעיד כי החסם העיקרי בפני מסחר אלקטרוני בישראל אינו ספקנותו של הצרכן, כפי שנהוג היה לטעון בעבר.
"הלקוחות אוהבים ונמצאים ברשת. אצלנו קנו מאז היווסדנו בשנת 2000 כ-2 מיליון לקוחות, שזה נתח משמעותי מאוד מהישראלים", אמרה סיגל כספי, מנכ"ל וואלה שופס, בפתיחת הפאנל. עם זאת, בתגובה לתמונה שהוצגה מוקדם יותר, כאילו רשתות הקמעונאות הגדולות בישראל פשוט אינן מעוניינות להתקדם מאחר ומצב השוק הישן נוח להן, היא אמרה כי "החשש שלהן מובן. סחר אלקטרוני הוא התמחות. צריך להתמקצע בו ולהקים מערך לוגיסטי שונה מזה הקיים בעולם הפיזי. זה מרתיע".
אסף בן דב, מנכ"ל המשביר לצרכן, אישר את העניין וסיפר כי המשביר "לקח את הזמן" ולא מיהר לעלות לרשת לפני שיהיה מוכן. "בשנים האחרונות נסגרו בישראל יותר אתרי מסחר אלקטרוני ממה שנפתחו. לנו יש אחריות לעשות את זה נכון, וכשנהיה שם התחום יקפוץ מדרגה". הוא הבטיח כי הדבר יקרה בקרוב, בזכות שיתוף הפעולה עם איביי ורכישה מתקרבת של חנות מקוונת.
הישראלים קונים בחו"ל
אך לאיחורן של הרשתות הקמעונאיות הישראליות הגדולות, מוצדקת או לא, יש השלכות: לפי נתונים שהוצגו בכנס ע"י גוגל, כ-60% מהקניות של ישראלים ברשת נעשות באתרים מחו"ל.
"יש עניין של מבחר. דברים שהייתי מוכן לשלם עליהם ולא זמינים. החויה הכוללת בחו"ל יותר טובה, כי יש יותר מוצרים, יותר בזול ויותר מהר", אמר יובל קרז'בסקי, מייסד גרופון ישראל. "ישראלים לא מעדיפים לקנות בחו"ל - אלא נדחקים לקנות בחול", הוא הצהיר.
"כשיהיו מגוון תשתיות הצרכנים יעדיפו לקנות בעברית, אבל בשביל זה צריך קודם לבנות את התשתית והמגוון", אמר רפי טופז, מנכ"ל Style River, וזכה לאישור מיוסי כהן, מנ"ל רשת Zer4U, שסיפר כי תשתית השילוח והסניפים של החברה בישראל הפכו אותה לאחת מהחברות הגדולות בארץ בתחום הקניות ברשת.
הוכחה נוספת לאפשריות הדבר סיפק דודי בלסר, מייסד מותג ההלבשה התחתונה Under.me, שסיפר כי מאחורי המותג הבינלאומי נמצאת תשתית שלמה של פעילות שנעשית כולה מישראל. לדבריו, הפעילות של החברה בישראל הביאה לכך שלמרות הפנייה לשוק הבינלאומי, כ-30% מהקונים באתר הם ישראלים.
כשנשאלו אודות התחרות מול אתרים בינלאומיים ובעיקר סיניים, המציעים מחירים זולים במיוחד, נראה כי שררה תמימות דעים בפאנל: כולם הודו שעסקים ישראלים לעולם לא יצליחו להתחרות במחירי האתרים הסיניים המוכרים מוצרים בלתי ממותגים או חיקויים זולים שלהם, אך יכולים להתחרות בחוויה מזווית איכות, שירות ונוחות.
גם העובדה שרוב העסקים בישראל הם עסקים קטנים, החסרים את היכולת להתחרות בגופי ענק, לא הדאיגה את הדוברים, המאמינים כי גם לעסקים קטנים יש מקום ברשת, והיא אף מהווה עבורה הזדמנות להתרחב, כפי שקרה לגרופון, שהתחילה כחברה קטנה ונישתית והפכה לאחד ממותגי המסחר האלקטרוני הגדולים בעולם.