זה ישמע לכם מוזר, אבל אני לא מאמין שפייסבוק מאזינה לנו למיקרופון. לא מאמין. אני יודע, המודעה שקיבלתם למרצדס ההיא, שרק דיברתם עליה אבל אף פעם לא חיפשתם כלום. והטיסה לפאפוס שחבר סיפר לכם עליה, והופיעה אחר כך בפרסומת בפייסבוק. תיאוריית הקונספירציה הזו רצה חזק ברשת כבר חודשים ארוכים - שפייסבוק מאזינה ליומיום שלנו דרך המיקרופונים של הסמארטפונים. לכל אחד יש סיפור כזה, בישראל ובעולם.
הכתבות והבדיקות ממשיכות לרוץ: זו האחרונה מ-Vice הסתיימה בשורה תחתונה פסקנית: הטלפון מקשיב לנו. כל ההתרחשויות האלה הן קריפיות, הן טעונות הסבר, אבל זו לא הוכחה פוזיטיבית שפייסבוק מאזינה. אף פעם לא ממש האמנתי לאפשרות הזאת, כי האזנה כזאת היא פעולה כל כך טיפשית וכל כך פלילית, שגם ארגון ציני ואגרסיבי כמו פייסבוק לא יעז להסתכן בה. התביעות שיחטוף מכל העולם ימוטטו אותו בן-לילה.
הנה כמה הסברים אחרים לצירופי המקרים האלה:
א. צירוף מקרים תמים.
ב. הטיית תשומת הלב שלנו לנושאים ולמודעות, שהופיעו כבר קודם אבל לא לכדו את תשומת לבנו. מרגע שדיברנו עליהם, נשים לב יותר למודעה.
ג. הצלבות מטורפות של מאגרי המידע העצומים של פייסבוק, הפנימיים והחיצוניים שהיא רוכשת מאפליקציות וחברות אחרות - באדיבות הבינה המלאכותית שפיתחו שם. זה מתוחכם, זה מלחיץ - אבל זה לא פלילי.
אורגיה של מסדי נתונים
הסיפורים שלכם שכנעו קבוצת חוקרי מחשב מאוניברסיטת נורת'ווסטרן לבלות את השנה האחרונה בניסיון לחקור את העניין באופן מדעי. הם בדקו את 17 אלף האפליקציות הכי פופולריות בחנות של אנדרואיד, כולל זו של פייסבוק. לא נמצאה אפילו עדות אחת לאפליקציה שמפעילה את המיקרופון ושולחת קטע אודיו החוצה מהמכשיר ללא הסבר.
לרוב האפליקציות הללו הייתה גישה למצלמה ולמיקרופון של המכשיר. הן יכלו מבחינה טכנית לבצע האזנה. החוקרים כן גילו כמה פעילויות לא צפויות אחרות, של אפליקציות ששולחות מידע, ואפילו צילומים, החוצה מהמכשיר ללא ידיעת המשתמש. פייסבוק לא היתה מעורבת בהן. גם הדיווחים על הפטנט האחרון שפייסבוק רשמה - שיאפשר לה להפעיל את המיקרופון כדי לזהות במה המשתמשים צופים בטלוויזיה - היו כנראה מופרזים.
מה כן? 8,000 מהאפליקציות האלה שולחות מידע לפייסבוק באופן סדיר, שזה לכשעצמו מטורף - אבל נותן לנו קצה חוט לפתרון התעלומה. פייסבוק לומדת עלינו המון רק מהשימוש באפליקציית פייסבוק. מה מעניין אותנו, מתי, איפה, ובאיזו חברה. יש לה עוד שתי אפליקציות-בנות הייפר-פופולריות, אינסטגרם ווואטסאפ, שתורמות את חלקן לחגיגת הדאטא הזאת. אבל הר הנתונים העצום הזה הוא חלק קטן ממה שפייסבוק יודעת. היא אוספת עוד הרבה הרבה יותר מידע עלינו ממקורות חיצוניים. מאתרי אינטרנט שמטמיעים את כפתור הלייק שלה, מאפליקציות ששולחות לה מידע על השימוש שלנו, מיצרניות מכשירים סלולריים שמשתפות איתה מידע, ואפילו ממאגרי מידע חיצוניים ענקיים שהיא רוכשת, מועדוני לקוחות, כרטיסי אשראי, מה שיש. כל זה נבחש על ידי בינה מלאכותית שמוצאת הקשרים ופענוחים, ומבינה אותנו ואת המנגנונים שמפעילים אותנו בעומקים שאף אחד לא מכיר, כולל לא אנחנו עצמנו.
שורה התחתונה - אפשר כנראה להירגע עם תיאוריית הקונספירציה על ההאזנות של פייסבוק. היא לא מאזינה. מצד שני - עכשיו תבינו עד כמה היא מתוחכמת ונרחבת באיסוף המידע שלה - מאלפי מאגרי מידע של חברות אחרות, באונליין ובעולם האמיתי - ועד כמה היא פורצת דרך ביכולת שלה לפענח את הנפש האנושית ולגזור ממנה מסקנות. בקיצור, היא יודעת ממה אנחנו מתרגשים, על מה אנחנו חושבים ועם מי אנחנו מדברים, גם בלי להאזין. אין לה צורך בזה.