הרייטינג היה יפה, התגובות היו חמות. אבל מה שעושה לי את זה אלה אנשים שמספרים לי שבעקבות הצפייה בסרט "הקרב על המוח" אשכרה עשו שינוי ביומיום שלהם. קטן, גדול, לא משנה. כל שינוי מרגש אותי ברמות שקשה לי להסביר. "ראיתי את הסרט אתמול עם חברות, והחלטנו על יום בשבוע בלי אפליקציות", סיפרה לי אתמול מישהי. אחרת שעמדה לידה סיפרה שבסוף הסרט מחקה את אפליקציית פייסבוק מהטלפון.
למרות ששידרנו את הסרט בפעם הראשונה לפני שנה, איכשהו עכשיו נפלו אסימונים יותר מהר. השנה המטלטלת הזו, הנאחס הכללי והנאחס הספציפי שמייצרות הרשתות החברתיות, יחד עם הסרט של נטפליקס כמובן - עזרו להרבה אנשים להרגיש את הריקבון שהרשתות האלה מזריקות לחיים שלהם, ולהגיע למסקנות הנכונות.
המסר הזה כבר חילחל גם למעלה. הכי למעלה שאפשר. הקונגרס האמריקאי שוקל לפרק את החברות האלה (מה הסיכוי שזה יקרה? כנסו ל"בזמן שעבדתם"), שורת תביעות וקנסות אינסופית הולכת ומתגבשת מולם. מגבלות חמורות של פרטיות, של תחרות, של מיסוי ופיצוי הוחלו עליהן במדינות שונות.
ובישראל, רוב השרים והח"כים שלנו עוד יושבים על הידיים. ייתכן שבניגוד אליכם, הם עדיין לא הבינו את הנזק שהרשתות החברתיות גורמות לנו, לבני האדם ולמדינה כולה. ייתכן שהם פשוט מפחדים מתאגידי הענק האלה, שמא יתנקמו במעמדם הציבורי. רק תחשבו מה יקרה אם פייסבוק תחליט לצנזר פוליטיקאי ספציפי שבא לה לא טוב בעין. או שאולי זה כבר קורה? עצם העובדה שתאגיד כלשהו התחזק כל כך, עד שהוא מתחרה במנהיגים על ניהול ענייני המדינה - היא לכשעצמה צריכה להעיר אותם. זה כבר קרה בכל העולם המערבי. רק פה עוד מנמנמים.
סטארט-אפ ניישן, עאלק
היחידים שחושבים שישראל היא "סטארט-אפ ניישן" הם הישראלים עצמם. בעולם כמעט לא שמעו על זה. מחקר שכלל 3,000 מנכ"לים ובכירים אחרים בעשר מדינות עולם, גילה שרק אחד מכל שישה ידע שמובילאיי, וייז או צ'קפוינט - אחת מהן - היא ישראלית. יותר גרוע: כששאלו אותם "כמה תהיה מוכן להוסיף במחיר על מוצר, אם יאמרו לך שהוא פותח בישראל"? הם ענו "0.3% פחות" בממוצע. התגית "מייד אין יזראל" לא מוסיפה כלום. אולי גורעת טיפה.
"סטארט-אפ ניישן", הספר שיצא ב-2009, הגדיר בשתי מילים את כל מה שרצינו לחשוב על עצמנו. הוא סיפר את הסיפור שרצינו שיספרו עלינו. זה לא שהסיפור לא נכון - למרות שיש קצת חורים בעלילה והנתונים כרגע קצת פחות מחמיאים. הנראטיב הזה תפס בעולם, פשוט בלי החלק של ישראל. באיחוד האירופי יש דירוג המדינות שהן "סטארט-אפ ניישן", ואפילו בדירוג הזה יש לא מעט מדינות לפנינו, כמו גרמניה, פינלנד ורומניה לפנינו. כן, קראתם טוב.
בואו נחדד: אנחנו לא מדברים על איזו מדינה מעודדת הכי הרבה יוזמות ומי מצליחה למכור הכי הרבה טכנולוגיות, שגם פה יש לישראל במה להשתפר. המחקר עוסק בתדמית נטו - כי היא זו שמשפיעה בהרבה מקרים על החלטות קנייה והשקעה בישראל.
עכשיו תגידו, מה אכפת לי. אני לא עובד היי-טק. אבל תסתכלו על התאורה ברחוב, על הכביש ועל קופת החולים שלכם. המסים שההיי-טק הישראלי משלם לאוצר המדינה מממנים חלק מכובד מהשירותים האלה.
במצב נורמלי, זה היה אחד משלושת האתגרים הכלכליים המרכזיים של מדינת ישראל, מסכימה ג'ואנה לנדאו, מנכ"לית ווייב ישראל, שהזמינה את המחקר הזה. הארגון שלה מציעה לקחת על עצמו את אתגר המיתוג מחדש של ישראל כסטארט-אפ ניישן בעולם. ייתכן שחברות ההיי-טק צריכות לקחת אותו על עצמן, בהובלת ממשלת ישראל. זה הצ'אנס שלנו להשתקם כלכלית מהקורונה. אבל כשתשומת הלב שלנו מתזזת בין חתונות של חרדים לחופים של תל אביב, בין בלפור לצוללות, בין מיקי זוהר למירי רגב, הרשו לי להניח שאין מי שיסתכל על זה בכלל.
לקנות, אבל לא את זה
אתם יודעים שקשה לתפוס אותי מדבר על גאדג'טים. בדרך כלל זה לא מעניין מספיק. חדשנות וטכנולוגיה משפיעות על החיים שלנו בדרכים הרבה יותר מעניינות וחשובות משיפורון במצלמה. אבל יש לי תודעת שירות. ועם ישראל שואל אותי בהמוניו - אייפון 12 - שהושק שלשום - לקנות או לא?
אז ממש בקצרה. כרגיל, יש באייפון שיפורים לא מהותיים. נגיד, הדור 5 הזה? נכון, זה הכי מהר שיש - אבל האמת, מה חסר לכם בדור 4 שיש לכם עכשיו? אפשר לראות יוטיוב חלק? נטפליקס? שיחות וידיאו בוואטסאפ? בגדול כן. עכשיו, בשלהי תשרי תשפ"א, אין לנו, האנשים הרגילים, מה לעשות עם 5G. אין.
לכלכלה הישראלית זו תשתית חשובה, אבל לישראלים הרגילים, אתם ואני, עוד לא הומצא הקילר אפ - הדבר האחד הזה שבלעדיו אנשים לא מרגישים שלמים, ושולח אותם בריצה לחנויות. אז אם אתם מסוגלים לקחת נשימה ולהיות רגועים שאין לכם את המכשיר הכי חדיש בכיס - הכל בסדר. בעוד שנה וחצי שנתיים כבר יתנו לנו סיבה, ואז נלך לקנות 5G.
ובכלל - למי יש כסף, ככה במעמקי הקורונה, להעיף 3,000-4,000-5,000 שקל על אייפון חדש? מצד שני, אנחנו תקועים בבית, הראש במסך, אז על מה נבזבז אם לא על מכשיר חדש? איך נפצה את עצמנו? בקולנוע? בפאב?
אז לקנות או לא? המלצה שלי - כן, לקנות, אבל לא את האייפון 12. אם אתם חייבים לשדרג - כי הטלפון הנוכחי שלכם או הנשמה הנוכחית שלכם זקוקים לתיקון ולפיצוי - אז חכו שהאייפון 12 יצא, ואז תקנו את האייפון 11. אפילו את העשר. זו תהיה התמורה הכי טובה לכסף שלכם, למרות שאף אחד לא יפרסם אותה.
>> לטור הקודם של דרור גלוברמן: ישראל מתפרקת
>> בזמן שעבדתם: וידאוקאסט המדיה והטכנולוגיה של דרור גלוברמן ודני פלד