מרוב יופי בא לך להקיא. גם אני וגם אתם מכירים אנשים שמחקו את אינסטגרם ורשתות אחרות, כי נמאס להם לראות כל כך הרבה אנשים רזים ויפים בהגזמה. אם להיות כנים - איכשהו נדמה שזה סובב יותר סביב נשים. הן היפות שמופיעות בפיד, והן גם אלה שנמאס להן לראות נשים אחרות.
היו כמה נשים פשוט מכווצות לב בסרט המצוין של פאולה רוזנברג ששודר השבוע בקשת. אחת מהן, אביה, סיפרה איך היא חוששת ללכת לישון עם החבר שלה, כי היא בטוחה שהוא היה רוצה לחבק מותניים צרות יותר כמו שהוא בטח רואה באינסטגרם שלו. הפגיעה בדימוי הגוף ובבטחון העצמי של אנשים ובעיקר נשים צעירות הולכת ונמשכת, ואין מה לעשות. ככה זה? אז זהו שלא.
קנס ואפילו מאסר
זה הזכיר לי שבעצם יש חוק בנושא: "חוק הפוטושופ", או "חוק הדוגמניות". חוק שנחקק לפני 8 שנים בדיוק כדי להגן על צעירים וצעירות מדימוי גוף שלילי. החוק קובע שאסור לשדר בפרסומות דוגמניות או דוגמנים רזים מדי, ואם תמונותיהם עוברות הצרת היקפים בפוטושופ - חייבים להצהיר על כך על גבי הפרסומת. בשנים האחרונות החוק די מוסמס, והדימוי העצמי של הצעירות ממשיך לקרוס - אבל לא רק בגלל הפרסומות ברחוב או בטלוויזיה - אלא בעיקר בגלל ה"חברות" בפידים השונים.
אז מה עם פייסבוק, אינסטגרם וטיקטוק? עו"ד איתי בר לבב מקשת 12 עבר על לשון החוק "חוק הפוטושופ", והוא מציין שהחוק בעצם אמור לחול גם על פרסומות ופוסטים ממומנים בפיד. נחמד. ראיתם פעם מישהי מסמנת "עשיתי פה פוטושופ" על הפוסט שלה?
בנורבגיה מקודם עכשיו חוק חדש, שמחייב משפיענים לסמן אם הפרסומות שהם מפיצים עברו הגדלת שפתיים, הצרת היקפים, או הבהרת עור. אם לא - הם יקנסו או אפילו יאסרו. רדיקלי, אין מה לומר. אבל כל כך הרבה נערות ונערים סובלות וסובלים - בזמן שמפורסמים, משפיעניות, מותגים ורשתות חברתיות - מרוויחים. אלה גדלים עם ביטחון עצמי מרוסק, בזמן שכל האחרים מגדילים את חשבון הבנק. אז הגיע הזמן גם כאן, כמו בנורבגיה, לחייב את כל המשפיענים למינימום של גילוי נאות. ולא רק בפרסומות. בכל פוסט. הרי יש משפיענים עם מיליוני עוקבים, יותר מאתרי חדשות או מערוצי טלוויזיה. וגם כשאין פרסומת, מותג אחד תמיד נמצא בכל פוסט - המשפיענים עצמם. והם תמיד הרבה יותר יפים מאיתנו.
את לא מעניינת אף אחד
האם החוק הוא מה שיציל את הצעירות והצעירים? קשה לי להאמין. אבל גם לרכך את הפגיעה זה משהו. אם הרגש שלנו בולע כל דוגמנית-פיד וחווה פגיעה בדימוי, לפחות שהמוח יזכיר לו שזו תמונה שגם עברה שיפוץ וגם נבחרה על ידי האלגוריתם, לא במקרה, מתוך המון תמונות אחרות של נשים וגברים קצת יותר ממוצעים ומייצגים. רק שהחוק מת וכולם עוברים עליו. מי אחראי לאכיפה?
בחוק כתוב במפורש ששרת הכלכלה והתעשייה אחראית עליו. זו אורנה ברביבאי. פנינו למשרדה. הפנו אותנו לזרוע הרווחה. הם הפנו אותנו למשרד העבודה ולמשרד המשפטים. אלה שלחו אותנו בחזרה למשרד הכלכלה, שהפעם שלח אותנו לרשות להגנת הצרכן. ברשות להגנת הצרכן ממש לא הבינו מה אנחנו רוצים דווקא מהם. צודקים.
בקיצור, דימוי הגוף של נערות ישראל לא מעניין אף אחד. אותנו כן. בזמן שצעירים וצעירות לא יכולים להתנתק מהפיד שפוגע להם יום יום בערך העצמי - "חוק הפוטושופ" הישראלי לא צריך להיעלם. הפוך. הוא צריך להתרחב ולהשתכלל, ולהתאים את עצמו למטרה המקורית - לצמצם את הפגיעה בצעירות, גם ובעיקר אם היא מתרחשת ברשתות. אנחנו עוד לא סיימנו לטפל בזה.
>> לטור הקודם של דרור גלוברמן: זוט לא עני
>> בזמן שעבדתם: פודקאסט המדיה והטכנולוגיה של דרור גלוברמן ודני פלד