את כל הקורונה הזה חטפנו בגלל נשק ביולוגי שדלף. או בגלל המעבדה הסודית של ביל גייטס. או בגלל מרק עטלפים שהסינים זוללים. ולא תאמינו לאן הוא כבר הגיע. ללוס אנג'לס. כך טוען מכתב רשמי מאוד שעליו חתומים ארגון הבריאות העולמי והמרכז להפצת מחלות.
גם באוניברסיטת קליפורניה יש דיבור חזק בין הסטודנטים על הווירוס שדוהר שם. 11 אלף סטודנטים חתמו על דרישה לסגור את האוניברסיטה. אוקיי. כל מה שכתוב כאן - זה שקרים ופייק ניוז. חוץ מה-11 אלף התלמידים שהאמינו ובאמת חתמו על עצומה. ותודה לרשתות החברתיות על פועלן הנפלא בהפצת השקרים האלה.
זו דרכה של האנושות. משחר ההיסטוריה אנשים חיפשו הסברים לתופעות. בספר בראשית מובא הסבר אלוהי לקשת בענן - בהחלט תופעה מרוממת לב, למרות הנסיבות הפיסיקליות הטכניות והדי יבשושיות שלה.
אבל מסתבר שיש מה לעשות, אם רק רוצים. והפעם פייסבוק רוצה. היא החליטה לצנזר פוסטים שמפיצים שקרים ותיאוריות קונספירציה - רק בקשר לוירוס הקורונה. פייסבוק בעיקר מפחדת שאנשים יזיקו לעצמם - נגיד אחרי שיקראו פוסט שטוען ששתיית אקונומיקה מרפאת את וירוס הקורונה - דוגמה אמיתית.
זו החלטה מצוינת. אור באפלה של התקשורת והעיתונות, שדווקא נהנות להגביר את הלחץ והאימה ממחלה שבינתיים גרמה הרבה פחות נזק מהרבה מחלות טריוויאליות אחרות. מצד שני, זו גם אור באפלה של פייסבוק, ששקרים בדרך כלל לא מפריעים לה. ואם פוליטיקאים מוכנים לשלם כדי להפיץ את השקרים שלהם במהלך מערכת בחירות - פייסבוק החליטה שלא תתערב ולא להפריע להם בזה.
השבוע כבר ראינו דוגמה של פייק ניוז כזה - בצילום דגל הדיו שהופץ כחלק מהקמפיין של הליכוד אל הציונות הדתית, פוטשפו כיפות לראשיהם של אלוף אברהם אדן ושאר הגיבורים שחיברו את ישראל לים האדום ב-1948. אפשר לראות בזה חנפנות מעט מגושמת אבל שקופה ולא מזיקה. יש שיראו בזה שכתוב ורק התחלנו. קמפייני הבחירות האמיתיים עוד לפנינו.
למי הפוליטיקאים דואגים באמת
אז למה לפייסבוק לנכש שקרים רק סביב הוירוס? מה עם כל שאר הכזבים? מה עם הפייק הניוז של השבוע? את דגל הדיו השקרי של הליכוד פייסבוק לא תוריד, כי היא נותנת לפוליטיקאים יד חופשית לשקר. האם ייתכן שבתמורה - הם שומרים על האינטרסים שלה - במקום על שלנו?
"חברי הכנסת פחדנים", קבע השבוע ח"כ לשעבר איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, באופן נקסט. "אתה לא יודע איך לגעת בהם. זה יותר חזק מהאח הגדול. הם לא רוצים להתעסק בעניין הזה". "המצב מחייב שינוי דרסטי, בעיקר בענייני מיסוי והגנה על פרטיות", הסכים השר והח"כ לשעבר מאיר שטרית.
איך נראה הפחד של חברי הכנסת מפייסבוק וענקיות האינטרנט? ח"כ כבל: "בשלב מסויים התחלתי לממן את עמוד הפייסבוק שלי, והוא לא הביא תפוצה. שאלתי מה קורה? העוזרים שלי אמרו לי, אנחנו בטוחים שזה בגלל המאבקים שאתה מנהל מול פייסבוק. אני לא חושב שזה מה שקרה, אבל זה מה שעובר בראשם של חברי הכנסת והעוזרים שלהם". חברי הכנסת, בקיצור, לא דואגים לאינטרס של פייסבוק וגוגל. הם דואגים לעצמם, ובדרך מפקירים אותנו לידיהן הדורסניות של ענקיות הטכנולוגיה.
הדילמה של מטאליקה ונטפליקס
האינטרנט לפני 20 שנה היה עולם מדהים. נכנסת לנאפסטר - זוכרים? - וראית בפעם הראשונה ספריה של כל המוסיקה בעולם. פשוט תוריד מה שבא לך. גאנז אנד רוזס ומטאליקה ולני קרביץ ושבכ"ס והדג נחש ומוניקה סקס ומשינה אכול ככל יכולתך. אנשים החזיקו מחשבים פתוחים והורידו אלבומים במשך לילות שלמים (זה היה לאט).
את האמנים זה שם בבעיה קשה. הקהל רוצה להקשיב לך אבל בלי לשלם. אז מה אתה עושה? נלחם במעריצים שלך? הרבה אמנים ויתרו על המלחמה מראש, והחליטו להתרכז בהופעות. להקת מטאליקה שנאה את הפיראטים ותבעה אותם - היא אפילו ניצחה בקרב, והצליחה למחוק את נאפסטר - אבל בסוף גם היא הבינה שאי אפשר לנצח במלחמה הזאת.
עכשיו רובנו שומעים מוסיקה בעיקר בשירותים חוקיים, אבל מה עם טלוויזיה? הרבה מאוד אנשים צופים בסדרות ובסרטים בשירותי הסטרימינג החוקיים - אבל עם סיסמאות גנובות. נטפליקס מוצאת את עצמה עכשיו באותה דילמה של מטאליקה. מה לעשות? איך לשכנע את הצופים לשלם - אבל בלי לרדוף אותם, בלי לתבוע אותם, ובעיקר בלי לדחוף אותם להורדות פיראטיות או למתחרים? ואולי השאלה בעצם חוזרת אליכם - אם אתם צופים בלי לשלם - מה ישכנע אתכם לשלוף כרטיס אשראי?