בשבוע שעבר דיברתי כאן על התלות העמוקה של צה"ל בוואטסאפ: פעילות מבצעית של צה"ל מנוהלת ברשת הזו - בניגוד לנהלים, יש לומר. מבצעים, תרגילים, תיאומים, מעצרי חשודים, הכל. מאז הפרסום אני מוצף בעדויות של חיילים ביחידות שדה ומטה, בסדיר ובמילואים, שמתוודים על עומק הבעיה, שחושפים מחדל בהתהוות.
"בחיסולים ומעצרי חשודים - כל התקשורת המבצעית, כולל צילומים בזמן אמת - בוואטסאפ"; "החטמ"ר לא מתקשר איתך, רק בוואטסאפ"; "הייתי בחמ"ל בעוטף עזה והקשר לא מתפקד - אז עוברים לוואטסאפ"; "הובלנו כוחות בתרגיל מול ראש הממשלה ושר הביטחון וכל הפעילות המבצעית הייתה בוואטסאפ.
צלצלתי לאלוף במילואים ישראל זיו, שזעם: "זה מכעיס, כי יש פה העדפת נוחות על ביטחון שדה, מה שיכול לסכן את פעילות כוחותינו. צריך לטפל בזה מהר. זה צריך לעלות על שולחנו של הרמטכ"ל החדש". הנה חלק קטן מהעדויות שקיבלתי והצגתי גם לאלוף זיו:
ביטחון מידע זו רק ההתחלה
נזכיר: ההנחיות של צה"ל מתירות שימוש בוואסטאפ רק לתכנים בלתי מסווגים. אבל החיילים, כמו שאפשר לראות מהדוגמאות מצפצפים. בצה"ל ערים לסוגיה הזו ומספרים על מאבק תקשובי ענק, כדי להחזיר לצה"ל את השליטה בתקשורת שלו. כי זו הבעיה: בוואטסאפ אין לצה"ל שליטה בתכנים ובמי שנחשף אליהם. בכירים בצה"ל סיפרו לי על גורמים עוינים שמתחזים לחיילים ומשתלבים בקבוצות וואטסאפ גדולות, שם קשה יותר לשלוט ולפקח על המשתמשים ועל המידע. לא מעט גופים עוינים כאלה כבר זוהו בקבוצות והוצאו מהן, "לא פעם ולא פעמיים", לדברי הגורם הצבאי הבכיר.
להגנתם, חיילים אומרים לי שזה לא רק מטעמי נוחות. אמצעי התקשורת הצה"ליים פשוט מיושנים ולא טובים מספיק, מה שדחף את וואטסאפ להיכנס לחלל ולהפוך לברירת מחדל לא רק בחיים האישיים. גם בצבא. אחת העדויות סיפרה על תרגיל שבו נאסר השימוש בוואטסאפ ובסלולריים האישיים - אבל גם אמצעי הקשר הצה"ליים לא תפקדו, והחיילים העבירו מסרים בריצה, כמו בליגיון הרומאי.
אפ על הרגליים
אז יש גם בשורה: גורם צבאי גילה לי שבמסגרת המלחמה בוואטסאפ, בצה"ל מפתחים מספר תחליפים - אפליקציות צהליות - שלא יהיו תלויות במכשיר הסלולרי האישי ודרכן יהיה אפשר לנהל את הפעילות המבצעית של צה"ל באופן יעיל, מהיר, נוח ובטוח יותר. זה ייקח, לדבריו, עוד כמה חודשים עד שהן יושקו. לא יחולקו מכשירים לכל חייל, אבל יהיו מספיק מכשירים ביחידות, כך שניתן יהיה לאסוף את המכשירים האישיים מהחיילים ולהתבסס אך ורק על המכשירים הצה"ליים. האם האפליקציות יהיו טובות מספיק כדי להצליח להוציא את צה"ל הגדול על חייליו החוצה מוואטסאפ ולוותר על ההרגל? כדאי מאוד שכן. כי ביום שבו נצטרך את הקשר באמת ווואטסאפ לא תעבוד, לא יהיה לנו אפילו עם מי לדבר כדי לבקש שיתקנו.
מסר דחוף לשר התקשורת
אם מישהו השמיץ אתכם בפייסבוק או בטוויטר או ביוטיוב והאשים אתכם ללא הצדקה שאתם גנבים או חלילה פוגעים מינית - עדיין, גם עכשיו, אין לכם כמעט מה לעשות. החוק הישראלי עדיין לא קובע שפייסבוק וגוגל אחראיות על התכנים שהן מקדמות, והענקיות הללו עדיין יכולות להתעלם מבית המשפט ומהחוק הישראלי - כפי שהן עושות.
המציאות ההזויה הזו הייתה אמורה להיגמר עם החקיקה שקידם שר התקשורת הקודם, יועז הנדל. הנדל הקים ועדה, קיבל המלצות - והעביר אותן לטיפולו של השר החדש, שלמה קרעי.
השבוע הוצגו המסקנות לקרעי, והוא קיבל ואף הזדהה עם חלק גדול מהן. הסתה לטרור ולאלימות - צריכה להיות מטופלת ולהיחסם. החברות הללו צריכות לקבל אחריות משפטית על התכנים שהן מקדמות, להקים ישויות בישראל ולציית לצווי בית המשפט הישראלים. כשמישהו מאיתנו הציבור הרחב נפגע - חייבים להעמיד לרשותנו מנגנון לדווח שמישהו פוגע ומטנף עלינו ברשת - וגם לטפל במהירות, אם יש לכך הצדקה. ואם נחסמתם באינסטגרם או וואטסאפ - איך ייתכן שאין עם מי לדבר ואי אפשר לערער? גם בזה צריך לטפל, ועם כל אלה - נראה ששר התקשורת החדש מסכים. ואלה חדשות טובות.
התחלת תנועה אל היעד
מה נשאר? לזוז. לבצע. מההתבטאויות הציבוריות של שר התקשורת, נראה שעניינים אחרים מציפים כרגע את סדר יומו, וזכותו כמובן לקבוע את הדחיפויות. אנחנו כאן כדאי להזכיר, שכמעט כל הישראלים משתמשים מדי יום בשירותים של ענקיות הטכנולגיה, תלויים בהן עד צוואר, והיחסים האלה בלתי מוסדרים. זה מערב פרוע, שלא לומר חצר אחורית מוזנחת, וזה פועל לרעתנו - אזרחי ישראל ומדינת ישראל. כל יום שבו אנחנו לא מתקדמים לחקיקה כמו באירוה ובמדינות רבות אחרות - נפגעות נערות מהטרדות מיניות, נפגעים בעלי עסקים שנחסמים על לא עוול בכפם, נפגעים אזרחים שמושמצים ללא יכולת להתגונן, נפגע המרחב הציבורי הדיגיטלי שלנו, שהולך ומזדהם.
אז שר התקשורת - החדש ברכות על המינוי. חצי העבודה כבר נעשתה. אל תדחה. השלם את העבודה הדרושה כדי להגן עלינו האזרחים מפני ענקיות הטכנולוגיה הטורפניות שלא שמות קצוץ על מדינת ישראל.
אתה לא בנאדם
הבינה המלאכותית היא פלא גדול. היא כבר יודעת לתת עצות רפואיות נהדרות, ואפילו לקיים סשן טיפולי פסיכולוגי בשיחה. וכאן נבקע ויכוח ביני בין דני פלד, שותפי ל"בזמן שעבדתם". העצות הנהדרות שלה, אומר דני, זה מה שאנשים רוצים לשמוע, ולכן אין מניעה שמכשירים יחליפו מטפלים. להיפך: הניסויים שכבר נעשו מראים שאנשים מרגישים ערך רב בעצות ובשיחה עם רובוט. אני לא מתווכח עם עצות טובות גם כשהן באות מרובוט. אבל לתחושתי, בסוף אנשים באמת רוצים עיניים מקשיבות והנהון אמפתי, ולכן יעדיפו פגישה אנושית. זה, כמובן, אם מזניחים את עניין המחיר והנגישות, כי טיפול על ידי מכונה יכול לעלות שבריר מפגישה עם פסיכולוג בשר ודם. מה דעתכם?