מי מספיק אידיוט כדי להסתער על ארגון ששווה יותר מטריליון דולר, שזה מיליון דולר כפול מיליון דולר, ולחשוב ברצינות על ניצחון? מי הולך לבית משפט נגד חברה שהוציאה בעשור האחרון 500 מיליון דולר - טיפה בים מבחינתו, אבל יותר מכל חברה אחרת - כדי להשפיע על פוליטיקאים שיסדרו לו מגרש משחקים נוח וחוקים סימפטיים?
חברה שהפכה להיות שער הכניסה לאינטרנט - כלומר הדורמן של סך המידע האנושי מצד אחד, ושל התודעה שלנו מהצד השני. הרי כל אתר בעולם חייב לשחק לפי החוקים השרירותיים שקבעו בגוגל. הרי כמעט כל אדם בעולם מחפש בגוגל באותה אוטומטיות שבה הוא מוריד מים בשירותים. והכי חשוב, מי הולך לתחרות נגד ארגון שאף אחד כמעט לא מעז להתחרות בו. אם ראיתם סטארטאפיסט שמציג למשקיעים רעיון מדהים למנוע חיפוש / שירות מייל / מערכת הפעלה סלולרית / שירות מפות או ניווט / זירת פרסום, ראיתם אדם נבעט בקשת בליסטית שכיפת ברזל עוד לא מסוגלת לחשב, ואחריו מתגלגלת צעקה, יו פאקין מורון, נראה לך שתנצח את גוגל במגרש שלה?
בשני העשורים שפתחנו את מסכינו, מוחנו ולבנו לחברה הכל כך מבריקה, יעילה וסימפטית הזו, היא התנפחה למימדים בלתי נתפסים, הפכה לשוער הבלעדי שמחליט מה יגיע אלינו, וחנקה את התחרות. זה לא רוע: זה טבע האדם והארגון, כשמחברים אותו להר בלתי נגמר של כישרון, טכנולוגיה וכסף.
ובגלל זה אי אפשר שלא להעריך את המאמץ האדיר שמשקיעים בזה עכשיו הרבה אמריקאים: מחוקקים משתי המפלגות, עורכי דין, פעילים, כלכלנים, אקדמאים, ובכירים לשעבר בחברה עצמה. הם לימדו את חברי הקונגרס מה זו התנהגות שחונקת את התחרות, הגישו תביעות משפטיות נגד הפרת פרטיות, ארגנו חרמות ודיברו בלי סוף על הנזק שמייצרת הבינה המלאכותית של גוגל, שמתמרנת אותנו המשתמשים להיות רווחיים יותר עבורה.
ארה"ב נגד גוגל
אבל השבוע הוגשה סוף סוף התביעה. ארה"ב נגד גוגל. האישום: מונופול לא חוקי בתחומי החיפוש והפרסום.
התגובה הלקונית של גוגל מפגינה חולשה לכאורה: "התביעה לא תועיל למשתמשים", כלומר, לנו. אבל יש בתגובה הזו לא מעט צדק ותחכום. גוגל בנויה בצורה של הרבה שירותים: יוטיוב, חיפוש, מפות, מייל וכו'. רובם מפסידים כסף. אבל שירות אחד מכניס כל כך הרבה כסף, שהוא מממן את כל היתר והופך את גוגל כולה לרווחית: שירותי הפרסומות שלה. אם גוגל תפורק והשירותים יפוצלו לחברות נפרדות, קטנות ומתחרות, אומרים בגוגל, העסק לא יוכל לתפקד.
באופן דומה, גם וואטסאפ היא חברה מפסידה, שחיה רק בזכות החיבור לפייסבוק: וואטסאפ נותנת לפייסבוק את המידע הפרטי שלנו, פייסבוק משתמשת בו כדי להגדיל את האפקטיביות של הפרסומות שמוצגות לנו בפייסבוק ובאינסטגרם ולהרוויח מהן יותר כסף, שבעזרתו פייסבוק מממנת את הפעלת וואטסאפ. וואטסאפ, במודל הנוכחי שלה, לא תוכל להתקיים כשהיא מנותקת מהצינור של אמא פייסבוק.
פסיק בים של דולרים
אם נחזור לגוגל, היא מואשמת בין היתר בזה ששילמה ליצרניות של מכשירים סלולריים, כמו אפל, כדי שיהפכו את גוגל למנוע החיפוש הראשי של הטלפון. כלומר, אפשר להחליף, אבל מי עושה את זה. עד כה גוגל כבר שילמה קנסות מצטברים בגובה 10 מיליארד דולר באירופה ובארה"ב בגלל אותה התנהגות לא חוקית - אבל לא שינתה בהרבה את התנהלותה. עבורה זה פסיק בים של דולרים. צעדים כמו פיצול לחברות קטנות (דבר שנעשה לפני 4 עשורים עם ענקית התקשורת האמריקאית AT&T ובמקרים אחרים), או אפילו הטלת מגבלות טכניות על פעולתה - יקחו שנים. עד אז גוגל תמשיך להרחיב ולבצר את שליטתה באינטרנט, וכשההגבלות ייכנסו לתוקף - היא כבר תהיה שני דורות טכנולוגיים קדימה.
יושבים על הידיים
עכשיו קחו את כל זה - ותכפילו פי ארבעה. כי זה לא רק גוגל - אלא גם פייסבוק, אמזון ואפל. ארבע חברות הביג-טק. לא מעט פרשנים אומרים שגם הקרב האימתני הזה הוא מעט מדי ומאוחר מדי. "הסוסים לא רק ברחו מהאורווה", כתבה קארה סווישר בניו יורק טיימס, "הם כבר רמסו חלקים חשובים בכלכלה ובחברה".
זה יהיה ארוך, יקר ומסובך. מצד שני, בארה"ב לפחות זזים. האמריקאים הבינו באיחור אדיר שהכוח המטורף של החברות האלה מאיים על כוחם של הפוליטיקאים עצמם, על עצם היכולת לנהל את מדינת הענק הזו. הם נחלצו להגן על הכלכלה והחברה האמריקאית מהמשך הניצול הזה. האירופאים הבינו את זה כבר מזמן ופועלים בתקיפות כבר שנים. מה בישראל?
הרבה יותר גרוע. אנחנו הופכים להיות החצר האחורית המוזנחת, הג'ונגל חסר הכללים, שבו החברות האלה עושות בנו כרצונן. פה עדיין יושבים על הידיים ומחכים לראות מה יקרה. התביעה בארה"ב והמלחמה בכל העולם לצמצום כוחם של מונופולי הטכנולוגיה האימתניים מבהירים מעל לכל ספק: התירוצים לחוסר המעש הכללי של המנהיגות הישראלית עד כה, ולאוזלת ידן של רשויות הפרטיות וההגבלים העסקיים בישראל כנגד הענקיות האלה - אזלו לחלוטין. גם לאזרחי ישראל, לכלכלתה ולחברה הישראלית מגיעה הגנה מפני הנזקים של המונופולים האלה. ואם אתם לא רואים את הנזקים, תפתחו עיתון. או חלון.
>> לטור הקודם של דרור גלוברמן: סטארט-אפ ניישן עלאק
>> בזמן שעבדתם: וידאוקאסט המדיה והטכנולוגיה של דרור גלוברמן ודני פלד