מה הבעיה למכור באינטרנט? כולם עושים את זה. אפשר לחשוב, לפתוח חנות באמזון ולמכור. קל כמו לפתוח חשבון ג'ימייל, לא?
ממש לא. ממש ממש לא. כדי לעשות בוכטה כסף אתה צריך אישיות כפולה. את הקונים שלך אתה צריך לסחוף כמו מספר סיפורים במדורה, לרגש כמו לוליין בקרקס נודד ולהציף באדרנלין כמו נהג שודים. אבל מאחורה, מול השקלים, העמלות והאחוזים, ההכנסות וההוצאות, אתה צריך להיות נבזה קר רוח ששולט במספרים ובטכנולוגיות בלי לראות בעיניים.
כולם מוכרים באינטרנט, ובדיוק בגלל זה להרוויח שם כסף הפך להיות עניין הרבה יותר מסובך. התחרות אכזרית. יש עדיין מודעות שמספרות לך שכל אחד יכול לגלגל אלפים בלי לעבוד, לייצר "הכנסה פאסיבית". יש לא מעט מומחי שיווק, חלקם עוד לא מתגלחים, שמבטיחים ללמד אותך איך לעשות את זה, רק קנה את הוובינר שלהם.
הבלים. כמו כל מקצוע אחר, צריך לעבוד קשה והרבה, ללמוד המון ומהר, או שתישאר בלי תחתונים.
הרי כמעט על כל מוצר שלא תמכור, יש כבר מיליוני מתחרים שצברו ניסיון ומכירות לפניך. הם כבר יודעים איך להגיע אל הלקוחות, איך לעטוף את המוצר בסיפור, בתמונות ובמילות מפתח הכי יעילות בעולם. הם יודעים מתי הם מרוויחים ובעיקר מתי לא להפסיד. וקל נורא להפסיד.
ספר הקנסות
אמזון ואתרים אחרים גובים ממך לא מעט עמלות בדרך. לאמזון יש ספר חוקים נוקשה - אם טעית במשהו קטנטן, באריזה או בהחזרות, תשלם קנסות. וזה עוד לפני עלויות של שילוח, מיסוי, ייצור. בחודשים הראשונים, המון אנשים פותחים חנות, מתחילים למכור, ומפסידים אלפי דולרים בזמן שהם מנסים ללמוד את המערכת ומהטעויות של עצמם. הרבה מהם מקבלים בשלב הזה החלטה נכונה מבחינתם – לחתוך הפסדים ולצאת מהמשחק. אלה שלומדים מהר ולא מתייאשים, יתחילו אולי לראות רווחים אחרי כמה חודשים. אחרי שנה הם יאזנו את ההפסדים ויתחילו להרוויח באמת. ואם הם ירוויחו בגדול, מחכה להם עוד מלכודת.
מי שעושה הכל כמו שצריך, מתכונן, לומד, מוכר ומתחיל לעשות המון כסף – עולה על הרדאר של המתחרים. ואלה יעשו את כל הטריקים המלוכלכים בספר כדי להוציא אותך מהמשחק. יש אינספור סיפורים על בעלי חנויות מצליחות באמזון, שביום מסתורי אחד גילו שהם נחסמו וזהו. אין עם מי לדבר. אחרי בירורים ותחנונים, הם גילו שפתאום הופיע זרם של תלונות מלקוחות מאוכזבים. או שאמזון גילתה שהם מזייפים ביקורות חיוביות (שזו, אגב, תופעה ע-נ-ק-י-ת באמזון, אל תאמינו לאף מילה שאתם קוראים שם). איך זה קרה? מישהו הלשין.
וזה לא הדבר הכי גרוע שיכול לקרות למוכר מוצלח שעובד יפה. אם אמזון תשים לב אליך ולרווחיות שלך, היא עשויה להעתיק את המוצר שלך ולמכור אותו או דומה לו - בעצמה. ועכשיו בוא תתחרה באמזון – אצלה באתר. בהצלחה.
המבצע לתיקון האינטרנט
כשסשה ברון כהן הרים את השואו של חייו בשבוע שעבר - הוא גנב מבלי דעת את ההצגה מהאיש שהמציא את האינטרנט. או שהרים לו להנחתה. כי 4 ימים אחרי ברון כהן בא סר טים ברנרס-לי, מאבות רשת האינטרנט בעולם, והודיע: נכון שהאינטרנט מקולקל, אבל אני יודע איך לתקן אותו.
ברון כהן וברנרס-לי חתומים – יחד עם חצי עולם – פחות או יותר על אותו כתב אישום חד נגד פייסבוק, יוטיוב, טוויטר וענקיות המדיה. תחת הסוואה של תחכום טכנולוגי ושירות חברתי, הן הורסות את החברה ואת הדמוקרטיה עבור בצע כסף. אז איך פותרים את זה? "חוזה חדש לאינטרנט" זה מה שהסר הנכבד מציע – ובו שותפים הממשלות, הציבור הרחב, וגם החברות, אותן אלה שאליהן מופנית עכשיו אצבע מאשימה.
כל אחד יקבל תפקידים. הממשלות יחוייבו לאפשר לכל האזרחים להתחבר לרשת, ולכבד את הזכויות הדיגיטליות שלהם. האזרחים יצטרכו לבנות קהילות חזקות שמכבדות דיון אזרחי, והחברות יצטרכו לכבד את הפרטיות של האזרחים כדי לבנות את האמון שלהם ברשת, ולפתח טכנולוגיות שתומכות בטוב האנושי ונלחמות ברע שבו. זה בקיצור נמרץ מאוד. קראתי גם יותר, גם אתם יכולים. בתחתית העמוד, אגב, תמצאו את החתימות של פייסבוק של גוגל ושל עוד המון חברות. הן בעניין. זה יפה.
ברנרס-לי צודק – הדרך הנכונה היא לא לכופף את פייסבוק ויוטיוב עם חוק – אלא באמת לבנות שותפות חדשה בין כולם. הבעיה שזה הולך לקחת זמן. היעדים, קל לראות, הם פילוסופים ומופשטים. מה זה באמת אומר, מי צריך לעשות מה, ובעיקר – האם החברות מוכנות לוותר על המודל העסקי שמתפרנס מתשומת לב שלנו ומצליח לשבות אותה בכל מחיר? מי אני שאחלוק על האיש שהמציא את האינטרנט. אבל תחושת הבטן שלי אומרת, שאנחנו במצב קשה, שמחייב פעולה הרבה יותר חדה. שעד שהמבצע לחתימה על חוזה חדש לאינטרנט ישנה משהו בשטח, פייסבוק כבר תשב לנו בתוך המוח עם גלאי תחושות וקורא מחשבות.
ולכן פתחנו בנקסטר ובתוכנית נקסט בקמפיין חדש – לחפש את הפתרון בעצמנו. להפסיק לשבת על הידיים ולחכות לעולם שיפתור לנו את הבעיות. הבעיה ענקית, הדרך ארוכה. אבל כמה אפשר לשבת על היציע וליילל.