תערוכת CES שמתקיימת מדי ינואר בלאס וגאס נחשבת לזו שקובעת את סדר היום הטכנולוגי לשנה הקרובה. הנה כמה מהטרנדים הבולטים שהספקנו לסמן מהתערוכה הנוכחית:
התפתחות התלת ממד: אישי ובלי משקפיים
טכנולוגיית התלת ממד אמנם פרצה לחיינו כבר בשנה שעברה, אבל רק השנה היא מתחילה להבשיל ולהתפתח. שתי בשורות חשובות יש השנה בתחום זה. הראשונה - נפטרים מהמשקפיים המיוחדים. החברות המובילות בתעשייה - סמסונג, טושיבה, סוני ושארפ - עובדות כולן במרץ על טלוויזיות שיציגו תמונה עמוקה ותלת ממדית ללא צורך במשקפיים. רוב הטלוויזיות שהוצגו בתערוכה הן עדיין בגרסת האבטיפוס (למעט מוצר קיים של טושיבה), אבל המגמה בהחלט ברורה, ובקרוב כולן יגיעו לחנויות.
יצרניות התוכן הגדולות עובדות במרץ על תוכן שיתאים לטלוויזיות אלה, והמחירים, מבטיחות היצרניות, יהיו נגישים. אם להאמין להבטחות אלה, עדיף לשקול פעמיים לפני שרוכשים בזמן הקרוב טלוויזיה תלת ממד שמצריכה חבישת משקפיים. עוד שנה שנתיים, והן כבר יהיו פאסה.
עוד התפתחות מעניינת בתחום זה היא התלת ממד הפרסונלי. זה אומר, מצד אחד, מכשירים ייעודיים שיאפשרו להנות מצפייה בתלת ממד גם מחוץ לבית. סוני, למשל, הציגה כמה מוצרים הנמצאים בפיתוח, וביניהם גרסה של מחשב נייד שיציג תלת ממד, נגן בלו ריי נייד עם תלת ממד ומשקפי תלת ממד עם מסך קטן אישי ורמקולים, המציגים תלת ממד באיכות לא רעה, אם כי לפחות עכשיו הם כבדים מדי לחבישה על הראש.
האספקט השני, והמעניין יותר, הוא יצירת תוכן תלת ממדי על ידי הצרכנים. סוני, סמסונג ויצרניות נוספות הכריזו על מצלמות וידאו קטנות שיאפשרו צילום בתלת ממד (שאותם יש להציג כמובן על טלוויזיה תומכת). גם מצלמות סטילס מצטרפות לחגיגה, ולמרות שהתמונות הראשונות שהציגה סוני בתערוכה שצולמו בטכנולוגיה זו נראות עדיין בוסריות, אין ספק כי הטכנולוגיה תלך ותשתכלל. במילה אחת: מגניב.
טלוויזיות חכמות. מאד
זוכרים את הימים שבהם אמרו שטלוויזיה עומדת למות? שהאינטרנט יחסל אותה? אז תשכחו מהם. הטלוויזיה מעולם לא היתה חיה יותר ומרכזית יותר. האינטרנט לא הרג את הטלוויזיה, הוא פשוט נכנס לתוכה. ואנחנו לא מדברים רק על גוגל TV או על מוצרים חיצוניים כמו בוקסי או שמתחברים לטלוויזיה, אלא על הטלוויזיות עצמן שמגיעות עם חיבור אינטרנט אינטגרלי, דפדפן ואפליקציות משלהן.
הטלוויזיה החכמה של סמסונג, למשל, נהנית מחנות אפליקציות משלה, שכוללת כבר היום כבר אפשרויות מגוונת לאינטראקציה חברתית תוך כדי צפייה בטלוויזיה. סמסונג גם הלכה צעד נוסף קדימה, והוסיפה לחבילה גם הסכמי שיתוף פעולה עם חברות כבלים ותוכן שיהיו זמינים בטלוויזיה בלי ממיר. במלים אחרות, זה כמו שתקנו טלוויזיה בחנות, והתוכניות של הוט כבר יהיו מוטמעות בתוכה בלי תשלום נוסף. ולא רק זה. אם יש לכם טלוויזיה של סמסונג וגם את הטאבלט שלה, למשל, תוכלו להתחיל לראות תוכנית על גבי הטאבלט – ולהמשיך לצפות בטלוויזיה.
גם לסוני יש הטלוויזיות החכמות שלה, עם שירות VOD ושירות מוזיקה בסטרימינג. תוסיפו לכך גם צפייה בתמונות שלכם, ואולי גם משחק באקס בוקס – וקיבלתם חוויית מדיה בתוך הסלון הפרטי שלכם. וזו בדיוק המטרה: להפוך את הסלון שלכם למרכז מדיה שלם, שהטלוויזיה היא במרכזו.
אגב, גם שאר חלקי הבית לא מקופחים. בתערוכה הוצגו גם מקרר חכם עם חיבור Wi-Fi שעליו תוכלו להציג מתכונים ישירות מהאינטרנט או לנהל את מלאי המוצרים שלכם במקרר (כן כן), וחברת LG הציגה ליין שלם של מוצרים חכמים, כמו תנורים שמורידים מתכונים מהאינטרנט מכונות כביסה ומייבשים שנשלטים באמצעות המחשב.
טאבלטים: כולם רוצים להתחרות באפל
כמו התלת ממד, גם הטאבלטים הפציעו בתערוכת CES בשנה שעברה. אבל אז היו אלה הימים של טרום עידן האייפד, והמהפכה שהוא חולל באופן צריכת המדיה שלנו. היום, אחרי חינוך השוק הקצר אך האפקטיבי של אפל, כולם רוצים להיות חלק מהחגיגה. וכשאנחנו אומרים כולם, אנחנו מתכוונים לכולם. אסוס, מיקרוסופט, לנובו ומוטורולה – כולן הכריזו על מחשבי לוח חדשים, שיצטרפו לגלקסי טאב של סמסונג, לפלייבוק של RIM (יצרנית בלקברי) ולעוד עשרות מוצרים חדשים בנישה זו שיתחרו באייפד וינסו לנגוס בנתח הכמעט מוחלט של אפל בשוק זה.
בהקשר זה, אגב, מדהים לראות בתערוכת CES את תעשיית המוצרים הנלווים שפורחת סביב הטאבלטים, וסביב האייפד בפרט. תיקים, נרתיקים, מדבקות, כרטיסים ועוד שלל אקססוריז שונים ומשונים מציפים את התערוכה ומהווים את הביזנס העיקרי של עשרות חברות – ואלה רק יצרני חומרה, ללא אפליקציות.
גם הסמארטפונים, כמובן, ממשיכים לדהור קדימה, בהמשך ישיר לשנת 2010, כשהפעם הכוכבת שברקע היא לא יצרנית חומרה דווקא, אלא רשת הדור הרביעי, שצפויה להפוך את חוויית הגלישה הסלולרית שלנו למהירה יותר מכל מה שהכרנו עד היום. האם אמנם זו תהיה שנת הפריצה של הדור הרביעי? את התשובה לכך נגלה בהמשך השנה.