אם אתם מצלמים את עצמכם לעתים קרובות, ודאי שמתם לב לכך שיש לכם נטייה להראות את עצמכם תמיד מאותו צד. צד שמאל, ליתר דיוק. בספר חדש בשם "אגדת דו-קרב מנתחי המוח", שייצא בקרוב, טוען הכתב לענייני מדע סאם קין כי בתת-מודע שלנו נתפס הצד השמאלי של הפנים כמראה יותר יופי ויותר רגש – ובצדק.
"ההסבר הטוב ביותר לתופעה הוא שאיננו רואים את החצאים השמאלי והימני של פני אנשים בדיוק באותה דרך", אומר קין, ומוסיף כי "לאנשים יש נטייה להביע יותר עם חצי אחד של הפנים מאשר עם החצי השני, מכיוון שהמוחות שלנו לא עובדים בדיוק אותו דבר על הצד השמאלי והצד הימני". ליתר דיוק, הצד הימני של המוח, המעבד את מרבית הרגשות, הוא זה השולט על צידו הימני של הגוף. לכן, טבעי שהחצי השמאלי של הפנים יראה יותר רגשות וייתפס כצד האמין יותר.
עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק
לראיה, מביא קין דוגמאות למספר מחקרים בתחום שהראו כי מרבית התיעוד של אנשים מראה את הצד השמאלי שלהם. כך, מחקר של ציורים עתיקים מצא שרובם מראים את המצוירים כאשר הצד השמאלי של פניהם פונה לצייר. מחקר אחר, שבדק יצירות של ישו, מצא שגם הוא מצויר ומפוסל כמעט תמיד כאשר הצד השמאלי של פניו הוא הפונה למתבונן. גם התבוננות בספרי מחזור בית-ספריים העלתה ממצאים דומים. ואם כל זה לא מספיק, מחקר שנערך בקנדה ב-2011 מצא שאנשים מעדיפים להסתכל על יצירות אמנות המוארות מצידן השמאלי.
מחקר שנראה במבט ראשון כסותר את ההטיה נערך לפני שנה בליוורפול. אנשים התבקשו לצלם את עצמם, ונטו להטות את פניהם שמאלה ולהבליט את הצד הימני. הדבר תאם דיוקנים עצמיים של ציירים. אך למעשה, הזכירו החוקרים, לא רק שהדבר לא סותר את תיאוריית ההטיה שמאלה, אלא אף מוכיחה אותה. זאת מאחר ודיוקנים עצמיים מצוירים מול מראה, מה שמוביל את מוחות הציירים לחשוב שהם מציירים את הצד ה"יפה" שלהם. גם בצילום סלפיז, מציג הטלפון תמונת מראה, מה שגורם לנו לחשוב שאנחנו מציגים את הצד שנתפס בתת-מודע שלנו כצד הטוב יותר שלנו.
"אנחנו חושבים שאנחנו מודעים לרוב מעשינו, וזה מעט מביך לראות איך לפתע צצים דברים קטנים כאלה", מסכם קין.