כתבה זו התפרסמה במקור באתר gadgetim.co.il
ה-FE300 של אולימפוס נראית ומרגישה כמו מצלמת Mid-Range, אבל עם 12 מגהפיקסל היא לא מוגדרת או מתומחרת ככזאת. נתון המגהפיקסלים המרשים, שאפיין עד היום בעיקר מצלמות ריפלקס דיגיטליות, קובע רף חדש עבור שאר יצרניות המצלמות. למרות שה-FE300 לא פותרת כמה בעיות שהציקו לנו במלמות אולימפוס בעבר, בסך הכל מדובר במצלמה חדשנית, איכותית ומשתלמת.
הדבר הראשון בו תבחינו כשתחזיקו ביד את ה-FE300 הוא התווית הקטנה בחלקה התחתון הימני של המצלמה. 12.0 מגהפיקסל, זה כנראה מה שדחף את אולימפוס להשיק כל כך מהר את ה-FE300 הקטנטנה בארץ ובעולם. מדובר במצלמת ה-Point And Shoot הראשונה עם רזולוציה גבוהה כל כך, של 4000X3000 פיקסלים לתמונה. נראה שאולימפוס התמקדה בכך חזק כל כך שכאן למעשה נעצרה החדשנות.
עיצוב ה-FE300 שיגרתי, ולא שונה משמעותית מזה של קודמיה. אנחנו קיבלנו אותה בצבע שחור נראה, שהסתדר יפה עם העיטורים הכסופים. העדשה מודגשת מאד בצבע כסוף מבריק, ומסביבה טבעת זהב עדינה. המצלמה כולה עשויה מתכת בגימור מוברש, מה שהופך אותה לעמידה ונאה. מצידי המצלמה נמצאים חלקי פלסטיק מבריקים, שמכילים את הכניסות, היציאות והכפתורים השונים. מאחורי המצלמה נמצא מסך 2.5 אינצ' גדול וחד עם ציפוי מונע השתקפויות אבל ללא הגנה משמעותית משריטות וחבלות. בהירות המסך סבירה, אבל היא לא מתכווננת כלל והאפשרות היחידה היא להגביר אותה מלאכותית על ידי לחיצת כפתור במקרה הצורך.
סידור הכפתורים ב-FE300 הגיוני, והיא מצוידת במקש רב כיווני גדול ונוח שכפתור בחירה במרכזו, שני כפתורים מתחתיו לתפריט ולמחיקה, גלגל מצבים קטן, כפתור צילום שסביבו בורר זום וכפתור הפעלה. כל הכפתורים נוחים מאד והשימוש בהם הגיוני. בתחתית המצלמה נמצא רמקול קטן שמבצע את הפעולה הבסיסית של השמעת הסאונד בסרטים וצפצופי המצלמה.
הממשק לא השתנה משמעותית מזה שבדורות הקודמים. גם כאן יש כמה מצבי צילום מוגדרים מראש, מצב ידני, תפריט ראשי בסגנון סלולארי ואפשרויות מוגבלות לעריכת התמונה. התפריט עלול לבלבל ממש כמו זה שב-MJU 730 שבדקנו בעבר, והשיפור היחיד הוא פחות פריטים וסידור קצת יותר נוח של האפשרויות. לחיוב נציין את המצב השקט של המצלמה שניתן לתפעול בקלות, את מצבי הצילום הפשוטים והברורים לשימוש ואת מדריך השימוש המובנה בתוך המצלמה. אולימפוס השמיטה מה-FE300 את מצב השעון, סגנונות הממשק והשעון המעורר, אבל קשה להאמין שמישהו יתגעגע.
מצבי הצילום ב-FE300 מגוונים יחסית. לא נתעכב על כולם, אבל רק נציין שמצב ה-Anti-Shake חסר תועלת ומפיק תמונות גרועות למדי, מצב הוידאו מצוין עם 30 פריימים לשניה, רזולוציית VGA וזום דיגיטלי אפקטיבי, מצב הפנורמה חבוי עמוק בתפריטים והוא פשוט "מסייע" לצלם תמונות שישלימו אחת את השניה כשתחברו אותן במחשב ומצב צילום החיוכים לא הרשים במיוחד. על מצב זה שווה להתעכב, וה-FE300 היא המצלמה הראשונה של אולימפוס שכוללת אותו וגם המצלמה הראשונה שמשווקת בארץ עם מצב שכזה למרות שסוני הקדימה את אולימפוס בתחום עם ה-T200. מצב הפרצופים מצלם ברזולוציית 3 מגהפיקסל רצף של 3 תמונות, ברגע שהוא מזהה חיוך בתמונה. ברוב המקרים הצליחה ה-FE300 לסמן מסגרת ירוקה על גבי המסך וסביב הפרצוף, אבל פשוט לא הצליחה להבין מתי הוא מחייך. מדי פעם ה-FE300 פשוט דמיינה את החיוכים וירתה שלושה צילומים מהירים וגרועים. ההדגמה של אותו המצב ב-T200 של סוני היתה מרשימה הרבה יותר, עם ריבועים מדויקים יותר וזיהוי מידי של חיוכים.
המהירות ב-FE300 היא אחד הדברים המרשימים ביותר במצלמה הזו. לחצו על כפתור ההפעלה והעדשה תזנק ממקומה, המסך יידלק ותוכלו מיד לצלם תמונה. הפוקוס מהיר במיוחד למרות בעיות הדיוק עליהן נדבר בהמשך, והשמירה לזיכרון זריזה גם כן בניגוד למה שאפשר לחשוב על מצלמה שמצלמת תמונות כבדות כל כך. הזום כולל 10 מצבים וההחלפה ביניהם מהירה, אבל לא מצאנו דרך לבטל את שלבי הזום הדיגיטלי הנוספים בסוף המהלך ומדי פעם מצאנו את עצמנו משתמשים בו בלי כוונה. עדשת הזום רועשת מכדי שייעשה בה שימוש במצב וידאו, ולכן כשתצלמו סירטונים תוכלו להיעזר רק בזום הדיגיטלי, שעובד לא רע במצלמה עם כל כך הרבה מגהפיקסלים. קיים מייצב תמונה דיגיטלי בצילום וידאו שעושה עבודה טובה אבל יוצר טישטוש קל כשהמצלמה נעה בזריזות.
הפוקוס הוא אחת האכזבות הגדולות ב-FE300. למרות שהוא מהיר, הדיוק בו לוקה בחסר. ה-FE300 לא מצוידת במנורת פוקוס ולכן אל תצפו לקבל תמונות חדות בחושך. גם בפחות מכך הפוקוס פשוט מחטיא פעמים רבות מדי, ומצב המאקרו ב-FE300 כמעט ולא שימושי בגלל בעיות הדיוק. ה-FE300 מציגה את הפוקוס עובר מקצה לקצה של תחום האורכים שלו, והוא מצליח לכסות את טווחי המאקרו, אבל ה-FE300 לא מזהה את התמונה החדה ונעצרת על מצב פוקוס שגוי. במצב S-MACRO הצלחנו להגיע לתקריב של 20 ס"מ בלבד, נתון שהולם מצלמות בנות 7 שנים. כיום ניתן למצוא מצלמות שמסוגלות לצלם תמונה חדה ממרחק סנטימטר אחד, וה-FE300 לא בליגה הזו.
איכות התמונה, כצפוי, היא הצד החזק ב-FE300. עם 12 מגהפיקסלים אפשר לחתוך תקריבים יפים ועדיין להדפיס אותם, ורק רעש מעט פוגם בתוצאה הסופית. הפלאש ב-FE300 מתפקד נהדר בכל מצב, ומסוגל להאיר חדרים ממוצעים בגודלם ומעלה מבלי לגרום לעיוות בצבעים. ה-FE300 הציגה רמה עוצרת נשימה של חדות ופרטים, ללא תחרות מאף מצלמה בקטגוריה או ברמת המחיר. הצבעים בתמונה היו מעט חמים מדי אבל ניתן לתקן אותם בקלות לאחר הצילום.
נקודת התורפה של ה-FE300 היא תוצאה של העמסת 12 מגהפיקסלים על עדשה קטנה כל כך. יכול להיות שמדובר רק במצלמה שאנחנו קיבלנו, אבל בחלקה הימני של התמונה ניתן להבחין בטישטוש משמעותי, ובעיוות התמונה בקצוות. בוידאו נתקלנו בריצודים ופיקסול, אבל ביחס למתחרותיה ה-FE300 הציגה תוצאות טובות מאד. לסיכום, בתחום בו אמורה לבלוט ה-FE300 היא בהחלט בולטת, ובמחשבה שניה, יכול להיות שאולימפוס בחרה בחוכמה שלא להיגרר לשטיקים וטריקים עם המצלמה הזו. במחיר של 1800 שקל היא לא מצלמה זולה, אבל היא משתלמת עבור מי שלא מעוניין להחליף מצלמה כל שנה.