חברת 012 תשלם פיצוי בסך 5,000 שקל ללקוחה שאותה חייבה במשך תקופה ארוכה בתשלומים כפולים, סירבה לנתק אותה והתייחסה אליה כאל "לקוח שבוי", כך פסק באחרונה שופט בית משפט לתביעות קטנות בפתח תקווה.
צ', תושבת פתח תקווה, הייתה עד לפני כמה חודשים לקוחה של חברת האינטרנט 012 סמייל שבבעלות פרטנר. לטענת צ', היא התנתקה לאחר שגילתה כי במשך חמש שנים החברה גבתה ממנה תשלומים כפולים – הן בגין שימוש בתשתית רשת האינטרנט והן בגין קבלת שירותי אינטרנט. זאת למרות שעל השימוש בתשתית האינטרנט שילמה צ' לחברת בזק.
צ' מיהרה ליצור קשר עם נציגי חברת 012 וביקשה לקבל החזר כספי על התשלומים הכפולים שנגבו ממנה שלא כחוק. אלא שפה חיכתה לה הפתעה: החברה זיכתה אותה רק בגין חלק מהתשלומים ששילמה.
"הם לא נתנו לי זיכוי מלא", טענה צ', "הם החזירו לי רק חלק קטן מהכסף". הלקוחה פנתה לנציגי החברה וביקשה להתנתק לאלתר. היא שלחה להם בקשת ניתוק באמצעות מייל, פקס ושיחה עם נציג שירות – אבל החברה התעלמה מפניותיה.
"הם נהגו בי כמו לקוח שבוי", קבלה צ'. "לא הגיוני שאני מבקשת להתנתק ואף אחד בחברה לא חזר אליי ולא מתייחס לבקשות שלי". לטענתה, החברה המשיכה לחייב אותה עבור שירותים שונים למרות שביקשה להתנתק ממנה.
צ' לא ויתרה והגישה תביעה נגד 012 לבית משפט השלום בפתח תקווה על סכום של 10,000 שקל, שכולל החזר הזיכוי ופיצוי על עוגמת נפש בגין הפרת הוראות החוק להגנת הצרכן.
012 הגישה כתב הגנה בו היא מאשרת את נושא התשלומים הכפולים שגבתה מ-צ', אך טוענת שבינה לבין חברת בזק סוכם שהתובעת תקבל זיכוי של 1,454 שקל בלבד. אבל אפילו הסכום הזה לא הוחזר ל-צ'.
החברה ציינה עוד כי אכן הייתה טעות בטיפול בבקשת צ' להתנתק משירותי החברה, אבל אין לחייב אותה בפיצוי בגין רכיב זה. "נודה ולא נכחד, בשל שגגה הודעת הניתוק של התובעת לא טופלה במועד", הודתה החברה.
השופט נחום שטרנליכט, ששמע את הצדדים, ציין בפסק הדין כי אין מחלוקת שלא הושב ל-צ' סכום של 1,454 שקל, דבר המהווה הפרה של חוק הגנת הצרכן. לדבריו, מאחר שהנתבעת הפרה את הוראות חוק הגנת הצרכן צ' זכאית לקבל פיצוי.
"במקרה דנן מדובר בשתי הפרות של הוראות החוק להגנת הצרכן. האחת – בקשת התנתקות של התובעת. האחרת – 'סכום עודף' שגבתה הנתבעת מהתובעת לא הושב עם גילוי הטעות", הדגיש השופט וחייב את החברה לשלם ל-צ' פיצוי של 5,000 שקל ועוד 500 שקל הוצאות משפט.