כמה מגופי התקשורת הגדולים במשק משתמשים בשירותים של חברות שיווק טלפוני כדי למכור שירותים, תוך עצימת עיניים מול שיטות המכירה האגרסיביות והבעתיות-חוקיות שלהן. עדויות אנקדוטליות מצביעות על כך שלכל הפחות, נטוויז׳ן והוט מוכרות את שירותיהן דרך קבלני המשנה האלה, המטווחים אוכלוסייה דוברת רוסית, והם לא מרפים גם כשמבקשים יפה.

היו לכם ניתוקים?

ככה זה עובד: שיחה ממספר לא מוכר, האדם שבצד השני של הקו מזדהה ברוסית כנציג החברה (ולא כנציג חברת שיווק חיצונית). כדי למנוע סיווג של שיחה כספאם בצורה אוטומטית, ולייצר אמון אצל הלקוח, הנציג מתחיל את השיחה בדרך כלל לא כמכירה, אלא כשירות לקוחות: "אנחנו מתקשרים לבדוק האם היו לכם בשבועות האחרונים ניתוקים באינטרנט הביתי" היא השאלה הנפוצה. ולא, לא משנה דרך איזה ספק אתם מתחברים כרגע, כי זה לא באמת מעניין אותם. מה שכן מעניין אותם זה למכור לכם שירות. גם אם תגידו שאין שום בעיה, השיחה תעבור להיבט המכירתי שלה.

סיוט ההתנתקות מהוט (צילום: חדשות 2)
שלום הוט. אני בסדר, תודה | צילום: חדשות 2

אבל קודם, הם ינסו לדלות מכם פרטים: באיזו עיר אתם גרים (הספק שלכם כבר יודע את זה ואין צורך לשאול את זה), מה מספר תעודת הזהות שלכם (הספק יודע גם את זה, וזה לא רלוונטי לשיחה בשביל לבדוק אם "יש תקלה"), מה השם ומספר הטלפון שלכם. אם תגידו את השם, בכל השיחות הבאות יזהו אתכם הנציגים המזויפים האלה על פי שמכם.

מה שמשותף לכל השיחות האלה הוא הסירוב של הנציגים להגיד עבור מי באמת הם עובדים - מה שמה של חברת השיווק שמעסיקה אותם. נסו לעמת אותם עם זה שאתם יודעים כי אינם באמת נציגי הוט ונטוויז'ן שבשמותיהן הזדהו, והם יתחילו להתווכח. המשיכו, והם ינתקו את השיחה. דעו לכם - נציגים לגיטימיים לעולם לא ינתקו את השיחה מיוזמתם. פשוט אסור להם.

לא מפסיקים להתקשר

כמה נפוצה השיטה? שירות השיחה המזוהה TrueCaller מזהה את אחד המספרים מהם כותב שורות אלה קיבל הצעות מפוקפקות כספאם על סמך לא פחות מ-3,802 דיווחים (המספר הוא 072-3157432, החברה שבשמה הזדהו היא נטוויז׳ן). מספר אחר דווח כספאם על ידי 4381 משתמשים (המספר הוא 077-9709280, החברה שבשמה הזדהו היא הוט).

כל ניסיון לבקש מחיקה מהמאגר בשיחות הללו אינו צולח. יש נציגים שמתחילים להיעלב ולהגיד שיש להם מבצעים ממש טובים, ויש כאלה שאומרים אוקי אבל אז מתקשרים שוב ושוב במשך תקופה ארוכה.

נתב ראוטר (צילום: ThinkStock)
לא. אין לי ניתוקים | צילום: ThinkStock

תגובות

מה עושים? שאלנו את הוט ואת נטוויז'ן, האם מוקדי השירות הם מטעמם, מניין נלקחו המספרים של הלקוחות דוברי הרוסית, למה הם לא מטפלים בבקשות ההסרה שלי, ומדוע נציגי חברות השיווק אומרים שהם מטעם נטוויז'ן אבל לא חושפים את זהותם האמיתית. העברנו לשתי החברות גם את המספר שאליו התקשרו והבהרנו כי ביקשנו מנציגי השירות לחדול ולהתקשר.

מנטוויז׳ן נמסר: "כאשר לקוח מבקש לחסום את מספר הטלפון שלו לשיחות נכנסות ממוקד השירות, הדבר מתבצע באופן אוטומטי, במקרה הנדון, לא נתקבלה כל בקשת חסימה".

מהוט נמסר כי "HOT מקפידה כי פעילות המכר שלה תתקיים בהתאם לכל דרישות הדין, ומנחה את אנשי המכירות מטעמה לפעול בהתאם. אנו בודקים את פרטי המקרה ובמקרה הצורך נחדד את הנהלים".