קשה להמעיט בחשיבות הרפורמה שנערכה ב–2012 בשוק הסלולר. בתוך כשנה צללו המחירים בכמעט 90%, ושוב הוכח עד כמה יוקר המחיה הוא תוצר של היעדר תחרות. שלוש שנים חלפו מאז האירוע המכונן, והתחרות בסלולר ניצבת שוב על פרשת דרכים.
הירידה במחירי הסלולר נעצרה, חברות הסלולר חתמו על הסכמי שיתוף רשתות, שני מפעילים וירטואליים נרכשו בידי חברות ותיקות, ובמשרד התקשורת ניכרת גישה נוחה יותר לעמדות של החברות הוותיקות. אין פלא אפוא שמניות חברות הסלולר זינקו בכמעט 100% מאז השפל שאליו הגיעו לפני כחודש.
ואולם הסיבה האמיתית להתאוששות מניות הסלולר היא המצוקה שאליה נקלעה גולן טלקום, מחוללת התחרות הראשית בשוק. עדיין לא ברור אם מדובר במצוקה אמיתית או באמצעי להפעלת לחץ, אך בגולן טלקום מאיימים כי אם משרד התקשורת ימשיך במדיניותו הנוכחית, החברה עלולה לסגור את שעריה עד סוף השנה.
לטענת מקורות בחברה, עתידה של גולן טלקום תלוי ביישום הסכם שיתוף הרשתות עם המתחרה סלקום. ההסכם נתקל בהתנגדות של משרד התקשורת, בשעה שהסכם דומה בין פרטנר ל–HOT קיבל את אישור המשרד.
ואולם, טענה זאת היא הצגה פשטנית של הדברים. משרד התקשורת ניצב בימים אלה מול דילמה קשה: האם לסכן את אחת הרפורמות הגדולות והמוצלחות שהיו כאן בשנים האחרונות - או להפר את עקרון כיבוד ההסכמים שבבסיס ההתקשרויות בין המדינה למגזר העסקי.
"ההטבות לגולן שוות מאות מיליוני שקלים"
משרד התקשורת אינו מתנגד לכך שסלקום וגולן יבנו רשת משותפת, אך עומד על כך שגולן תשקיע מחצית מהסכום ותחזיק במחצית מהבעלות ברשת. לעומת זאת, על פי ההסכם שנחתם בין הצדדים, השליטה ברשת המשותפת תישאר בידי סלקום, ועיקר ההוצאה של גולן ייקבע לפי היקף השימוש שלה ברשת.
"גולן טלקום לא רוצה להיות שחקן של Capex (השקעות בתשתית) אלא שחקן של Opex (הוצאות שוטפות)", אומר מנכ"ל של חברה מתחרה. "משרד התקשורת רואה בכך עניין עקרוני. שחקן שמשקיע בתשתיות הוא שחקן לטווח ארוך, שצריך להחזיר את השקעותיו ובונה את התוכנית העסקית שלו בהתאם. שחקן כזה יכול לטלטל את השוק ולהפיח בו תחרות, אך עליו לשחק לפי הכללים של שחקני התשתית האחרים. גולן צריכה להחליט מה היא, מפעיל סלולרי מלא (MNO), המחזיק בתשתיות, או מפעיל וירטואלי (MVNO), שרוכב על תשתיות של אחרים".
"גולן הגיעה לשוק על תקן מפעיל סלולרי מלא שמחזיק בתדרים", אומר בכיר אחר בענף התקשורת. "הבעלות על התדרים הקנתה לה כוח מיקוח מול המפעילים הוותיקים, וכך היא השיגה הסכמי נדידה טובים יחסית לאלה שהשיגו המפעילים הווירטואליים יופון או הום סלולר. היא הצליחה להגיע למסה קריטית לאחר שגייסה יותר מ–800 אלף לקוחות, ויצרה מותג דיסקאונט חזק. אם היא לא רוצה להשקיע ברשת, שתתכבד ותחזיר את התדרים, ותחליף את הרישיון שלה ממפעיל מלא למפעיל וירטואלי".
בכיר במשרד ממשלתי אומר שאין להתרגש מהאיומים של גולן. "לשוק יש דרכים לאזן את עצמו. משרד התקשורת לא צריך לרוץ לשנות את הכללים בשביל גולן. יופון והום סלולר יצאו מהשוק. אם גולן רוצה לוותר על הרישיון שלה, היא יכולה. זה עניין עקרוני. המשרד קבע כללים לשיתוף רשתות מתוך הבנה שכדי ליצור מחויבות ארוכת טווח יש לדרוש מהמפעיל לבצע השקעה.
"גולן קיבלה הרבה מאוד הקלות מאז שניתן לה הרישיון. היא לא חייבת לבנות רשת מלאה, היא קיבלה זכות שימוש ברכיבים הפסיביים של הרשת (תרנים, נדל"ן מזגנים וכו'; א"ט) ויכולה להחזיק רק במחצית מרשת דור שלישי ורביעי. ההטבות שניתנו לה לאחר שקיבלה רישיון שוות מאות מיליוני שקלים. עכשיו היא נדרשת להשקיע ברכישת חצי מהרשת המשותפת עם סלקום. מצבה טוב בהרבה משהיה בתוכנית העסקית המקורית שלה", הוא מוסיף.
"זה לא מתאים לראייה של משרד התקשורת"
מקורות בגולן טוענים כי ההסכם עם סלקום נעשה בין שני גופים עסקיים מתחרים שפעלו מתוך אינטרסים עצמיים, וכעת משרד התקשורת דורש מגולן ומסלקום לפתוח את החוזה ומחייב את גולן לשלם יותר לסלקום. לטענתם, זוהי פרקטיקה בעייתית שאינה מעודדת תחרות ועשויה לגרום לגולן לצאת מהשוק. יש לציין כי בכוונת סלקום לעמוד בחלקה בהסכם, בתנאי שזה יקבל את אישור המשרד.
"אולי זה לא מתאים לראייה הצרכנית של משרד התקשורת", אומר בכיר באחת החברות הוותיקות, "אך בטווח הארוך זה טוב ללקוחות. מצבן של חברות הסלולר הוותיקות עדיין כאוטי. המניות אמנם זינקו, אך הסכנה להמשך קיומן עדיין קיימת. אם אחת החברות תקרוס, זה יהיה חמור בהרבה מקריסת מגה. האם נכון להגיע למצב של מיזוגים רק אחרי שאחת מהחברות קורסת?
"מיכאל גולן הוא שחקן פוקר", הוא מוסיף. "אף אחד לא יודע מה באמת מצבו הפיננסי, ולכן הוא מרשה לעצמו כל הזמן להגדיל את ההימור. הוא הפסיק להשקיע ברשת שלו ופירק אתרים שבנה. הוא אומר שייכנס לתחום הטלוויזיה והטריפל אך עדיין לא עשה זאת, וככל הידוע לנו כלל לא חתם על הסכמי תוכן. הוא מאמין שאם ילחץ על משרד התקשורת הוא יקבל הקלות נוספות, אבל לדעתי משרד התקשורת כבר הבין שהוא מבלף".
לדברי הבכיר במשרד הממשלתי, "בהנחה שלחברה יש יותר מ–800 אלף לקוחות, עם הכנסה ממוצעת של 30–35 שקל בחודש ללקוח, ההכנסות השנתיות שלה גבוהות מ–300 מיליון שקל - וזה בלי אף אנטנה. להערכתי, ההוצאה השוטפת שלה נמוכה מההכנסות שלה, כך שהיא יכולה לעמוד בהשקעה בתשתיות".
לשמור על תחרות בשוק הסלולר
כל עוד הנתונים הכספיים של גולן טלקום נותרים חסויים, לא ניתן לדעת אם היא שחקנית פוקר מתוחכמת או באמת נכנסה למצוקה קיומית. אך חוסר הוודאות אינו מפחית מהחשיבות התחרותית של החברה. אמנם גם HOT מובייל והמפעילים הווירטואליים היו שותפים למהפכה התחרותית של השנים האחרונות, אך היחידה שיכולה להבטיח באמת שהשוק לא ישקע שוב בחוסר תחרותיות היא גולן טלקום.
מתחילת השנה ירד הלהט התחרותי בענף, והמחירים התייצבו על 40–60 שקל בחודש לחבילת סלולר סבירה ללא הגבלה. עם זאת, מחירים אלה הוגבלו ל–12 חודשים, כך שבתוך כמה חודשים תהיה לחברות הזדמנות להעלות מחירים. פרקטיקה זו אינה חדשה, אך כל עוד גולן טלקום היתה חזקה והמשיכה להשיק חבילות מוזלות, החברות המתחרות לא יכלו להעלות מחירים. ללא גולן, מחירי הסלולר יתחילו לעלות.
אין להקל ראש במצוקה שבה נמצאות חברות הסלולר הוותיקות, שכן שוק הסלולר עדיין לא הגיע לאיזון ארוך טווח. ההוצאות של החברות הוותיקות עדיין גבוהות מדי, ובחודשים הקרובים צפויים להתעצם בהן תהליכי ההתייעלות, או במלים מכובסות פחות - פיטורי עובדים.
לא ברור מהם המחירים המינימליים שיאפשרו לחברות להמשיך להשקיע בתשתיות תקשורת ובמקביל לייצר תשואה הולמת לבעלי המניות שלהן, אך ברור כי תחרות היא המנגנון הטוב ביותר להשיג זאת. זה לא מבטיח שהתחרות בשוק הסלולר תישמר. עיקר הרווחים כיום בשוק התקשורת הם בתחום הקווי, כלומר בתחום שבו שולטות בנוחות רבה בזק ו–HOT. כדי לאזן נכון את השוק, יש להכניס תחרות אינטנסיבית גם בתחום הקווי.
רפורמת השוק הסיטוני ומיזם התקשורת של חברת החשמל מתחילים לתת את אותותיהם, אך המצב הנוכחי עדיין שברירי ונדרשת תמיכה שוטפת של משרד התקשורת. העובדה ששר התקשורת הוא גם ראש הממשלה, ושעיקר תשומת לבו נתונה לשוק הטלוויזיה, אינה עוזרת. התחרות בסלולר והיציבות של החברות בענף אינן דברים מובנים מאליהם. בחודשים הקרובים, ככל שהלחץ שתפעיל גולן טלקום יגבר, יידרש מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, לקבל החלטות לא פשוטות, ואף גורליות.
הכתבה פורסמה במקור ב-Themarker
עוד ב-Themarker:
האחים שמרוויחים מיליונים מחקלאות - בלי לגדל עגבנייה אחת
חברת Leadspace הודיעה על גיוס של 18 מיליון דולר