בעשורים האחרונים התרגלנו לצרוך תוכן כמו חדשות, משחקים וסטרימינג של וידאו ומוסיקה בחינם – תמורת חשיפה לפרסומות. אבל האם המודל העסקי הזה יכול לעבוד גם בתחום הסלולר? AdTone הוא מותג סלולר חדש בישראל שמתכנן להציע ללקוחותיו חבילת תקשורת סלולרית חינם, כשאת התשלום יסבסדו המפרסמים.
ההצעה של חברת AdTone כוללת כרטיס סים עם מספר חדש, כשהלקוחות יוכלו כמובן לנייד את מספרם הנוכחי לרשת, וכן חבילת תקשורת עם שיחות ללא הגבלה, הודעות טקסט ללא הגבלה וחבילת דאטה בנפח 3GB חינם. החברה רוכשת את התשתית שלה מהמפעיל הוירטואלי CellAct שרוכב על הרשת של פלאפון ולכן משתמשי AdTone ייהנו מאותה רשת בדיוק של לקוחות פלאפון, אם כי בשלב הנוכחי הגלישה לא תתבצע ברשתות ה-4G. בנוסף, החבילה אינה כוללת בשלב הראשון שיחות לחו"ל.
פרסומות בסמס, בגלישה ולפני השיחות
הפרסום הבסיסי אותו מציעה החברה הוא צליל המתנה מוסיקלי (דוגמת "המתנה נעימה" או Funtone) עם מסרים פרסומיים של לקוחות AdTone. במילים אחרות, אנשים שיתקשרו אליכם ישמעו פרסומות במקום צלילי החיוג הרגילים או המוסיקה שאתם בוחרים. בראיון לגיקטיים הדגיש אלירן גפן, מנכ"ל ומייסד AdTone, שזמן ההמתנה לא יהיה ארוך יותר אצל לקוחות החברה, וברגע שהלקוחיענה לשיחה, הפרסומת תיפסק. בכל מקרה, לא תהיה לפרסומת כל השפעה על מהלך השיחה עצמו.
אולם לא רק המתקשרים, גם המשתמשים עצמם ייחשפו לפרסומות על ידי הודעת טקסט עם מסר פרסומי שתגיע פעם בשבוע ותכלול הטבה או קופון שמיועד להם. גפן גם הסביר לנו כי אפיק פרסומי נוסף שבוחנת החברה הוא הצגת פרסומות באתרים השונים בהם גולשים המשתמשים בטלפון שלהם. הכוונה אינה להוסיף על הפרסומות הקיימות, אלא להחליף את הבאנרים הקיימים באתרים.
כדי ליהנות מהשירות על המעוניינים להיכנס לאתר ולהרשם לרשימת ההמתנה. החברה צריכה להגיע למסה קריטית של 50 אלף איש כדי להתחיל לפעול, וברגע שהיא תגיע למספר הזה, היא תתחיל לשלוח את כרטיסי הסים ללקוחות. תמורת ההצטרפות וכרטיס הסים תגבה AdTone סכום חד-פעמי של 99 ש"ח, אולם אלו ייגבו רק לאחר שהכרטיס יגיע אל הלקוחות והם יוכלו להתחיל להשתמש בשירותים של החברה. כאמור, למעט דמי ההצטרפות, לא יצטרכו הלקוחות לשלם אף תשלום נוסף.
עוד ב-GeekTime
- הגיעו לחג: האייפון SE והאייפד פרו החדש יושקו בישראל בחמישי הקרוב
- תוכנית חדשה של AltaIR VC תציע עד 200 אלף דולר וכרטיס כניסה לאקסלרטור שלה
מנכ"ל AdTone: ההשקה בתחילת יוני
"אנחנו מתחייבים לשירות חינמי לשנה. אם שוק התקשורת ישתנה והמחירים יזנקו משמעותית ולא נוכל להציע את השירות בחינם, עדיין נציע חבילה מסובסדת במחיר סמלי", אומר אלירן גפן, שעומד מאחורי המיזם המסקרן הזה. גפן הוא שם אנונימי למדי בשוק התקשורת, בן 31, אב ל-3 ילדים שהתעסק בעברו בעולם המזון המהיר ובשנים האחרונות עבר לתחום ההשקעות ופיתוח יוזמות שונות.
"בכל מקרה, אין התחייבות וניתן בכל רגע להתנייד מהשירות", אומר גפן, "גם אם לקוח יחליט אחרי שנה להתנייד לחברה אחרת, הוא עדיין מקבל חבילת תקשורת מלאה בקצת יותר מ-8 ש"ח לחודש וזה כולל סים"
אתם מגבילים את כמות הקווים? או שאני יכול להזמין כמה שאני רוצה?
גפן: "אנחנו לא מגבילים. אם הורה רוצה להזמין קווים לכל המשפחה, אין בעיה".
יש לכם הגבלות אחרות על השימוש?
גפן: "הרעיון הוא שהקו יהיה בשימוש רגיל ויומיומי ולכן אנחנו נקפיד שלא ייעשה בו שימוש למטרות הונאה. אנחנו גם לא נאפשר שימוש בו רק לצורך דאטה, כמו למשל בטאבלטים. עוד הגבלה שתהיה היא החיובים – הקו סגור בפני שירותי תוכן וכל מיני הצבעות בסמסים".
ואם אני צריך יותר נפח גלישה או שיחות לחו"ל?
גפן: "נאפשר גם את זה תמורת תשלום סמלי. עוד 1 גיגה גלישה בחודש יעלו כ-9 ש"ח ואם מישהו יזדקק לסים חדש, נגבה עליו 19.90 ש"ח. שיחות לחו"ל אנחנו כרגע לא מציעים, אבל אני משער שנציע בהמשך".
מה לגבי 4G? אתם מציעים כרגע גלישה ברשת 3G בלבד.
גפן: "נכון. אולי בהמשך נציע גם רשתות 4G".
בוא נדבר רגע על הפרסום. אתם הולכים לאסוף מידע על המשתמש כדי להעביר למפרסמים?
גפן: "אנחנו לא אוספים מידע נקודה. אנחנו לא בונים פרופילים או משהו כזה… המידע היחיד שהמפרסם מקבל הוא גיל המשתמש וזה כמובן כדי שאם יש משתמש חייל, שיקבל פרסומות שמותאמות לגיל שלו, אבל לא מעבר".
דיברת על אפשרות להציג פרסומות שלכם במקום הפרסומות של האתרים עצמם, כלומר Ad Injection
גפן: "אנחנו רק בודקים את האפשרות הזו מבחינה משפטית ונפעיל אותה רק אם היא תהיה חוקית במיליון אחוז. בכל מקרה, בשלב זה אנו לא משתמשים בטכנולוגיה הזאת בכלל ואנחנו עושים את מירב המאמצים על מנת למנוע מהמשתמש שלנו הטרדות למיניהם בחווית השימוש".
מה לגבי הפרסומות עצמן? יש לכם שליטה עליהן?
גפן: "בוודאי. לא נפרסם שירותים לא חוקיים, לא נפרסם פורנו או הימורים. אנחנו פונים גם לקהל דתי וגם יש לנו מחוייבות מול המפעיל ולא נפרסם דברים כאלו".
אם אנחנו מדברים על קהל, מי אתה חושב שיהיה קהל היעד שלך?
גפן: "אנחנו פונים לצעירים מ-18 עד 35… קהל של חיילים, סטודנטים ומשפחות צעירות".
אנחנו היום באמצע אפריל. מתי להערכתך נוכל להוציא את השיחה הראשונה ברשת החדשה?
גפן: "יש לנו כבר קווים שעובדים. אם הכל יעבוד כמו שצריך, הלקוחות יוכלו להתחיל להשתמש ברשת בתחילת יוני".
מה לגבי שירות לקוחות?
גפן: "יש לנו שירות לקוחות טלפוני שזמין כבר היום בצ'ט באתר שלנו".
לבסוף, בנימה אישית. אין לך ניסיון ברשתות סלולר או בניהול של עשרות אלפי לקוחות… אתה לא חושש?
גפן: "ממש לא, יש לי צוות נכון, האנשים הנכונים ואנחנו נעזרים הרבה ב-CellAct. זה הדבר האחרון שאני חושש ממנו".
לקחת את הדברים באופטימיות זהירה
במסגרת הראיון שקיימנו עם גפן, הוא סיפר לנו שכאשר קרא בגיקטיים שקופיקס נכנסת לתחום המובייל הוא נחרד לרגע למודל העסקי שלו, עד אשר הבין שזו מתיחת אחד באפריל. ואכן גם המיזם החדש שלו נשמע יותר מדי טוב מכדי להיות אמיתי. חשוב לזכור שמיזמים דומים בעולם לא המריאו ואפילו בארץ חברת פרטנר, שניסתה לפני כעשור להציע מינוי מוזל לשירותי תוכן תמורת צפייה בפרסומות, נטשה את הרעיון.
ל-AdTone תוכניות ושאיפות גבוהות. מאחוריה גם עומד יזם נלהב וחדור מוטיבציה עם רעיונות יצירתיים. אולם כמו כל שירות חדש ומבטיח, חשוב מאוד לקחת את הדברים במידת הזהירות הראוייה. לא מעט אתגרים עומדים בפני המיזם החדש: החל מבעיות טכניות, דרך בעיות לוגיסטיקה ושירות לקוחות וכלה בחוסר ניסיון בתחום ותחרות, שבוודאי לא יעשו את החיים קלים לחברה החדשה. לכן, גם אם אכן אתם מתכננים להצטרף לחברה החדשה, ההמלצה שלנו היא עדיין לא להתנתק מספק הסלולר הקיים שלכם.
רשת האינטרנט כפי שהיא מוכרת לנו כיום מתבססת על המודל של שירות תמורת פרסומות, ולכן לכאורה אין סיבה שאותו מודל לא יעבוד גם בסלולר. אבל האם תצליח החברה להתרומם ולייבא בהצלחה את המודל? ימים יגידו.