חידה: אדם נכנס לבית קפה, מזמין הפוך חלש בלי קצף ופותח את המחשב הנייד. כמה סטטוסים הוא יכתוב על שכניו המעצבנים לשולחן עד שהמלצרים ישלחו בו מבט זועם? בעליהם של בית הקפה August First בוורמונט, ארה"ב, החליטו להפסיק להתעסק בשאלות שכאלה ופשוט לסגור את השאלטר על הווי.פיי.
הסיפור החל מוקדם יותר השנה, כשג'ודי וולן (Whalen) ובעלה ופיל מריק (Merrick) החליטו להפסיק את הגישה לרשת, ולאסור על הלקוחות להיכנס למקום עם טאבלט או מחשב נייד. לרוב כשאנחנו קוראים על סיפורים מסוג זה, המניע מגיע ממקום ערכי או לפחות כבוד לנימוסי שולחן, אך הגישה של וולן ומריק היא יותר ראציונלית: לטענתם, אנשים שגולשים הם אנשים שנתקעים שעות אבל קונים פחות.
בראיון לגארידאן, הלן סיפרה שזו היתה אחת ההחלטות הקשות שעשתה בחיים. עד כדי כך שהיא איבדה חלק משיער ראשה. כולנו הרי כבר רגילים לבקש את הסיסמה לווי.פיי עם קבלת התפריט, זה מוצר צריכה בסיסי. אך הלן הרגישה שלא נותרה לה ברירה. לדבריה, לקוח רגיל מוציא כ-15 דולר ומבלה בבית הקפה כשעה. בעל הלפטופ לעומת זאת, מוציא כחמישה דולר בלבד - ונשאר ארבע שעות. "כעסק, פשוט לא יכולנו לשרוד כשכל כך הרבה אנשים הביאו את המחשב שלהם לכאן", הודתה בראיון.
לשמחת בני הזוג, ההחלטה להפוך את בית הקפה למרכז של בני ההאמיש דווקא סייעה לעסקים: בני הזוג דיווחו בתקופה הראשונה על עליה של עשרים אחוז ברווחים - שבהמשך התייצבו על כעשרה אחוז. מהתגובות שעלו בעמוד הפייסבוק של בית הקפה נראה שרבים בקהילה תומכים ברעיון, אך יש כמובן את מי שלא מבין למה ללכת אחורה בזמן. אתר CNET סיפר למשל ששתמשים באפליקציית Yelp, רשת חברתית פופולרית במיוחד שמדרגת בתי עסק, התלוננו על המדיניות המיושנת ועל הדרישה חסרת הפשרות של העובדים לכבות את המכשירים.
באתר אף הזכירו שב-2011 רשת בתי הקפה סטארבקסט הודתה שבסניפיה שלהם בניו יורק, נחסמו שקעי חשמל כדי למנוע מפרילאנסרים לעבוד במקום, אך הימים הללו תמו חלפו. למעשה, ביוני השנה סטארבקס הודיעו על שיתוף פעולה עם חברת דורסל פאוורמאט (Duracell Powermat) במסגרתו יוטעמו בסניפי החברה נקודות טעניה אלחוטיות לסמארטפונים.
ומה אצלנו?
כל מי שמבלה בבית הקפה התרגל כבר לתמונה הזו: עובדים עצמאיים, סטודנטים וסופרים מתוסכלים תופסים מקום ליד השולחן ומעבירים שעות מול המסך. האם הם פוגעים בעסק? לא בטוח. מומו גולדזמד, בעלים של בית הקפה "נחמה וחצי" במרכז תל אביב טוען שזה תלוי, בין היתר, בגודל המקום. "אם מדובר בבית קפה קטן, זה באמת קשה לפעול לפי מודל כזה. זה פשוט לא משתלם. אצלנו למשל, זה לא המצב", הוא מספר בשיחה עם NEXTER.
"אנחנו פתחנו את המקום החדש מלכתחילה בשביל המטרה הזו בדיוק", הוא מוסיף, "הזמנו אנשים מראש להגיע עם הלפטופ, וכן - זה מסתדר גם עם הרווחיות. בסופו של דבר הלקוחות אוכלים, מגיעים אליהם אורחים וגם הם אוכלים, ובגדול - ולנו זה עובד".