התחרות הגדולה בשוק הסלולר הוריד את מחירי הגלישה הסלולארית - מרכיב שהפך עיקרי בהשוואת הצרכנים. ועדיין, חריגה מהמכסה יכולה להוביל חיובים גבוהים מאוד שהצרכן לא תמיד מודע להם, בעיקר כשמדובר בחבילות גלישה בחו"ל.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
נאווה, לקוחה של אחת מחברות הסלולר, תיארה את שחוותה בעקבות חריגת גלישה. "נסעתי לארה"ב, והזמנתי חבילת גלישה. נאמר לי במפורש שאם נפח הגלישה ימוצה, תיחסם הגלישה, כדי שלא תתאפשר גלישה מעבר לזה. כשקיבלתי את חשבון הטלפון, הייתי בהלם. ראיתי של חשבון של 13,590 שקלים, 11 אלף מתוכם היו על גלישה".
אז למרות שמדובר בפרט חשוב ברכישת החבילה, מבדיקת ארגון "אמון הציבור" עולה ששום חברה לא מציינת בפרסום עצמו את מחיר הגלישה במקרי חריגה מהמכסה. כך למשל בפרסומת של "אורנג'". אם תסתכלו באותיות הקטנות של פירוט התוכנית באתר, תראו שיש חיוב נוסף על חריגה בגלישה. גם בפרסומת של "רמי לוי" אין שום אזכור לנושא, אבל כשתסתכלו באתר, תראו שתצטרכו לשלם אם תחרגו. באחת החבילות של פלאפון תצטרכו לשלם 25 שקלים על חריגה של כל ג'יגה בייט.
ומה קורה למי שחורג? חנה, לקוחה של אחת מחברות הסלולר, תיארה את החוויה שלה. "כנראה שהבן שלי גלש יותר מדי, והגיע חוב של 2000 ומשהו שקלים. לא יכולתי לעמוד בתשלום. הם העבירו ישר את התיק להוצאה לפועל. בסופו של דבר החוב עומד על 28 אלף שקלים. הכול התחיל מהעניין של החריגה, מהתשלום שלא שילמתי", אמרה חנה.
בת אל דסה, מארגון "אמון הציבור" שבדק את הנושא, התייחסה לחוסר הפרסום על תשלום חריגת הגלישה, ואמרה כי "חברות הסלולר אינן משקפות לציבור הרחב את עניין התעריפים במקרה של חריגה מחבילות הגלישה שלהם. לכן החברות צריכות לכתוב את זה בכל הפרסומים שלהם, וכמובן הם חייבות לכתוב את זה בעיקרי ההסכם". הגבלת הגלישה והחיוב עבור חריגה הם מידע מהותי בעסקה. עסקה או ניסיון מכירה שלא מציינים את המידע הזה הם פשוט מטעים. כעת זהו תורן של החברות לשנות את פרסומיהן ולהפוך אותם לברורים וגלויים יותר, לפני שהרגולטור ייאלץ להתערב.