בדקו את הרב קו שלכם: החל מהיום (1 ביולי) תוקפם של כרטיסי רב קו רבים צפוי לפוג. המשמעות היא שלא תוכלו לשלם איתו, תצטרכו להחליף אותו ובכך למעשה לאבד את הכסף שצבור עליו אם לא תעשו כמה פעולות הכרחיות.
איך זה קרה? הרפורמה של משרד התחבורה החלה ב-1 ביולי 2011, בדיוק לפני 8 שנים. אז, כרטיסי הרב קו נכנסו לחיינו והחליפו את הכרטיסיות מנייר וכרטיסי החופשי חודשי.
הרפורמה החלה בירושלים והמשיכה בהדרגה גם לגוש דן. הבעיה - כל כרטיס רב קו הוא בתוקף ל-8 שנים מיום הנפקתו, לא משנה אם נשאר עליו כסף. כלומר, האנשים הראשונים שקנו את הרב קו שלהם ב-2011 ימצאו את עצמם בשבועות הקרובים עם כרטיס שפג תוקפו כפי שקרה לרבים בירושלים הבוקר (שני), שכל אחד מהם איבד מאות שקלים שהיו טעונים על הכרטיס.
כאמור, הרפורמה החלה ב-1 ביולי 2011 בירושלים ולכן היום כבר החל הכאוס בעיר. גוש דן צפוי להצטרף לבלאגן ב-1 באוגוסט, מאחר והרפורמה שם החלה ב-1 באוגוסט 2011.
״שמונה שנים לאחר שהנפיקו כרטיס רב קו גילו הבוקר נוסעי תחבורה ציבורית בהפתעה גמורה שהכרטיס לא תקף ושהכספים בו כלואים", אומרת שמרית נוטמן, מנכ״לית 15 דקות, בשיחה עם NEXTER. "במקום לטרטר את הנוסעים על משרד התחבורה לאפשר לנוסעים שתוקף כרטיסם פג - לנסוע חינם בתחבורה הציבורית״.
"נסעתי ברכבת הקלה, וראיתי שהכרטיס לא עובר. הכרטיסנית אמרה שהוא פג תוקף ושאצטרך להחליף אותו במרכז השירות", סיפר היום מילר, תושב ירושלים, בשיחה עם NEXTER. "הגעתי למרכז ונתנו לי כרטיס חדש, אבל העבירו לי רק חלק מהסכום שהיה עליו. היה לי שם 260 שקל, אמרו לי שאצטרך לבוא שבוע הבא לבדוק את זה".
איך בודקים את תוקף הכרטיס שלכם?
בחלק נכבד ממכשירי האנדרואיד אפשר להוריד את אפליקציית הרב-קו. הצמידו את הכרטיס לגב המכשיר. לפעמים הוא יבקש שתעשו זאת שוב, כי הזזתם אותו. אל תתייאשו. בראש המסך תראו את מספרו הסידורי של הכרטיס שלכם - ותחתיו את תוקף הכרטיס.
אם יש לכם אייפון או שהאנדרואיד שלכם לא תומך בקריאת כרטיסים - מצאו חבר שיש לו מכשיר כזה, או גשו לקיוסק הקרוב ובקשו רק לבדוק את תוקף הכרטיס במכשירי ההטענה שמוצבים שם.
ואיך תקבלו את הכסף בחזרה?
תצטרכו הרבה סבלנות ולהגיע לאחד ממרכזי השירות של רב קו הפרוסים ברחבי הארץ, לקבל כרטיס חדש - ולבקש מנציגי השירות לטעון את ההיתרה שהייתה לכם בכרטיס הישן. שימו לב: לא בכל תחנת רכבת או תחנה מרכזית קיים מוקד שירות.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "כרטיס 'רב קו' המונפק לנוסע תקף לתקופה של שמונה שנים, בשל בלאי טבעי של הכרטיס. עם פקיעת תוקף הכרטיס, יש להחליפו לכרטיס חדש, ללא כל תשלום. יודגש כי כל הסדרי הנסיעה והזכויות המוטענים על גבי הכרטיס הישן, מועברים לכרטיסו החדש של הנוסע. כחודש לפני תפוגת תוקף הכרטיס, הנוסע מקבל התראה במכשיר התיקוף כי עליו לחדש את כרטיס הרב קו שברשותו והתוקף מופיע גם באפליקציות ובאתרי האינטרנט בהם מטעינים את הכרטיס. יצוין כי בכרטיסי הרב קו החדשים, המונפקים כיום, מוטבע התוקף על גבי הכרטיס עצמו, כתזכורת לנוסע, בדומה לכרטיס אשראי. כרטיס רב-קו פרסונלי מונפק ללא כל עלות וניתן להזמינו באינטרנט בקלות ובנוחות. בנוסף, נהגי האוטובוסים ממשיכים למכור כרטיסי רב קו אנונימיים, המוטענים בנסיעה בודדת למי שלא הצטייד ברב קו מוטען לפני העלייה לאוטובוס. בכל מקרה של אי קבלת הסדרי הנסיעה המוטענים על גבי הרב קו הישן (בעת החלפתו לכרטיס רב קו חדש) ניתן לפנות לרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה".
הקרב על הרב קו: בתוכנית next וכאן ב-NEXTER אנחנו אוספים את התלונות והבעיות שלכם. ספרו לנו מה לא עובד ברב-קו, מה אפשר לתקן, ומה הכי מתסכל אתכם בתשלומים בתחבורה הציבורית. מהתלונות שאספנו עד כה, התוקף של הכרטיסים היא רק אחת הבעיות.