חברת פרטנר תפצה לקוחות בסכום של 9.4 מיליון שקל, במסגרת פשרה שהוצגה לאחר תביעה ייצוגית נגד החברה. הפיצויים יגיעו כשוברי קנייה ללקוחות. וכאן המספר המדהים נשמע קצת פחות מדהים - 20 או 81 שקלים ללקוח.
התביעה הוגשה ב-2009, כשהמותג של פרטנר עוד נקרא אורנג', וקצת לפני תקופת הרפורמה בסלולר שהורידה מחירים והביאה את חבילות השיחות כמעט ללא הגבלה וחבילות גלישה נדיבות למדי. התביעה נוגעת לחיוב יתר וניצול לא הוגן של בנק דקות שרכשו, בתקופה בה נמכרו חבילות כאלה.
בתביעה נטען שהחברה חישבה הורידה ללקוחות דקות מתוך החבילה על חיוג למספרי כוכבית או 1-800, למרות שאלה אמורות להיות שיחות חינם, ובניגוד להסכמים שנחתמו מולם. הטענה השנייה היא שלקוחות בחבילת שיחות מסוימת לא קיבלו הנחה על שיחות בלילות ובסופי שבוע אם רכשו חבילה כזו, וכן מנויים בחברות וארגונים לא קיבלו הנחות כאלה.
לפי הפשרה שאושרה על ידי השופט יצחק ענבר, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, פרטנר דחתה את שתי הטענות הראשונות, ובאשר לטענה על לקוחות ארגוניים - פרטנר אמרה כי פיצתה אותם בשל תקלה טכנית שגרמה לחיוב.
הפשרה הראשונה: דקות בחינם
הצדדים הגיעו כבר ב-2011 לפשרה לפיה פרטנר תספק דקות שיחה חינם ללקוחות שתבעו. הצדדים רצו למנות רואה חשבון שיחשב ויקבע את הדקות שמגיעות לכל לקוח. אלא שבזמן שהתחיל התהליך התרחשה רפורמת הסלולר, המחירים צנחו ורוב החברות הציעו חבילות ללא הגבלה (או כמעט ללא הגבלה), כך שדקות שיחה הפכו לפיצוי לא רלוונטי.
כולם חזרו לשולחן השרטוטים, כתבו כמה הסכמי פשרה, והשופט שלח אותם מספר פעמים לבצע תיקונים, עד שלבסוף הוגש נוסח לאישור ביוני 2014.
הפשרה הסופית: זיכוי על הסכום
בתכל'ס, נקבע שפרטנר תשלח מיוזמתה שוברי קניה בסכומים שונים ללקוחות השונים שנכללו בתביעה. השוברים יהיו רלוונטים לחנויות ולדוכנים של פרטנר בלבד, כך שיהיה אפשר לקנות איתם מכשירי סלולר, אביזרים כגון אוזניות, מטענים ונרתיקים, ומרצ'נדייז של החברה כמו חולצות, כובעים ותיקים.
כן. לקוחות שנגבה מהם יותר מדי יוכלו לקנות טי-שירט של פרטנר, או מוצרים שלא בהכרח משתלם לקנות דרך פרטנר - כי יש להם תחרות עצומה ברשתות אחרות, בחנויות פרטיות ובאינטרנט. אלא אם הם יחכו עוד כמה חודשים, ואז אפשר לקבל כסף.
אפשר לקבל צ'ק
השוברים ישלחו מתישהו בחודשים הקרובים ויהיו בתוקף למשך שנה. מי שלא ינצל אותו והוא לקוח פרטנר, יזוכה לחשבון שלו בסכום הפיצוי, שלושה חודשים לאחר מכן.
אם מדובר במישהו שכבר אינו לקוח של החברה, פרטנר תשלח לו צ'ק בסכום הזיכוי, 4 חודשים אחרי שפג התוקף של השובר (בתוספת ריבית והפרשי הצמדה). הצ'ק יהיה בתוקף ל-60 ימים בלבד.
איך לדעת אם אתם זכאים?
רובנו ודאי לא זוכרים איזו חבילת סלולר הייתה לנו לפני 7 שנים, או אפילו באיזו חברת סלולר היינו מנויים, ואם אנחנו נכללים בקבוצה הספציפית שבשמה הועלו הטענות על חיוב לא הוגן. כמו כן, יתכן שחלקנו עבר דירה מאז שהיה מנוי של פרטנר, ולכן השוברים והצ'קים עלולים להגיע לכתובת הלא נכונה.
לפי הפסיקה, פרטנר אמורה לשלוח למנויים בעצמה את השוברים. במקביל נקבע כי לפי חוק תביעות ייצוגיות, החברה תפרסם מודעות ובהן מספר טלפון ייעודי לפנייה כדי לברר אם אתם זכאים לפיצוי. עקבו אחרי המודעות הללו והתקשרו לוודא אם אתם זכאים.
בכמה כסף מדובר?
בהסכם הוכרע שפרטנר תשלם לכלל הלקוחות שמהם נגבו דקות יתר, ושלא קיבלו הנחות סכום כולל של כ-10 מיליון שקלים.
כמה זה יוצא לכל לקוח? אתם יושבים? 20.32 שקלים או 81.62 ללקוח, בהתאם לאילו מהמקרים הוא רלוונטי (לקוח רגיל או ארגוני).
התובעת שהגישה את התביעה בשם לקוחות אחרים, כמקובל בתביעות כאלה, תקבל גמול תובע. הסכום יהיה 4 אחוזים מסך הפיצוי, וזה יוצא 400,000 שקל. עורכי הדין יקבלו שכר טירחה בגובה של 11 אחוזים, כ-1.1 מיליון שקל. זאת, "בהתחשב במאמץ שהושקע על ידי המבקשת ובא כוחה, בסיכון שנטלו על עצמם בניהול ההליך", על פי כתב התביעה.
מה יקרה אם לא אפדה את הצ'ק?
לא כדאי לכם - מישהו אחר יהנה מהכסף. השופט מציין כי יתכן שלקוחות מסוימים לא יפדו את ההמחאות שיגיעו אליהם מסיבות כאלה ואחרות, אבל שהפתרון לכך הוא לא שהכסף יישאר בידי פרטנר. החברה תצטרך להגיש דו"ח לבית המשפט על השוברים וההמחאות שנשלחו, ואלה שנוצלו. הסכום של שוברים והמחאות שפג תוקפם ישולמו על ידי פרטנר, יתחלק בין שאר לקוחות החברה הפעילים שזכאים לפיצוי שווה בשווה.