רק אתמול שמענו מדואר ישראל שחנויות אינטרנטיות שלא רוצות למכור לישראל הן "מקרים נקודתיים מאוד, בעוד אלפי סוחרים בעולם שולחים ארצה חבילות לאחר שביצעו עיסקאות עם רוכשים בישראל". אך ממבול התגובות לכתבה, נראה כי החרם הלא מאורגן הזה גולש הרבה מעבר לגבולות איביי.
הגולש נדב שטיינברג, למשל, שלח לנו את צילום המסך הבא, של מייל שקיבל מחנות אינטרנטית אמריקאית, שמסבירה מדוע הפסיקה להציע משלוח לישראל. "מדינות מודרות מרשימת העיבוד והמשלוח שלנו מאחת או כמה מהסיבות הבאות", כאשר אחת מהן היא "יותר מ-50% מהחבילות שנשלחות נאבדות, מושמדות או ננטשות".
הקורא דוד סלווצקי שלח גם הוא צילום של מייל, שקיבל מחברת Rearth, שמייצרת ומשווקת כיסויי סמארטפונים תחת המותג Ringke: "כרגע איננו שולחים לישראל בשל סיכון גבוה של פריטים שנעלמים במשלוח".
גולשים אחרים שלחו אותנו לדיווחים מהחודש שעבר על שני אתרים נוספים – Zavvi, אתר בריטי לציוד גיימינג שהפסיק לשלוח מוצרים לישראל, ו-dbrand, אתר קנדי לכיסויי סמארטפונים, שהתחיל לגבות 5 דולר על משלוח לישראל בדואר רגיל ולהזהיר: "הסיבה שאנו קוראים לזה משלוח מסוכן היא שמצאנו כי במדינתך יש שירות דואר לא עקבי. לפעמים הזמנות מגיעות בזמן, לפעמים הן מגיעות מאוחר יותר, ולפעמים אינן מגיעות כלל".
צילום מסך: גבריאל בן הרוש חסון
גם סוחרים שכן שולחים לישראל, לא תמיד שולחים לכאן כל מוצר, כפי שמספר לנו בצ'ט עומר צדוק, גיימר שמזמין הרבה מחנות קנדית בתחום ופנה אלינו גם הוא בעקבות הכתבה: "אחת החנויות הקנדיות שאני מאוד אוהב ומאוד אמינה מוכרת לי הרבה משחקים, אך מוצר ספציפי שמאוד רציתי לקנות היא לא מוכרת לישראל. שאלתי אותם מדוע הם אינם מוכרים לישראל ולטענתם, הסיבה היא בגלל בעיות שיש להם בדואר גלובלי הם לא מוכנים לשלוח את המוצר הזה לארץ. הם כן מוכנים לשלוח דרך חברות שילוח יקרות ובטוחות יותר, כך שהחבילה לא תעבור דרך דואר ישראל".
צדוק מציין כי החנות הסבירה לו שהסיבה היא הביטוח, שלא מכסה סחורה יקרה יותר. עם זאת, הוא מוסיף: "היו לי גם מקרים טובים עם הדואר – חבילות שהגיעו מהר מהצפוי, תוך שבוע מהזמנה". לא שהוא לא סבל גם מ"חבילות שלא הגיעו כלל, או הגיעו אחרי תקופה מאוד מאוד ארוכה".
אפילו סוחרים ישראלים סיפרו לנו בתגובות שהם שוקלים או שכבר הפסיקו לשלוח בתוך ישראל, בגלל העיכובים בהעברת הדואר בתוך המדינה: "לא פעם לקוחות ביטלו עסקאות באתר של אישתי בגלל חבילות שלא הגיעו כלל או שהיינו צריכים לשלוח סחורה שוב", כתב חיים יפרח. "מילא חבילות מחו"ל... חבילות שנשלחות בארץ בדואר 24 (שהוא יקר יותר ואמור להיות מהיר יותר) מגיעות לאחר חודש ויותר". איתמר אסולין, שמתגורר בחו"ל, סיפר שהוא שולח לכל העולם, אך כשמתקבלת הזמנה מהארץ הוא פוחד שהחבילה תתעכב במכס ובדואר. "דואר ישראל צריך לעשות רענון לדוורים ולכל העובדים. יש שם עצלנות", הוא כתב.
אך הסיפור הקיצוני ביותר שהגיע אלינו הוא כנראה זה של שי משעלי, שסיפר אתמול בפייסבוק כי לפני שנה, לאחר שזכה בתחרות של איביי ב-100,000 דולר בזכות אפליקציית AirHop שפיתח, הגשים את חלום חייו כמוזיקאי והזמין גיטרה עבודת יד מהחברה הפולנית Skervesen. גיטרה כזו עולה אלפי שקלים, והוא חיכה עשרה חודשים עד שבנייתה הושלמה ושילם על משלוח מהיר שלה תוך 3-5 ימים. למרות זאת, חודש עבר והוא טרם קיבל את הגיטרה.
משעלי פנה לדואר, למרכז המיון, למכס – ואף אחד לא ידע להגיד לו היכן החבילה. הוא ניסה את מזלו ופנה ליצרנית הגיטרה, שפתחה תלונה דרך הדואר הפולני. "לאחר כמה ימים דואר פולין החזירו תשובה ואמרו לו שהדואר הישראלי לא מגיב אל הפניה\תלונה ולא מחזיר פרטים", כותב משעלי. "כמו כן, (הם ציינו) שדואר פולין מודעים לכך שדואר ישראל נוהגים לפעמים לא לעדכן סטטוס של חבילות.
"זה לא מוצר של 20$ שאני יכול להזמין מחדש", מדגיש משעלי. "מדובר על גיטרה שעלתה סכום כסף לא מבוטל, שנבנתה בעבודת יד ושבעצם אם תאבד או חלילה תינזק - אין איך להביא אחת כזו שוב, ואין שום כסף בעולם שיתקן את זה".
הבאנו את הסיפור לידיעת דואר ישראל, שמנסה לאתר כעת את החבילה.