תארו לעצמכם שאתם יוצאים מהבית, הולכים לתחנת האוטובוס הקרובה, מחכים דקה-שתיים, וכשהוא מגיע - אתם פשוט נכנסים. לא עוצרים לשלם לנהג, לא שולפים רב-קו, כלום. פשוט עולים ונוסעים.
באסטוניה זה לא תרחיש תיאורטי. לאחרונה נפתחה התחבורה הציבורית במדינה לשימוש האזרחים בחינם, אחרי ניסוי של כמה שנים בבירה, טאלין.
לפי נתוני הממשלה האסטונית, סבסוד התחבורה הציבורית העלה מאוד את מספר הנוסעים באוטובוסים - אלא שכאן מחכה הפתעה קטנה: רוב הנוסעים החדשים הם מי שלפני כן הלכו ברגל או השתמשו באופניים, ורק מעט מאוד נהגי רכב פרטי השאירו אותו בבית ועלו לאוטובוס.
נראה לכם שבישראל אין סיכוי שזה יקרה? הצעת חוק כזו כבר מונחת היום בכנסת. היוזמת, יו"ר מרצ תמר זנדברג, אומרת לנו: "כבר היום התחבורה הציבורית מסובסדת, ובערך 50% מכל כרטיס שנוסע קונה כשהוא עולה לאוטובוס משולם מתקציב המדינה. אם נשלים גם את החצי השני - אנחנו נוכל להעביר הרבה יותר אנשים לנסיעה בתחבורה הציבורית, ונוכל לתת לתחבורה הציבורית דחיפה משמעותית, שתעזור לנו להשאיר את הרכב הפרטי בבית ולעלות לאוטובוס, שזה אחד הדברים הסביבתיים, התחבורתיים והעירוניים החשובים ביותר למשק הישראלי".
אלא שדווקא גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות - ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל", לא בטוח בכלל שנסיעות חינם הן מה שהוא או אנחנו רוצים או צריכים. לדבריו, בארץ יש בעיה קשה של תשתיות - אין כאן מספיק נתיבי תחבורה ציבורית שמאפשרים לאוטובוסים לעקוף את הפקקים, ואפילו מספר האוטובוסים פה לא מספיק, אפילו לא למספר הנוסעים הנוכחי, ובוודאי שכל עלייה במספר הנוסעים תהפוך את החוסר הזה למורגש עוד יותר.
לפי הערכות, בישראל דרושה הכפלה של מספר האוטובוסים וקיצור זמני הנסיעה - כלומר הוספת קווים במסלולים קצרים יותר. יעקב אומר שבמקום לחסוך לנו את 6 מיליארד השקלים שאנחנו משלמים כיום על נסיעות בתחבורה הציבורית, צריך להשקיע כל שקל אפשרי מהסכום הזה לשיפור התשתיות.