באוקטובר 2018 חגגה מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל עשור לחייה. ב–2008 הושק הטלפון הסלולרי הראשון עם מערכת ההפעלה, שיוצר על ידי חברת HTC. השאר היסטוריה: אנדרואיד נהפכה מאז לאחת מהפלטפורמות הטכנולוגיות הנפוצות בעולם, ומחזיקה בשליטה כמעט מוחלטת בשוק הסמארטפונים, עם נתח של כ–87% ממנו.
אך גוגל מעולם לא הסתפקה רק בטלפונים, ולאורך השנים ניסתה לשחזר את ההצלחה במכשירים נוספים: טאבלטים, שעונים חכמים (עם Wear OS) ומערכות מולטימדיה ברכב (עם Android Auto). כעת, היא מנסה לעשות זאת גם בעולם הטלוויזיה, עם מערכת ההפעלה אנדרואיד TV, שהושקה ב–2014 ומיועדת לטלוויזיות חכמות ולמכשירים אחרים שמתחברים לטלוויזיה, כמו ממירים חכמים או סטרימרים. ההתחלה היתה איטית ומקרטעת, אך כיום אנדרואיד TV מסומנת כאחד הפיתוחים הטכנולוגיים החשובים בתקופת עליית הווידיאו בסטרימינג.
גוגל סימנה את שוק הטלוויזיה כבר מזמן. למעשה, הניסיון הראשון שלה להיכנס אליו היה עוד ב–2010, כאשר השיקה את גוגל TV, אף היא מערכת הפעלה לטלוויזיות מבוססת אנדרואיד. לכולם היה ברור ששוק הטלוויזיה משתנה ושמודל הערוצים, הכבלים והלוויין מתחלף בצפייה וצריכת וידיאו דרך האינטרנט. אך גוגל TV הגיעה לשוק שלא היה בשל עדיין, סבלה מנחיתות טכנית — ונכשלה.
גוגל לא ויתרה, וב–2014 השיקה את אנדרואיד TV. בדיוק כמו בסמארטפון, זוהי מערכת הפעלה שמציעה גישה והורדה של אפליקציות שונות שמותאמות למסך הגדול של הטלוויזיה (החל מיוטיוב ונטפליקס, דרך משחקים ועד רשתות חברתיות) וכן חיבור לשירותי גוגל המקוונים. גוגל יישמה את לקחיה מעולם המובייל: דגש על ממשק משתמש נוח, פיצ'רים מתקדמים כמו חיפוש, הפעלה קולית, סנכרון עם הסמארטפון, שיקוף מסך; וגם חיבור הדוק לאקוסיסטם של שירותי גוגל ושיתופי פעולה עם יצרניות חומרה.
גם כאן תחילת הדרך לא היתה חלקה. בעבר יצאו לשוק מכשירים מעטים עם אנדרואיד TV, ורובם ספגו ביקורות גרועות בעיקר עקב ביצועים מגמגמים. אך בשנתיים האחרונות אנדרואיד TV החלה לצבור תאוצה. באמצע 2018, בוועידת המפתחים שלה, גוגל הכריזה כי תשים דגש מחודש על אנדרואיד TV, הבטיחה לשפר את הביצועים של המערכת על גבי מכשירים חלשים יותר, ואף הודיעה כי תשיק את גוגל אסיסטנט — הסייעת הקולית החכמה שלה — גם בטלוויזיות.
גוגל מתמקדת בתוכנה
בניגוד למה שהיה אפשר לצפות, הסיבה העיקרית לעלייתה של אנדרואיד TV לא טמונה במוצרים שנמכרים ישירות לצרכן, כמו טלוויזיות חכמות או סטרימרים חכמים. תפוצתה גדלה בעיקר בגלל שיותר ויותר ספקיות של שירותי טלוויזיה בתשלום ברחבי העולם, החלו להציע ללקוחותיהן ממירים שמתחברים לטלוויזיה ומריצים אנדרואיד TV — פעמים רבות כאלטרנטיבה לממירי הכבלים והלוויין המסורתיים, הידועים לשמצה כאיטיים, מסורבלים ומוגבלים.
מדובר גם בשחקניות חדשות וגם בשחקניות ותיקות כמו ספקיות כבלים ולוויין, שמנסות להתמודד עם התמורות העמוקות בעולם הטלוויזיה בשנים האחרונות — ובראשן נטישת המנויים לטובת שירותי צפייה דרך האינטרנט.
בחודש שעבר אמר בכיר בגוגל לאתר Multichannel News כי לאנדרואיד TV יש עשרות מיליוני משתמשים, בעיקר באירופה ובאסיה, וכמחצית מהם מגיעים מאותם ממירים של מפעילי שירותי טלוויזיה בתשלום. לדבריו, יותר מ–100 מפעילי טלוויזיה בתשלום בעולם כבר אימצו ממירים עם אנדרואיד TV. חברות גדולות בארה"ב, כולל Tivo ו–AT&T אמורות לקפוץ על העגלה ולהשיק בקרוב אף הן ממירים עם מערכת ההפעלה. כבר בשנה שעברה, חברת המחקר OVUM טענה כי 72% מספקי שירותי וידיאו שוקלים להטמיע אנדרואיד כחלק מהאסטרטגיה העתידית שלהם.
תהליך דומה קורה גם בישראל. חברת פרטנר השיקה את שירות פרטנר TV כאפליקציה על גבי ממיר שמריץ אנדרואיד TV, ואחריה עשתה זאת גם חברת הלוויין yes, שהשיקה את סטינג TV, שירות מוזל לצפייה דרך האינטרנט, על גבי ממיר עם אנדרואיד TV (שתיהן, אגב, משתמשות בממירים מתוצרת חברת "טכניקולור" הצרפתית, שרכשה את חטיבת הממירים של LG ב–2017). בסלקום TV, אחת האפשרויות לצרוך את השירות היא באמצעות סטרימר של שיאומי שעליו מותקנת אנדרואיד TV.
עוד ב-TheMarker
סוף החגיגה: פייסבוק וגוגל ישלמו מס בישראל
השיעור הכי חשוב שלא מלמדים בחוג למדעי המחשב
למה ספקיות טלוויזיה מעוניינות לפתע בממירים עם אנדרואיד TV? המטרה העיקרית היא לקרוץ למשתמשים המודרנים באמצעות חוויית משתמש נוחה ומשופרת. אנדרואיד TV היא מערכת שנחשבת נוחה יחסית לשימוש, שהמשתמשים כבר מכירים, היא מסונכרנת היטב עם הסמארטפון שלהם והיא כוללת חנות אפליקציות עשירה. גוגל גם העניקה למפעילות, במסגרת ההסכמים עמן, שליטה נרחבת על הממשק: למשל, כשמפעילים את הממיר עולה קודם כל אפליקציית התוכן של המפעיל, ולא מסך הבית של אנדרואיד TV.
השילוב עם אנדרואיד TV גם חוסך לספקיות הטלוויזיה את הצורך להשקיע בתוכן רב משלהן, מכיוון שבאנדרואיד TV המשתמש יכול להוריד אפליקציות תוכן נוספות, כמו נטפליקס, יוטיוב, וגם משחקים.
פרטנר TV, למשל, משווקת את עצמה כמוצר תוכן משולב עם נטפליקס (אף שכמובן ניתן לעשות מנוי לנטפליקס גם בלי פרטנר). בפועל, באמצעות אנדרואיד TV, פרטנר עצמה מציעה אפליקציה עם שירות בסיסי הכולל בעיקר ערוצים ליניאריים (לפי נתוניה, 49% מהצפייה היומית היא בערוצים האלה), ולצידה גישה לשלל אפליקציות: נטפליקס, יוטיוב, אמזון פריים וידיאו ובעתיד אפליקציות תוכן נוספות. כלומר, אנדרואיד TV מאפשרת לפרטנר למצב את עצמה לא רק כספקית טלוויזיה אלא כ"אגרגטור תוכן" — מקום אחד שבו תוכלו לגשת לאפליקציות טלוויזיה רבות. אגב, לא כל המפעילות נהנות מהאפשרויות האלה: סטינג TV, למשל, אינה חתומה על הסכם עם נטפליקס ולכן לא תמצאו על ממיר מבוסס אנדרואיד TV שלה אפשרות להתקין את אפליקציית הסטרימינג הפופולרית.
גוגל לא תחסוך בדרך לשליטה בטלוויזיה
לצד ההצלחה בשוק הארגוני, מול מפעילות וספקיות הטלוויזיה בתשלום, אנדרואיד TV מנסה עדיין — ולא תמיד בהצלחה — לחדור גם למוצרים הפונים ישירות לצרכן הסופי, כמו טלוויזיות חכמות. על פי חברת המחקר IHS Markit, ביולי האחרון החזיקה אנדרואיד ב–40% משוק מערכות ההפעלה של טלוויזיות חכמות בעולם, ולפי הערכת החוקרים היא תמשיך להגדיל את נתח השוק עד 2022.
הנתון הזה אולי נראה מרשים, אך הוא מעט מטעה: לא מדובר רק באנדרואיד TV, אלא גם במערכות הפעלה לטלוויזיות שמבוססות אנדרואיד ושעברו שינויים והתאמות על ידי יצרניות סיניות. בין היצרניות שכבר אימצו את אנדרואיד TV עצמה — גם אם רק בחלק מהדגמים — אפשר למצוא את סוני, טושיבה, שארפ ו–Hisense. אך יצרניות הטלוויזיות המובילות בעולם, סמסונג ו–LG, עדיין משתמשות במערכות הפעלה משלהן עבור הטלוויזיות החכמות שלהן — סמסונג עם טייזן ו–LG עם WebOS.
צופים רבים לא משתמשים בטלוויזיה חכמה אלא מעדיפים סטרימר חכם. כאלה עם אנדרואיד TV יש רק בודדים, כמו Mi Box של שיאומי ו–Nvidia Shield. בשוק הסטרימרים החכמים בארה"ב שולטות Roku, אמזון עם Fire TV ואפל TV. אנדרואיד TV כמעט לא קיימת שם. מצד שני, גוגל נוכחת גם בשוק הזה בצורה אחרת: ניתן לרכוש כיום שפע של דגמי סטרימרים סיניים עם גרסת אנדרואיד שעברה התאמות ושינויים (שאינה אנדרואיד TV), וגוגל גם מוכרת בהצלחה את הכרומקאסט (מיני־סטרימר שמתחבר לטלוויזיה ומאפשר להזרים תכנים מהאינטרנט באמצעות הסמארטפון, אך לא מדובר בפטלפורמה או מערכת הפעלה בפני עצמה).
מבחינת גוגל, המלאכה עוד רבה בדרך להשתלטות על שוק הטלוויזיה כמו שעשתה בשוק הסמארטפונים — אך היא לא תהסס להשקיע בכך. אמנם לא ידוע כמה כסף גוגל מרוויחה ישירות מאנדרואיד TV, שבה אין עדיין פרסומות ומודעות. אך אנשים שמשתמשים באנדרואיד TV צורכים על הדרך גם את אפליקציות גוגל השונות (למשל שירותי המוזיקה והסרטים שלה, שאינם זמינים בישראל), או צופים ביוטיוב — שם יש פרסומות.
אבל המטרה העיקרית של גוגל היא להמשיך לאסוף מידע על משתמשים, כדי לשפר את מערך הפרסום שלה. החברה שעוקבת כבר אחרי המיקום, הגלישה, השימוש בסמארטפונים והרגלי החיפוש שלנו — תוכל כעת לקבל גישה גם להרגלי הצפייה שלנו.