לפני כחצי שנה יצא לדרך מערך התחבורה השיתופי של תל אביב – אוטותל. לאלו שלא מכירים, מדובר במיזם שיתוף רכבים המיועד לנסיעות קצרות ברחבי העיר, כשהרעיון מאחוריו הוא לאפשר לתושבי העיר לשכור רכב בנקודה אחת ולהחזיר אותו בנקודה אחרת. מטרת העל של המיזם היא לחסוך בהוצאות הרכב ובתהליך חיפוש החניה המייגע בעיר, תוך כדי שמירה על איכות הסביבה. כעת, סטארטאפ ישראלי חדש בשם Weelz מציע שירות דומה לשיתוף רכבים פרטיים בין אנשים (ולא בין עסק לבין אנשים פרטיים). במילים פשוטות וחרושות: כמו Airbnb, רק לרכבים.
Weelz מבוסס על עקרונות הכלכלה השיתופית ומנצל משאבים קיימים – רכבים החונים במשך שעות ארוכות ללא שימוש בבית או במקום העבודה. הפלטפורמה מאפשרת מצד אחד לבעל הרכב לצמצם את עלות אחזקתו השנתית, ומצד שני מנגישה כלי רכב לנהגים שאין בבעלותם באחד, במחירים שאמורים להיות משתלמים יותר.
איך זה עובד?
בין אם אתם רוצים להשכיר או לשכור רכב, עליכם להירשם לאתר ולהזין לא מעט פרטים, בהם תמונה שלכם, מספר רישיון, תעודת זהות וכתובת מגורים. כמובן שאם אתם מעוניינים להציע את הרכב שלכם, תתבקשו לציין את הדגם, מספר המושבים, השנתון והאיזור שבו אתם מתגוררים. כמו כן, בתהליך ההרשמה הראשוני תצטרכו לאשר שב-3 השנים האחרונות לא היו לכם תביעות ביטוח ו/או שלילות למיניהן. דרישה אחרונה היא שכדי לשכור רכב, תתבקשו להעלות תמונה של רישיון הנהיגה שלכם – אחרת לא תוכלו להתקדם בתהליך.
נעבור ברשותכם לדבר על התרחיש שבו אתם מחפשים רכב להשכיר; את הרכבים המוצעים ניתן לסדר לפי סוג, מיקום ומחיר, כאשר לפני שליחת הבקשה להשכרה יש לוודא שהרכב בכלל זמין במועדים שבהם אתם מעוניינים. לאחר מכן, תישלח הזמנת שיתוף לבעל/ת הרכב, שיבדקו את פרטי הבקשה שלכם. בכל שלב ניתן לשוחח עם הבעלים באמצעות צ’ט מובנה, ולאחר אישור ההזמנה תגיעו לשלב התשלום. בשונה מאוטותל, בגלל שכאן מדובר ברכבים של אנשים רגילים, עליכם להיפגש איתם באופן פיזי ולקבל את מפתחות הרכב (וכמובן שגם להיפגש ולהחזיר את המפתחות בסיום השימוש).
כמה זה עולה?
ב-Weelz אין עלות הצטרפות או דמי מנוי, והמשתמשים משלמים רק את המחיר היומי שנקבע על ידי בעלי הרכבים (בעתיד צפוי להתווסף גם תעריף לחצי יום). ממה שראינו, המחירים נעים בין 80 ל-120 שקל ליום. אין יותר מידי הבדלים בתמחור בין רכבים חדשים לישנים, ובעוד שרכב בן למעלה מעשור עולה כ-80 שקל, רכב בן 4-5 עולה כ-90 שקל. המודל הכלכלי של החברה מתבסס על עמלה מהעסקה, כאשר זו נגבית מבעלי הרכבים.
לצד העלות היומית, יש גם את נושא הדלק: התשלום הוא לפי קילומטר (ולא לפי דקה כמו באוטותל), ועל כל קילומטר תשלמו 70 אגורות. כלומר, התעריף הזה כולל בתוכו את הוצאות הדלק. כעקרון, בעלי הרכבים אמורים למסור אותם עם לפחות חצי מיכל דלק, אבל אם תצטרכו לתדלק באמצע הנסיעה, תוכלו לעשות זאת על ידי תדלוק בסכום השווה למחצית מכמות הקילומטר שנסעתם ולקבל החזר בתום הנסיעה (נניח שנסעתם 200 ק"מ, תוכלו לתדלק ב-100 שקל ולקבל החזר עד סכום זה). כמו כן, עלות הביטוח כלולה במחיר (ביטוח חובה ומקיף).
במקרה של תאונה מופעל הביטוח של השירות, כך שהפרמיה והעבר הביטוחי של בעלי הרכבים עצמם לא ייפגעו. כדי שזה יקרה, עליכם לשים לב היטב לכפתור "תחילת/סיום שיתוף" בשירות, שהוא זה שיקבע אצל מי נמצאת החזקה על הרכב במקרה של אירוע כלשהו (דו"ח חנייה/מהירות או קנס על שתיית קפה במהלך נהיגה).
מאחורי Weelz עומדים אייל אזולאי, רז טמיר ורועי סחף. המיזם יצא בפיילוט בתל אביב לפני כשבועיים והוא ימשך עד אמצע פברואר. אמנם, הרכבים שמשתתפים בפיילוט שייכים לתושבי תל אביב, אבל כמובן שניתן (ומומלץ) גם לצאת איתם מהעיר (בניגוד לאוטותל, המוגבל כרגע לשימוש בעיקר בתחומי תל אביב). בינתיים הפלטפורמה זמינה באתר המותאם לסמארטפונים, ובהמשך תושק גם אפליקציה.
הכתבה פורסמה במקור באתר Geektime
עוד ב-Geektime:
כך תרוויחו כסף מתמונות טובות שצילמתם
המשקפיים האלה משדרים כל מה שאתם רואים