החבילה שלכם לא הגיעה? או שסתם לקח לה יותר מדי זמן? יתכן שפעם הבאה המוכר יסיק שפשוט עדיף לו לא לטרוח לקבל לקוחות ישראלים בכלל. ככה הוא לא יצטרך להחזיר לאף אחד כסף למרות שהוא אכן שלח אותה וזה לא באשמתו.
ביום רביעי שעבר כתב הגולש אסף איציקזון בדף הפייסבוק של דואר ישראל: "תודה רבה לכם על העבודה הקשה שאתם עושים בלהרחיק את ישראל משאר העולם". הטקסט נכתב לצד צילום מסך של מייל ששותף לפני כן בקבוצה סגורה של אספנים, ובו הודעה ממוכר באיביי ללקוח ישראלי: "כל כך מצטער, אני כבר לא שולח לישראל. יותר מדי בעיות עם אנשים שלא מקבלים את החבילות".
תוך זמן קצר הפכה התמונה לוויראלית וזכתה ליותר ממאה תגובות, אלפי לייקים ומאות שיתופים. חלק מהמגיבים והמשתפים הוסיפו סיפורים על חבילות שלא הגיעו וכמה מהם אף חשפו כי המוכר ממנו הגיעה ההודעה המקורית אינו היחיד שהפסיק לשלוח סחורה לישראל בשל הבעיות בדואר ישראל.
אחת מהן היא לירון גליק, ששיתפה צילום מסך של מייל שקיבלה לפני שבוע ממוכר הונגרי באיביי, שכתב: "מצטער, אבל שירות הדואר הישראלי איבד (או אני לא יודע מה) לפחות 20 חבילות שלי בחודשיים האחרונים. אני אחזיר את כספך עכשיו, אולי תקבלי מתישהו, אבל הפסקתי למכור לישראל (אז לא אשלח לך שוב), כי איבדתי כסף רב בגלל שירות הדואר הישראלי".
בצ'ט עם NEXTER מדגישה גליק כי המוכר הזה אינו הראשון שהודיע לה על הפסקת המשלוחים לישראל: "זה כבר קרה לי לפחות 3 פעמים בעבר", היא כותבת ומוסיפה: "לפני כשנה, מוכר שחבילה שלו לא הגיעה זיכה אותי למרות שביקשתי שליחה מחדש וכשניסיתי לבצע הזמנה חדשה קיבלתי הודעה שהוא לא שולח לישראל". לגבי הדוגמה העדכנית היא מציינת כי "זה מוכר שאני מזמינה ממנו כבר קרוב לשנה וחצי, כמעט כל 3 חודשים".
לדבריה, מוכרים שמפסיקים למכור לישראל מסבים נזק רב ללקוחות: "אני מזמינה כמעט הכל מחו״ל, ואם הייתי יכולה הייתי מזמינה הכל – קוסמטיקה, בגדים, ויטמינים, נעליים, דברים לבעלי חיים, ספרים... זה חוסך לי המון, כי אני בודקת איפה יותר משתלם לי מבחינת עלויות מוצר ועלויות שילוח. הפערים במחירים בין רכישה באינטרנט לרכישה בחנות הם מובנים – משום שכשמנהלים חנות אינטרנטית אין הוצאות כמו חנות, חשמל, פחות עובדים וכדומה. אבל הפערים מול רכישה בחנות בארץ הם מוקצנים אף יותר, כשניתן להשיג למשל מוצרי קוסמטיקה בהפרש של 40% מהמחיר בחנות בארץ. דבר נוסף הוא המבחר – קנייה באינטרנט מאפשרת לך לרכוש מוצרים שלא נמכרים בארץ", היא מוסיפה.
ברחבי הרשת החברתית ניתן למצוא דוגמאות רבות למוכרים שהפסיקו למכור לישראל, החל מאתר אוסטרלי לתקליטים ועד משווקת צ'כית לחלקי חילוף לרכבי סקודה.
פנינו למוכר ההונגרי שהודעתו מוצגת כאן בכתבה ושאלנו מדוע הפסיק לשלוח לישראל. "התשובה פשוטה מאוד. שלחתי יותר ממאה חבילות לישראל בשנים האחרונות בלי בעיה, אבל דואר ישראל איבד (או אני לא יודע מה) 17 חבילות שלי ששלחתי בין 16 בספטמבר ל-08 באוקטובר. אז איבדתי כסף רב ונאלצתי להפסיק את המכירות, אבל אתמול ראיתי את הסטטוס של כל החבילות ששלחתי אחרי ה-08 באוקטובר ועל כולן כתוב שהועברו בזמן ללא בעיות אז אנסה למכור לשם שוב, כי אני יכול לבצע עסקאות רבות שם. וקראתי באיזה מקום שלפעמים דואר ישראל העביר חבילות אחרי 3-4 חודשים ואני מקווה שכל החבילות יגיעו בסוף". נציין כי מאוחר יותר הוסיף ההונגרי כי הוא נמצא בתהליך של מעבר לחנות מקוונת חדשה ובה הוא מציע שוב משלוחים לישראל.
מוכרים רבים עדיין שולחים כמובן, והחבילות מגיעות, אך הגולשים שהגיבו בעמוד הדואר הם כמובן אלה שלטענתם סבלו מבעיות בשירות, שחלקם הובילו לכך שהמוכרים יוותרו על השוק הזה. חשוב גם לציין כי במקרים רבים המשלוח הוא בחינם. תשלום לחברת שילוח יכול לזרז את המשלוח, להביא אותו עד הבית או העבודה עם שליח במקום לחכות בסניף ולהוסיף ביטוחים שונים. אלא שאם קונים מטען או כיסוי לסמארטפון בדולרים בודדים - זה פשוט לא משתלם, כי המשלוח יהיה יקר יותר מהמוצר עצמו.
מחברת דואר ישראל נמסר בתגובה: נראה כי מדובר במקרים נקודתיים מאוד, בעוד אלפי סוחרים בעולם שולחים ארצה חבילות לאחר שביצעו עיסקאות עם רוכשים בישראל. חברת דואר ישראל העבירה בחודש האחרון למעלה מארבעה מיליון דברי דואר מחו"ל ללקוחות, ותמשיך לעשות זאת באמצעות מגוון של שירותים שהיא מציעה לשביעות רצון הלקוחות. מסקר שקיימנו עולה כי הלקוחות מקבלים את דברי הדואר שלהם בממוצע חמישה ימים מרגע סיום ההליך המכסי".
מאיביי ישראל נמסר בתגובה: "בדומה למדינות רבות בעולם, גם בישראל ישנם אתגרים בהתמודדות מול שוק הקניות המקוונות הצומח במהירות, בהיעדר תשתיות מתאימות. בהתאם לנתונים שברשותנו, ישנם מקרים בודדים של מוכרים שנמנעים משילוח מוצרים לישראל, בשל היעדר תשתית שילוח מקומית מספקת - אך מדובר במקרים חריגים, שאינם מייצגים. כראייה, בשלוש השנים האחרונות הישראלים הכפילו את נפח קניותיהם ב-eBay, ואילו באירועי המכירה האחרונים (בלאק פריידי וסייבר מאנדיי) אף חלה עלייה של כ-38% ברכישות של ישראלים באתר (לעומת התקופה המקבילה אשתקד)". החברה הוסיפה כי היא "פועלת בשיתוף פעולה מלא עם חברת דואר ישראל ועם חברות שילוח נוספות בארץ ובעולם, על מנת להציע לקונים ולמוכרים הישראלים פתרונות שילוח יעילים ואמינים".