פלאש מת, יחי פלאש. אתמול (ג') הודיעה אדובי, מפתחת תוכנת הפלאש, כי הגיע זמנה של התוכנה למות. ההודעה הזו דרמטית, מאחר ומדובר באחת התוכנות הנפוצות בעולם.
"פלאש שיחק תפקיד מוביל בהבאת יכולות חדשות לרשת", נכתב בבלוג החברה. "מאודיו לאנימציות, לאינטראקטיביות ווידאו, פלאש סייעה לנו לדחוף את הרשת קדימה". עם זאת, הודתה החברה כי כיום מסופקות רוב היכולות של פלאש על ידי סטנדרטים חדשים כמו HTML5. לכן, היא הכריזה כי התוכנה שלה ליצירת וידאו ואנימציות משנה את שמה והחל מתחילת 2016 לא תיקרא עוד Flash Professional CC, אלא Animate CC.
שינוי השם לא צפוי להביא איתו שינויים רבים, שכן אדובי מודה כי כבר כיום שליש מהתכנים שנוצרים בה משתמשים בסטנדרט HTM5, בו היא תומכת מזה מספר שנים. עם זאת, מלבד שיפורים מובנים ניתן לצפות ששינוי השם יביא הרבה יותר משתמשים לבנות את התכנים שלהם בסטנדרט החדש.
פלאש הושק בשנות ה-90 כדרך להכניס תוכן מולטימדיה לאתרי אינטרנט, שעד אז הכילו רק טקסט ותמונות. הוא זכה להצלחה והפך לתוכנה הנפוצה בעולם - ההערכות מדברות על כך שבשיאה היא היתה מותקנת על בין 95% ל-98% מהמחשבים המחוברים לרשת.
אך בשנים האחרונות היה השימוש בתוכנה בדעיכה. הגורם הראשון לדעיכה היתה אפל, שסירבה לתמוך בפלאש במכשירים הניידים שלה - אייפון ואייפד, וכך אילצה אתרים להתחיל לשלב תוכן וידאו בדרכים אחרות. הסיבות היו בעיקר היותה של פלאש כבדה מאוד - אפילו למחשבים, ובמיוחד למכשירים ניידים, וזללנית סוללה. גם העובדה שבתוכנה התגלו במשך השנים אלפי פרצות אבטחה לא עזרה במיוחד.
במקביל לתמיכה החסרה במכשירים הניידים, עלה קרנו של סטנדרט הרשת החדש HTML5, שמאפשר לבנות אתרים אינטראקטיביים ולשלב בהם תכני מולטימדיה באופן שלא דורש תוכנה חיצונית כמו פלאש כדי לפעול על מכשירים שונים. עתה, מודה אדובי כי בשנים האחרונות הגיע HTML5 ל"בגרות" (לאחר פיתוח שנמשך יותר מעשור) והוא מייתר את השימושים הנפוצים בפלאש.
למרות כל זאת, אדובי טוענת כי הפלאש לא מת, אלא רק הפך לנישתי יותר. לדבריה, היא תמשיך לפתח אותו ולתמוך בו ככלי להרצת משחקי רשת ויישומי גרפיקה כבדים, בהם סטנדרט הרשת HTML5 לא תומך.