הוריה של מוריה מודיסט בת ה-5, שנהרגה לפני כשנתיים בתאונת דרכים, הגישו לפני כשבוע תביעה בה הם מאשימים בתאונה את אפל, במהלך ככל הנראה חסר תקדים, שמאתגר את החנות היסוד הרווחות בנוגע לרמת האחריות של חברות לשימוש של לקוחות במוצריהן.
בערב חג המולד לפני שנתיים היו ג'יימס ובת'ני מודיסט ובנותיהם, איזבלה ומוריה, בנסיעה סמוך לדאלאס שבטקסס, כאשר האב, ג'יימס, האט בהתקרבות לעומס שהתפתח בגלל תאונת דרכים שאירעה בכביש מוקדם יותר. אך הנהג שהיה אחריו, גארט וילהלם, היה מרוכז בשיחת וידאו באמצעות אפליקציית פייסטיים באייפון שלו, ולא שם לב שהמכוניות לפניו עוצרות בעוד הוא עדיין נוסע במהירות של כ-100 קמ"ש.
הג'יפ של וילהלם התנגש בעוצמה בחלקה האחורי של המכונית המשפחתית של משפחת מודיסט, וגרמה לה לבצע סיבוב פרסה. כתוצאה מההתנגשות התהפך הג'יפ קדימה ונחת תחילה על צד הנהג של המכונית המשפחתית, בו ישבו ג'יימס במושב הקדמי ומוריה במושב האחורי. האב ובתו נלכדו בצד המעוך עד לחילוץ של כוחות הביטחון, בעוד האם והבת האחרת צופות במאמצים. זמן קצר לאחר הפינוי מתה מוריה מפצעיה.
עתה, מפילה משפחת מודיסט את האחריות לתאונה על אפל. זאת משום שלדבריהם, החברה יכולה היתה למנוע את התאונה, אך בחרה שלא לעשות זאת מתוך חוסר אחריות.
כדי להוכיח את הטענה, מפנה התביעה לבקשת פטנט של אפל, שהוגשה ב-2008 ואושרה ופורסמה בתחילת 2014 - 10 חודשים לפני התאונה. מהמסמך עולה כי אפל עובדת כבר שנים על פיתוח שיטה למניעת שימוש בסמארטפונים בעת נהיגה, על ידי שימוש בחיישנים שונים המשולבים במכשיר. השיטה שמתארת אפל מתבססת על שילוב נתוני ה-GPS למדידת מהירות התנועה של הסמארטפון עם ניתוח צילומים ממצלמת המכשיר כדי לבדוק האם הוא נמצא בסמיכות להגה במכונית. אם כן - המכשיר יחסום שימוש באפליקציות שדורשות מהנהג תשומת לב.
המשפחה טוענת כי לו שילבה אפל את הטכנולוגיה באייפון 6, שיצא באותה שנה, התאונה היתה נמנעת וחייה של מוריה היו ניצלים. ההורים דורשים מאפל לשלם את הוצאות הטיפול בפציעות ולהוסיף פיצוי. עם זאת, לא בטוח כלל אם בית המשפט יחיל על אפל אחריות פלילית - במיוחד אם החברה תטען כי למרות השנים הרבות של ניסיונות פיתוח, הרעיון עדיין אינו ישים מסיבות טכנולוגיות כאלו או אחרות.
התביעה הזו עשויה להיות ראשונה מני רבות בסגנון זה, לאחר שלפני כחודש וחצי פרסם משרד התחבורה האמריקאי מסמך שמבקש להטיל על יצרניות סמארטפונים דרכים שונות לחסימת השימוש במכשירים בעת נהיגה. מספיק שחברה אחת תאמץ את ההצעה או תציע הצעה משלה ותוכיח את יעילותה, כדי שכל חברה שלא תעשה זאת תוכל להיתבע על כל תאונה שתיגרם משימוש בסמארטפון.