נכון לפעמים אתם נשבעים שבדיוק דיברתם על סוללות, ושש שעות אחר כך יש פרסומת לסוללות בפייסבוק ואתם משוכנעים שהיא מאזינה לכם? ובכן זה לא קורה (או לכל הפחות פייסבוק מכחישה את זה לחלוטין, ולהאזין בסתר זו עבירה). אבל אפליקציות אחרות כן מאזינות - בערך.
חוקרים בגרמניה גילו שפרסומות בטלוויזיה (או בכל אמצעי אחר שפולט סאונד) יכולות להשמיע צליל בתדרים שלא ניתן להאזין לו באוזן אנושית, אך שנקלט על ידי אפליקציות מסויימות דרך המיקרופון של הסמארטפון. כך, האפליקציות יכולות לפענח מי מאזין באותו רגע לפרסומת, איפה הוא נמצא ולאסוף עוד פרטים שקיימים בטלפון שלנו, בהנחה שהאפליקציה הופעלה.
ב-2015 שש אפליקציות עשו שימוש בשיטה הזאת, והמספר עלה בשנתיים האחרונות ל-234 אפליקציות על פי טענת החוקרים. הם לא ציינו שמות מסוימים של אפליקציות, אך ציינו ששתיים מהן הורדו על ידי בין מיליון לחמישה מיליון אנשים. "גם אם המעקב דרך הטלוויזיה עדיין לא החל, התשתית עבורו מוכנה", הם ציינו בדו"ח.
מילא שאפליקציות דורשות גישה למיקרופון, את זה אנחנו יודעים. הבעיה באפליקציות שנבחנו בדו"ח היא שאף אחת מהן לא מציינת בתנאי הפרטיות (שאיש לא קורא), שהן עושות שימוש כזה במיקרופון. נציג מטעם גוגל אמר ל-Ars Technica כי מפתחי אפליקציות מחויבים לפרט בתנאי השימוש איזה מידע נאסף ומה נעשה איתו, אך לא התייחס ספציפית לטענות.
החוקרים התייחסו לטכנולוגיית ההאזנה של חברת סילברפוש שנטשה את הטכנולוגיה לפני שנתיים. אנחנו מכבדים את הפרטיות של הצרכנים", אמר מייסד החברה היטש שאוולה ל-Ars Technica, "אנחנו לא מעוניינים לבסס את העסק שלנו על פרטיות מפוקפקת, גם כאשר המוצר היה זמין, המערכת לא הייתה קיימת ביותר מ-12 אפליקציות, אז אין סיכוי שהיא קיימת ב-234 אפליקציות. בכל פעם שהשירות מופעל אנחנו מקבלים על כך הודעה, לא קיבלנו התראה על הפעלות כבר חצי שנה".