מה קורה כשהאלגוריתם של ווייז מנסה לעזור לנהגים להימנע מפקק, אבל במקום זה יוצר פקק נוסף במקום שלא רגיל להיות כביש עמוס? השאלה הזו תידון בקרוב בבית משפט ישראלי, בעקבות תביעה שהגישה תנועת "הרצליה למען תושביה" נגד החברה.
לטענת התובעים, בראשות יו"ר העמותה, עו"ד ד"ר שמואל סעדיה, האפליקציה מפנה נהגים מכביש החוף לרחוב נורדאו בשכונת הרצליה ב' למרות שהרחוב לא מסוגל לעמוד בכמות הרכבים שמופנים אליו. בכך, כותב סעדיה, הפך "רחוב שקט בשכונה שקטה" ל"ציר התנועה המרכזי במדינת ישראל".
לפי כתב התביעה, הפניית המכוניות לדרך נורדאו גורמת למפגעים רבים: מלבד רעש ופיח, מצהיר סעדיה כי התנועה הערה ברחוב מסכנת הולכי רגל, לרבות תלמידי בית הספר ברחוב, מתפללי בית הכנסת ברחוב הסמוך ועוד. כמו כן, כמות המכוניות המופנות לרחוב גרמה לו להפוך לפקוק, כך לפי התביעה.
בתביעה מצוין כי תושבי השכונה כבר פנו לעיריית הרצליה, אך זכו להתעלמות מוחלטת.
מנהל המשרד של סעדיה, עו"ד עמית המפל, ניסה אף לפנות לווייז ולבקש ממנה לעצור את הפניית הנהגים שאינם תושבי השכונה לרחוב נורדאו, אך נענה כי "כבישים ציבוריים מטבעם פתוחים ומאופשרים לתנועה לכול (השגיאה במקור) הנהגים, בין אם הם תושבי השכונות או הערים הרלוונטיות ובין אם לאו. ווייז מכוונת ומווסתת את התנועה בהתאם לחוקי התנועה והשילוט הרלוונטי. אין באפשרותנו למנוע ממשתמשי ווייז גישה לכבישים הזמינים והמותרים בנסיעה על פי בקשה של קבוצה זו או אחרת ואין באפשרותנו לסייע לכם במקרה זה".
לפי התביעה, ההתנהלות של ווייז היא "חוסר תום לב, אדישות והתעלמות מוחלטת" מהתושבים וצרכיהם והפקת רווח על גבם.
לכן, דורשים התובעים מבית המשפט להוציא צו שימנע מווייז להפנות מכוניות לרחוב.
בשיחה עם NEXTER מסביר עו"ד סעדיה בתמונה; צילום: עמית המפל) כי "העמדה של ווייז היא שהם לא עוברים עבירה. (אבל) בפקודת הנזיקין יש גם פרשנות לאי נוחות ונאמר שהיא עילה לתובענה". לפי התביעה שהגיש, הוא מאמין כי ווייז עוברת על תקנות בעניין מטרד, רעש, ריח ורשלנות. "ווייז חוצפנים ומתנשאים כשהם אומרים שהחוק לא אוסר שמישהו ייסע דרך נורדאו", אומר סעדיה ומוסיף: "אני מקווה שיהיה גל תביעות נגד ווייז, שחושב שאם הוא עשה דבר מוצלח שנותן תועלת לציבור הוא יכול להתעלל בציבור".
עדכון, יום א' 10:00: תגובת Waze לדברים מובאת כאן.