כבר תקופה ארוכה נשמעות בעולם הערכות לגבי הדרך שבה גוגל תנסה לשנות את הרגלי הנסיעה בכבישים - והשבוע תפרסם החברה את תוכניתה הגלובלית כאן בישראל. ענקית האינטרנט תשיק בשבוע הקרוב בישראל פיילוט ראשון מסוגו בעולם לשיתוף נסיעות לעבודה (carpooling).
הפיילוט יתבסס על אפליקציית ווייז ואפליקציה נוספת שתוצע מהשבוע, שנקראת RideWith (ריידוויט). השירות החדש ייבחן בישראל, ובהתאם לתוצאות הניסוי ישתכלל וישוכפל לערים נוספות בישראל ובעולם. פיתוח השירות נעשה על ידי אנשי ווייז, שנרכשה על ידי גוגל לפני שנתיים.
ריידוויט תקשר בין נוסעים למקום עבודתם לבין נהגים הנוסעים במסלול דומה. מספר הנסיעות שיוכל נוסע או נהג לבצע מוגבל לשתיים ביום, וכן יתאפשר לו לנסוע רק מאזור מגוריו לעבודתו וחזרה. הנוסע ישלם לנהג תשלום נמוך בהרבה מהתעריף של מונית עבור הנסיעה. גובה התשלום ייקבע לפי מרחק הנסיעה. השירות בנוי כך שנהגים לא יוכלו להפוך אותו למקור פרנסה, אלא רק יקבלו תגמול עבור הזמן והדלק שיידרשו להם כדי לספק הסעה לנוסע נוסף במכוניתם.
בשלב הראשון יוגבל הפיילוט לשלוש ערים - תל אביב, רעננה והרצליה. הכוונה היא לאפשר לאנשים שגרים בתל אביב ועובדים באזורי ההיי־טק של רעננה והרצליה לחבור ביניהם בשעות הבוקר בדרכם לעבודה, ושוב בשעות הערב בעת חזרתם. כמו כן, לבקשת השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, שאחראית בין השאר על פרויקט ישראל דיגיטלית, השירות יינתן גם לסטונדטים באוניברסיטת תל אביב. בהתאם לביקוש ולהצלחת הפיילוט, גוגל תפתח בהדרגה את השימוש בשירות לאזורים נוספים בישראל.
גמליאל אמרה כי ״להצלחת פרויקט חברתי זה יש חשיבות רבה ופוטנציאל לשנות ללא היכר את הרגלי הנסיעה. בעידן השיתופיות והרשתות החברתיות זה אך טבעי שמיזם מסוג זה, עם יתרונותיו הרבים, ייצא אל הפועל ויביא לחיסכון כלכלי, להקלה בעומסי התנועה, להפחתה ניכרת בזיהום האוויר ועוד. ביקשתי ממפתחי המיזם לתת מענה נפרד לסטודנטים, ולאפשר להם להתנייד בקלות ובעלות מינימלית אל הקמפוסים ברחבי במדינה״.
אפליקציית ריידוויט תעלה לחנות היישומים גוגל פליי ותוצע תחילה למכשירי אנדרואיד בלבד. המעוניינים להצטרף לנסיעה משותפת יידרשו להזין את מקום מגוריהם, מקום עבודתם והשעה שבה הם רוצים לנסוע. האפליקציה תשדך בינם לבין נהגים באמצעות ווייז, שתשלח לנהג הרלוונטי מסר שבו הוא יישאל אם הוא מוכן לאסוף נוסעים. אם אכן יימצא נהג שמסכים לנסיעה משותפת, הנוסע שביקש את הנסיעה יקבל אישור. הנוסע יוכל לצפות במסלול הנסיעה של הנהג מראש, וגם בזמן אמת.
השידוך ייעשה כך שהנהג יידרש לסטייה המינימלית ממסלולו הרגיל. האפליקציה תאפשר תיאום מראש בין הנוסע לנהג, כך שהם יידעו לפחות ערב קודם שלמחרת בבוקר הם נפגשים. באותו אופן ייעשה השידוך בשעות החזרה מהעבודה.
הנוסע והנהג יוכלו לתקשר לפני הנסיעה במערכת הודעות טקסט המשולבת באפליקציה. למען שמירה על הפרטיות, גוגל לא תחשוף את פרטי ההתקשרות המלאים בין הצדדים, וההחלטה לגבי חשיפת זהותם תינתן בידי הנהג והנוסע.
על פי כתובות המייל של הנוסע והנהג, גוגל תוודא כי הם אכן עובדים בסביבה. מאחר שהיקף השימוש בריידוויט מוגבל, השירות לא צפוי להיתקל בחסמים רגולטריים מהותיים, כפי שקרה לאפליקציית אובר X.
בהתאם לסיכום בין הנהג לנוסעיו, יתבצע התשלום עבור הנסיעה. האפליקציה תאפשר את התשלום דרכה - והיא תמליץ על מחיר ותקבע מחיר מקסימלי. המחיר המומלץ ייקבע בהתאם לעלות אחזקת רכב על פי המחירון של חברת חשב, שלפיה העלות הכוללת של רכב פרטי ב–2014 היתה כ–2.21 שקלים לקילומטר. גוגל תביא בחשבון רק את מחיר הדלק והבלאי של הרכב, כך שהעלות תרד לכשקל אחד לקילומטר.
המחיר המומלץ של ווייז לנסיעה מתל אביב להרצליה יהיה 13 שקל, והמחיר המקסימלי יהיה 15 שקל. העברת הכסף בין הנוסע לנהג תיעשה דרך האפליקציה, וווייז צפויה לגזור עמלה של 15% ממחיר הנסיעה - וזה יהיה מודל ההכנסות החדש של ווייז. התשלום יעשה באמצעות כרטיס אשראי.
200 אלף משתפים נסיעות כבר כיום
לדברי המדען הראשי במשרד התחבורה, ד"ר שי סופר, 80% ממצבת כלי הרכב בישראל הם פרטיים, וכיום יש יחס של 1.1 נוסעים לכל כלי רכב (בערך אדם אחד ברכב). העלות של הנתונים האלה למשק, לפי סופר, היא עשרות מיליארדים - דלק וטיפולים, פחת, גודש וזמן אבוד, תאונות דרכים ועוד. "לשיתוף בתחום התחבורה יש פוטנציאל אדיר, משום שכל כלי רכב שיורד ממצבת היוממים תורם להפחתת זיהום האוויר, חוסך בצריכת הדלק ומפחית ואת ההסתברות לתאונות דרכים", אמר סופר.
בעקבות זאת, חברות רבות מנסות להסדיר את שיתוף הנסיעות של עובדיהן, כדי לסייע להם לחסוך בהוצאות הרכב. באחרונה התחיל, למשל, המשרד להגנת הסביבה להפעיל אפליקציה דומה לריידוויט בשם PickApp לנסיעות משותפות של עובדי המדינה.
גוגל תציע פלטפורמה פתוחה אחת לכולם, שתאפשר לעובדים מאותה חברה לשתף נסיעות ביניהם וכן עם שכניהם לאזור המגורים והתעסוקה. התשלום עבור הנסיעה אינו חובה, וניתן יהיה להשתמש בשירות גם ללא תשלום. כך יוכלו מקומות עבודה לארגן נסיעות משותפות לעובדיהן. להערכת מקורבים לווייז, כ–200 אלף ישראלים לוקחים חלק בנסיעות משותפות לעבודה, מרביתם בגוש דן.
גוגל מפתחת מכונית אוטונומית ללא נהג כבר כמה שנים, והיו הערכות שגרסו כי בכוונתה לנצל את הטכנולוגיה כדי להציע שירותי הסעות זולים, או אפילו חינמיים. ריידוויט מראה כי גוגל אינה עומדת להיכנס לתחומן של חברות כמו אובר X וליפט, לפחות לא בשלב הראשון. בתגובה להערכה כי בכוונתה להתחרות בשתי החברות, אמרו בגוגל בשבוע שעבר: "אנחנו חושבים שאובר X וליפט הם שירותים הפועלים היטב. אנחנו בעצמנו משתמשים בהם כל הזמן".
מלבד המטרה המסחרית, גוגל מקווה כי האפליקציה החדשה תסייע בהפחתת מספר כלי הרכב על הכבישים, וגם תאפשר חיסכון לעובדים רבים. כיום, לאחר העלייה הניכרת בשווי השימוש ברכב ובמס שמשלם עובד על רכב ליסינג, חלק ניכר מעובדי ההיי־טק בוחרים לוותר על ההטבה - ועברו לרכב פרטי. מבחינתם, שיתוף הנסיעות עשוי לחסוך הוצאות לא מבוטלות. עבור הנהג, הדבר עשוי להניב הכנסה נוספת, אם כי לא מהותית, במיוחד עבור עובדים בעלי שכר גבוה. לפיכך, הצלחת השירות מתבססת בעיקר על הרצון הטוב של נהגים לספק הסעה לעמיתיהם למקום העבודה.
מודל השירות של ריידוויט אמנם שונה משירותי המוניות של גט (לשעבר גט־טקסי), אובר וליפט, אך הוא צפוי להתחרות בהם. שלושת שירותי המוניות נתקלים בחסמים רגולטוריים מהותיים, שכן במדינות רבות נדרשת הסמכה וקבלת רישיון כדי לספק שירותי הסעה. אובר X מעורר את עיקר ההתנגדות, מאחר שהוא מאפשר לכל בעל מכונית פרטית לשמש מעין נהג מונית, גם על בסיס מזדמן.
עיקר ההתנגדות מגיעה מכיוונם של נהגי מוניות, החוששים לפרנסתם. במדינות רבות, ובהן צרפת, בלגיה והולנד, ניצבו הרגולטורים לצדם של נהגי המניות ועצרו את שירות אובר X. בישראל מפעילה כיום החברה שירות להזמנת מוניות מורשות בלבד. שר התחבורה, ישראל כ"ץ, הבהיר כי הוא מתכוון להגן על נהגי המוניות, ולא לאפשר לאובר לפעול בישראל. במקביל צפויה אובר לנהל מאבק רגולטורי כדי לאפשר את השירות בישראל. לפי הערכות, RideWith אינו צפוי להיתקל בחסמים רגולטוריים דומים, שכן האפליקציה מאפשרת תחבורה שיתופית מבלי שהנהג הפרטי יכול להפוך את הדבר לפעילות עסקית מכניסה.
מווייז נמסר בתגובה: "אנו מעלים גרסת בטא בגוש דן סביב הקונצפט של נסיעות משותפות, שנקראת ריידוויט. מעבר לזה אין לנו על מה להודיע בשלב זה".
מדוע בחרה ווייז בתל אביב?
סיבות רבות גרמו לגוגל לבחור דווקא בתל אביב לעיר הפיילוט לשירות שיתוף ההסעות החדש שלה. סיבה ראשונה היא החדירה העמוקה של אפליקציית הניווט ווייז בישראל והשימוש האינטנסיבי של הנהגים בשירות. השימוש הנפוץ והדיווחים הרבים של הנהגים ליישום - מרבית הנהגים מפעילים את האפליקציה בדרכם לעבודה וממנה כדי לבחור את הנתיב המהיר ביותר ולחסוך זמן עמידה בפקקים - מעלים את רמת הדיוק של האפליקציה.
כמו כן, קהל היעד המרכזי של ווייז בפיילוט הוא קהילת ההיי־טקיסטים המתגוררים בתל אביב ועובדים באזור השרון. זהו קהל שמאמץ טכנלוגיות ושירותים נוספים מהר יחסית, ועשוי להיות סבלן יותר לתקלות ובעיות שיתפתחו בניסוי.
לצד התפוצה הרחבה של ווייז בישראל, יש סיבות אובייקטיביות נוספות. התחבורה הציבורית בישראל אינה מפותחת יחסית, ולכן השימוש ברכב פרטי כאן גבוה יחסית למטרופולינים אחרות בעולם. בנוסף, תחזוקת רכב בישראל יקרה יחסית לעולם, בעיקר בשל רמת מיסוי גבוהה על הרכב עצמו ועל הדלק. השימוש הנרחב ברכב פרטי והעלות הגבוהה שלו מעלים את הסבירות כי מודל שיתוף הנסיעות בישראל יצליח.
אחד הגורמים שעודדו שיתוף רכב בישראל הוא הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. העובדה כי מכוניות עם יותר מארבעה נוסעים יכולות להשתמש בנתיב ללא תשלום עודדה רבים לשתף נסיעות. בשנים הקרובות צפויים להיפתח עוד כמה נתיבים מהירים, מה שיגביר עוד יותר את התמריץ לשתף נסיעות.