Billngo, זוכת תחרות האפליקציות StarApp (צילום: שרית מור. הפקה: יעל זוהר)
Billngo | צילום: שרית מור. הפקה: יעל זוהר
לא קל היה להשיג היום את רון פלס (33), מייסד Billngo והזוכה הגדול בתחרות האפליקציות StarApp של NEXTER ובנק הפועלים. תחושת האופוריה של הרגע בו הוכרז כזוכה פרס חביב הקהל, והרגע שאחריו, בו הוכרז גם כזוכה הגדול בתחרות, נשמעת היטב בקולו. יחד עם זאת, הוא לא נותן לעצמו לרחף – לא שיש זמן לרחף כשאתה מדבר כל כמה דקות עם עוד אחד מבכירי בנק הפועלים וקהילת היזמים והמשקיעים בישראל.

את תחושותיו ברגע הזכייה מתאר פלס כ"אדירות. במיוחד אחרי שראיתי את המתחרים וכולם היו טובים". בהשראת מנכ"ל קשת, אבי ניר, שהכתיר אתמול על הבמה את גמר StarApp כאירוע המסעיר ביותר שהוא זוכר אחרי הגמר הראשון של "כוכב נולד" בניצנים, אומר פלס כי "זה באמת הרגיש כמו מין פרימיירה של האח הגדול". יש להניח שעבור כמה מהמתמודדים האחרים ההשוואה עם הגמר בניצנים היא המדויקת ביותר – גם הם, אחרי הכל, נשארו עם "ים של דמעות". או לפחות עם ים של עבודה כדי להגיע למשקיעים שפלס יקבל את תשומת ליבם בקלות, בזכות הפרס בו זכה.

"הקונה החכם צריך לעבוד קשה באינטרנט"

אבל אל תטעו – הדרך של פלס לא היתה קצרה או קלה. את בילנגו הוא התחיל לפני כשלוש שנים, כאשר כוונתו הראשונית היתה בכלל לבנות פלטפורמת תשלומים אלקטרוניים. כל זה השתנה לפני כשנתיים וחצי, כאשר הגיע הרגע הגדול בחייו – הוא הפך לאב. "כשישבתי לבנות מצגת תוך כדי רכישת מוצרים לתינוקת ברשת, גיליתי שהקונה החכם צריך לעבוד קשה באינטרנט", הוא אומר. "בשלב הזה אשתי, אלה, שאלה אותי איך זה שכל דבר ברשת קל ומהיר חוץ מקניות. אמרתי לה: תני לי לבדוק, ובמשך שלושה חודשים עשיתי מחקר וגיליתי שבמובן של ארגון, כל החברות פסחו על הקניות ברשת. גוגל עשתה לנו סדר במידע, וואטסאפ בהודעות, אז עכשיו אנחנו עושים את זה עם מוצרים".

Billngo (צילום: Billngo)
עוזרת למשתמש למצוא מוצרים ברשת תוך הסתמכות על ביקורות גולשים | צילום: Billngo
אז מה בעצם עושה בילנגו? פלס מגדיר אותה כמנוע חיפוש חברתי לקניות. היא עוזרת למשתמש למצוא מוצרים ברשת תוך הסתמכות על ביקורות גולשים ומחירים בחנויות רלוונטיות לצורך דירוג מיטבי של התוצאות: "אנחנו מציגים את המוצרים יחד עם המלצות ומחירים, שזה המידע שאדם צריך כדי לקבל החלטת קנייה". בנוסף, היא מסתמכת על חבריו של המשתמש בפייסבוק, לדוגמא, כדי לקבל חוות דעת מאנשים עליהם הוא סומך.

"כשראינו חברות אחרות שעושות דברים כאלה, הסתבר לנו שהן צוברות המוני משתמשים בזמן קצר. זה מראה שמדובר בעולם שיש בו יותר ביקוש מהיצע", אומר פלס, שמציין כי כל אותם אתרים קיימים מתרכזים בקטגוריות מוצרים מסוימות.

נדבך נוסף וחשוב מאוד באפליקציה הוא הפרופיל האישי. זהו אחד הצירים המרכזיים של השירות, ולדברי פלס הוא "סופר חכם, מין אינטליגנציה מלאכותית". המנוע הזה לומד את המשתמש, כך ש"אם חיפשת כמה פעמים מידה מסוימת הוא פשוט ישאל אותך האם אתה רוצה שהוא תמיד יסנן ויציג לך רק נעליים במידה הזו". מעבר לכך, אפשר גם לתחזק מספר פרופילים, כך שבמקרה של פלס, "אם יש לי מידה 43 ואני רוצה לקנות נעליים לתינוקת אמה, הוא ידע לשאול אותי למי אני מחפש נעליים ולתת לי פורפילים שלי של אשתי ושל הילדה".

השלב הבא: מאלפים למיליונים

במשך כל השנה האחרונה עבד פלס על בניית המנוע, תוך רכישת מחקרים באלפי דולרים מכסף שהוזרם על ידי קרובי משפחה וחברים, ביניהם גם שני "משקיעים אנג'לים". עתה מתכוננת בילנגו לסבב גיוס פיד (גיוס ראשוני בסכום נמוך של מילוני דולרים בודדים). לאחר ההשקעה הוא מתכנן ללעבור לארה"ב, שם תתרכז פעילות השיווק, בעוד המחקר והפיתוח יישאר בישראל – דפוס פעילות דומה לזה של ווייז לאחר הרכישה על ידי גוגל לפני כשנה וחצי.

לפלס חשוב להדגיש כי בניגוד לווייז, הוא אינו מתכונן למכירה, אלא להנפקה בבורסה. בכך הוא מבקש להצטרף למגמה שהוצגה בגמר StarApp על ידי ג'ון מדבד, אחד מבכירי תחום ההון סיכון בישראל, שהקים לפני כשנה וחצי בירושלים את OurCrowd – פלטפורמת מימון-המון למשקיעים. בהרצאתו הוא הציג כמה חברות ישראליות שהונפקו בשנתיים האחרונות בבורסאות ניו-יורק בשווי של קרוב למיליארד דולר כל אחת, ביניהן החברות Wix, מובילאיי הירושלמית שהיתה הנפקת ההיי-טק הגדולה ביותר בישראל אי פעם ועוד.

 

פלס מודע, כמובן, לכך שיש בפניו עוד עבודה רבה לפני שתתווסף בילנגו לרשימת החברות הישראליות השוות מיליארד (ויותר). אחרי הכל, הוא צריך להגדיל את כמות המשתמשים מ-7,500 כיום למיליונים. הוא מבטיח כי האפליקציה, הזמינה לאייפון ולמחשבים באמצעות אתר, תצא עד סוף השנה גם לאנדרואיד ובגרסא ניידת שתאפשר כניסה מכל מכשיר סלולרי ובעתיד תפתח לגולשים אפשרויות נוספות, כולל התראות על מבצעים למוצרים שהמשתמש חיפש בחנויות שבסמוך אליהן הוא עובר. בנוסף, בתחילת השנה הבאה תוציא החברה כלי פיתוח שיאפשרו לבעלי אתרים ובלוגים לשלב ליד כל אזכור למוצר קישור לקנייה שלו, כאשר על כל קונה שירכוש אותו דרכם הם יקבלו עמלה מהמוכר, כאשר בילנגו עצמה מקבלת גם היא עמלה מהמכירה.

למתחרים, כאמור, פלס מפרגן לגמרי, ומודה כי חברה אחת נראתה לו במיוחד כמתמודדת צמודה על הזכייה: אפליקציית HopOn לתשלום סלולרי בתחבורה הציבורית.

ולשאר היזמים יש לו מסר שלטענתו למרות שהוא לא מקורי הוא פשוט נכון: "תמצאו קודם כל צורך אמתי, תאמינו - ותעשו. פשוט תעשו. לא משנה אם נופלים, סמנו מטרה שאתם רוצים להגיע אליה – ותרוצו".