שלוש שנים לאחר שהדיחה את אפל מראש טבלת מכירות הסמארטפונים, נראה שאורה של סמסונג בתחום הטלפונים החכמים מתחיל לדעוך. אתמול חשפה החברה דו"ח רבעוני מדאיג מבחינתה, המעיד יותר מכל על סוף עידן ההגמוניה של היצרניות הגדולות על השוק.
רווחי סמסונג בחודשים יולי עד ספטמבר 2014 הסתכמו בכ-3.9 מיליארד דולר - ירידה של כ-60% מ-9.6 מיליארד ברבעון המקביל ב-2013. החטיבה שהפסידה יותר מכולן היתה חטיבת המובייל, יצרנית סדרת מכשירי הגלקסי, שרשמה צניחה של לא פחות מ-74% ברווחיה - מכ-6.3 לכ-1.6 מיליארד דולר בלבד. מדובר בתוצאות הגרועות ביותר של החברה מאז אמצע 2011.
לפי נתוני שוק הסמארטפונים שמפרסמות חברות מחקר, הסיבה לירידה במכירות הסמארטפונים של סמסונג אינה מתחרתה הוותיקה אפל, אלא מתחרות חדשות יותר, ובעיקר סיניות והודיות, המציעות מכשירים זולים למדי בהשוואה למותגים שמקורם במדינות מפותחות.
לפי IDG, נתחה של סמסונג בשוק הסמארטפונים ירד בשנה האחרונה מ-32.5% לכ-24% בלבד. גם אפל ירדה, אם כי בשיעור נמוך יותר - מ-12.9% ל-12%. המרוויחה הגדולה היא שיאומי הסינית, חברה צעירה שהוקמה רק ב-2010 וזכתה עד מהרה לכינוי "אפל הסינית", בזכות יכולתה לייצר מכשירים המציעים איזון מצוין בין תכונות מתקדמות למחירים נמוכים.
למרות שהיא כמעט אינה מוכרת מחוץ לשוק הביתי שלה, הצליחה החברה לרשום עלייה של יותר מפי שניים בנתח השוק שלה בשנה האחרונה - מ-2.1% ל-5.3%, מה שמיקם אותה כיצרנית הסמארטפונים השלישית בגודלה בעולם ויצרנית הסלולר החמישית בגודלה בשקלול מכירות טלפונים טיפשים של חברות כמו סמסונג ונוקיה.
במקומות 4 ו-5 מדרגת IDC את לנובו ו-LG, ששתיהן רשמו עלייה ש כחצי אחוז בנתחי השוק שלהן למעט יותר מ-5%. עם זאת, לנובו מצידה טוענת היום כי השלמת רכישת מוטורולה מגוגל, עליה הכריזה לפני שעה קלה, מקפיצה אותה למקום השלישי בטבלה. בינתיים, נתח השוק של היצרניות שלא התברגו ל-5 הגדולות עלה גם הוא, מכ-43% לקרוב ל-49%.
סמסונג, מצידה, אינה אדישה לשינויים המשתקפים בשוק. קים היון-ג'ון, סגן נשיא בכיר בחברה, הבטיח "לשנות באופן יסודי את היצע המוצרים שלנו". לדבריו, החברה תשתמש בפחות סוגי רכיבים עבור יותר סוגי מכשירים, כך שהמחיר ליחידה של החלקים השונים יירד.