מה שווה הטלפון החכם שלנו כשהסוללה מתרוקנת? לא הרבה. לכן אנחנו מקפידים להצטייד במטען או בסוללה ניידת, כדי שבשעת הצורך יספקו עוד אנרגיה למכשיר שהכי צמוד אלינו במהלך היום. אך בשנת 2016, כשכל כך הרבה פיתוחים טכנולוגיים גורמים לנו בכל פעם להתפעם מחדש, מעט תמוה מדוע אנחנו עדיין מסתובבים עם כבל אם יצאנו מהבית ליותר מכמה שעות. הטלפון הנייד לא באמת נייד אם הוא צריך להיות מחובר לקיר כמו אינפוזיה.
אוי, שכחתי להטעין!
תארו לעצמכם את התרחיש הבא: לפני שאתם הולכים לישון אתם מניחים את הטלפון החכם על השידה שלצד המיטה, מכבים את האור והולכים לישון. בבוקר, במקום לתפוס את הראש בתנועת ייאוש, כשהמחשבה "מה עשיתי? שכחתי להטעין את הסמארטפון", תוכלו פשוט להרים את המכשיר מהשידה כשהסוללה שלו טעונה במלואה.
חברת הרהיטים איקאה הפכה את הדמיון למציאות: מתוך הבנה כי ברוב היום הסמארטפונים מונחים על שידות או שולחנות, השיקה החברה סדרת רהיטים הכוללים משטחי טעינה בתקן Qi האלחוטי (עליו נרחיב בהמשך). כזו היא מנורת השולחן Riggad שבבסיסה משטח טעינה; ישנה גם שידה לחדר השינה או לסלון עם משטחי טעינה אלחוטיים וגם מנורות עומדות. הרהיטים ניתנים לרכישה בארץ ובעולם, וישנם גם כיסויים שונים שמאפשרים לטעון כך גם מכשירים שאינם תומכים בטעינה אלחוטית.
מה עם הסלולרי שלכם?
יצרני הטלפונים החכמים הבינו את הצורך הזה כבר לפני זמן רב, ורוב המכשירים היקרים היום תומכים בתקן טעינה אלחוטית. אחד התקנים הפופולאריים יותר הוא תקן Qi (בהגייה נכונה - צ'י) וניתן למצוא מכשירים רבים התומכים בתקן הזה. עם זאת, קיימים עוד כמה תקנים לטעינה אלחוטית, דוגמת PMA או Rezence. על כן חשוב לשים לב תחת איזו תקינה עובד המטען ובאיזו תומך המכשיר החכם שאותו רוצים להטעין.
אם נחזור לתקן Qi הפופולארי, באמצעותו ניתן להטעין באופן אלחוטי את מכשירי הדגל של סמסונג מהשנתיים האחרונות - כל סדרת גלקסי S6, נוט 5 וסדרת S7. כך גם ה-G3 וה-G4 של LG ומכשירי הנקסוס 4, 5, ו-6 של גוגל, לצד דגמים של יצרנים נוספים (אפשר לחפש את המפרט של הדגם שלכם ברשת ולבדוק). אי אפשר לשכוח את אחת החלוצות, Nokia, שכמעט כל מכשירי ה-Lumia שלה מגיעים עם תמיכה מובנית בטעינת Qi. עם זאת, יש לזכור שלא כל תתי הגרסאות של הדגמים שציינו תומכים בטעינה אלחוטית, ויש לוודא זאת טרם הרכישה.
מעט מאוד מהמכשירים הללו מגיעים עם מטען אלחוטי בערכה (וגם אז רק בחנויות מסוימות), בעוד היתר יאלצו אתכם לקנות אחד בנפרד. כמו במטענים רגילים, גם כאן יש מטענים מקוריים וחלופיים שאפשר למצוא בחנויות ברשת. וכמו במטענים רגילים - גם כאן לפעמים החלופיים פחות טובים ועלולים לגרום לבעיות. קנו בחוכמה, מחנות אמינה.
ברוב המקרים צורתם של המטענים היא משטח עגול, אליפטי או מלבני, וישנם אחרים המגיעים בצורה של עריסה התופסת את המכשיר או אפילו כרית. כל שיש לעשות הוא להניח את הטלפון על אחד המשטח כאשר מרכז הגב שלו מונח בדיוק מעל מרכז המטען, וראו זה פלא – הוא יחל להיטען בלי צורך לחבר כבל לשקע. במשטחי הטענה רבים נמצא כמה "עמדות", כך שלא משנה איפה תניחו את המכשיר - הוא ייטען, ותוכלו גם להטעין כמה מכשירים על משטח בודד.
ואם אין לי?
ומה עושים כשרוצים להטעין סמארטפון שאין בו יכולות טעינה אלחוטית מובנות? גם לזה מצאו פתרון, וחברות רבות מציעות כיסויים למכשירים שמתחברים לשקע הטעינה. בגבם של הכיסויים מותקן סליל מתאם למטען אלחוטי. החיסרון העיקרי בפתרון מסוג זה הוא העובדה שהסמארטפון שלכם הופך לעבה ומגושם.
פתרון נוסף ואסתטי יותר מאפשר טעינה אלחוטית באמצעות מדבקה פנימית המודבקת על הסוללה בתוך המכשיר. חברת Charge-e, למשל, מציעה מדבקות לדגמי סמארטפונים רבים שאינם כוללים את יכולת הטעינה האלחוטית המובנית. אפשר למצוא מגוון מוצרים כאלה של חברות רבות בחנויות סלולר וברשת. כל שיש לעשות הוא להדביק את המדבקה על הסוללה שבמכשיר ולחבר אותה למגעי הטעינה שבסמוך לסוללה – והרי לכם מכשיר התומך בטעינה אלחוטית.
חברת פאוורמאט הישראלית משווקת את ה-Powermat Ring, שהיא טבעת קטנה המתחברת לשקע הטעינה של המכשיר. לחברה תאימות לשקעי microUSB (אלה שנמצאים בכל סמארטפון אנדרואיד ו-Windows), שקעי 30 פינים (אייפונים ישנים) ולשקע ה-Lightning (אייפונים חדשים). כשמניחים את הטבעת, או סמארטפון התומך בתקן, על משטחי הטעינה של Powermat, ניתן להטעין את המכשיר באופן אלחוטי. באמצעות אפליקציית החברה ניתן גם לראות היכן ממוקמים משטחי טעינה כאלה, ששולבו בשולחנות של בתי קפה של רשתות גדולות כדוגמת סטארבקס. גם ברשת ארומה ישראל נערך לפני כשנה פיילוט עם משטחי הטעינה של פאוורמאט.
טכנולוגיה נוחה – הטעינה עדיין איטית
אך האם טעינה אלחוטית יעילה יותר מטעינה רגילה? כמו לכל דבר, יש לה יתרונות וחסרונות. טעינה אלחוטית נוחה לשימוש, בעיקר בזכות כך שלא צריך להסתבך עם חיבור כבלים. כמו כן, היא גם שומרת על עמידות רבה יותר של מחברי הטעינה ומעכבת את השחיקה שלהם בחיבורים וניתוקים רבים. החסרון העיקרי שבה הוא מהירות הטעינה, שלרוב לא משתווה לזה של מטענים חוטיים, ובמיוחד אלה התומכים בהטענה מהירה. מהירות ההטענה במטענים כאלה גם משתנה בתלות במרחק המדויק של סליל המכשיר הנטען מזה המצוי במכשיר המטעין.
בימים אלה ניתן למצוא בשוק מטענים המבטיחים לספק זרם טעינה של עד 2 אמפר. בפועל, נראה שבשביל להגיע לכך יש להניח את הסמארטפון במיקום מדויק וקרוב ביותר לסליל הטעינה, שכן בנסיונות שלנו מצאנו ברוב המקרים זרם טעינה נמוך ביחס לזה המובטח.
איך זה עובד?
הטעינה האלחוטית מתבססת על עיקרון פיזיקלי ששמו השראה אלקטרומגנטית. לא ניכנס יותר מדי לעומקה של תורת החשמל, ורק נציין כי אם מעמידים שני סלילי נחושת במרחק קטן ביניהם ומעבירים באחד מהם זרם חילופי, הזרם יוצר שדה מגנטי, וכשסליל נוסף נמצא בקרבתו נוצר כוח שמתורגם לזרם חשמלי בסליל השני. הדגש החשוב בעקרון הפיזיקלי הזה (שאגב, נמצא בשימוש נפוץ בשנאים חשמליים) הוא שהסלילים צריכים להיות נפרדים זה מזה. והנה לכם חשמל שעובר ממקום למקום "דרך האוויר".
אז כמו שמקלט רדיו קולט את שידורי הרדיו ששודרו לאוויר באמצעות המשדר, כך גם בטעינה אלחוטית. "משדר", או במילים אחרות הסליל שמחובר למקור החשמל, מעביר אנרגיה דרך האוויר אל ה"מקלט", שאמור להיות מחובר אל המכשיר שרוצים להטעין. וכמו שהזכרנו, המרחק בין הסלילים הוא קטן ביותר - כמה מילימטרים עד סנטימטר או שניים. בשנים האחרונות נעשים מאמצים טכנולוגיים בכדי להגדיל את המרחק מבלי לאבד משמעותית מעוצמת הטעינה.
כיצד ניתן ליישם את הטכנולוגיה הזו בפועל? כמעט בכל מוצר הדורש טעינה חשמלית: מברשות השיניים החשמלית, מכונות גילוח ואפילו כלי רכב חשמליים, שבשנים האחרונות עובדים ברחבי העולם על כבישים שיטעינו אותם תוך כדי נסיעה. עם זאת, נראה שהשימוש הפופולארי ביותר הוא דווקא בסמארטפונים.
להטעין רחוק, להטעין מהר
שלל פיתוחים צצים בתחום הטעינה האלחוטית, ומלבד המאמץ של החברות השונות לאפשר טעינה ממרחק גדול יותר, הן גם עובדות על טעינה מהירה יותר. חברת XE, למשל, טוענת שהצליחה למצוא תדר בו היא יכולה לשדר אנרגיה באוויר עד למרחק של מספר מטרים. כמו כן, קבוצת חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון הצליחה, באמצעות רשת Wi-Fi, להטעין מכשירים שהיו במרחק של 8.5 מטרים מהנתב עצמו.
עוד מציגות החברות מטענים המוטמעים במשטחי שונים. סמסונג, למשל, הציגה סדרת מסכי מחשב שבבסיסם משטח לטעינה אלחוטית. יצרניות מכוניות, כדוגמת אאודי, ג'יפ טויוטה ועוד, מציגות משטחי טעינה אלחוטית בסביבת הנהג.
עולם הרכב לא רק מציע מכוניות עם תא אחסון מיוחד המסוגל להטעין באופן אלחוטי, וגם עבור המכוניות המונעות באמצעות חשמל נראה שמדובר בטכנולוגיה שימושית. בעוד שהמכונית החשמלית חונה במיקום כלשהו זמן רב, במקום שתתחבר באמצעות כבל לעמוד טעינה, אפשר שתחנה מעל מטען אלחוטי וזה יעשה את העבודה. כמה יצרניות רכב עולמיות כבר בחנו את הנושא.
עדיין לא פה
בישראל נראה שהשימוש בטכנולוגיה עוד דליל. מלבד הפיילוט שנערך ברשת ארומה, בתי הקפה עוד לא כוללים עמדות טעינה אלחוטיות, כך גם מרבית המרחבים הציבוריים. עם זאת, היוצאים לחו"ל ודאי שמו לב למשטחי טעינה אלחוטית הממוקמים בשנתיים האחרונות באולמות שונים בנתב"ג.
ובאשר לעתיד, נראה שישנם עדיין חילוקי דעות באשר לצורך של הצרכנים בטעינה אלחוטית. גוגל, שהתמידה בהוספת תכונת הטעינה האלחוטית בכמה מדגמי הנקסוס שהוציאה, החליטה לוותר על הצורך בתכונה ב-5X וב-6P, צמד מכשירי הנקסוס האחרונים. גם אפל נמנעה מהוספת התכונה במכשיריה, מלבד הוספת התכונה בשעון החכם שלה – Apple Watch. ישנה שמועה שתכונה כזו תתווסף באייפון S7, אך תתבסס על תקן חדש ויעיל יותר מכל אלו שנראו עד היום, ובתחום הטכנולוגי, צעד כזה מצד אפל יביא מן הסתם לקפיצה באימוץ הטכנולוגיה גם על ידי יצרניות אחרות.