חברת RIM יצרנית בלקברי, הסלולרי שבעבר היה נחשב לאחד מהמכשירים הפופולריים, נאבקת בימים אלה על חייה, ובעולם שבו אפל ו-סמסונג שולטות בשוק ומכתיבות את כללי המשחק, נראה שלבלקברי ה"מיושן" לא נשאר מקום או משתמשים. האם הסוף קרוב מתמיד?
בסוף השבוע האחרון המניה של RIM שנסחרת בבורסת ניו יורק אמנם זינקה בקצת יותר משבעה אחוזים אבל בשנה האחרונה היא איבדה כ-73.7 אחוזים מערכה, בעודה מדווחת על הפסדים כספיים של מיליוני דולרים בכל רבעון בעקביות.
בלקברי - מכשיר שנשאר מאחור
הבעיה העיקרית של רים היא לא שהיא לא מייצרת סמארטפונים טובים, אלא פשוט העובדה שהיא המשיכה לנסות לשחות נגד הזרם כשהשוק ניסה לסחוף אותה למקומות חדשים. עכשיו, היא "תקועה" עם סמארטפונים בעלי מקלדת פלסטיק כשהשוק דורש מכשירים עם מסכי מגע גדולים.
אנליסטים רבים האמינו כי RIM תשען על פלטפורמת הבלקברי העשירית שלה, מערכת הפעלה מודרנית יותר שתתמוך במסכי מגע ותהפוך את החווית השימוש במכשיר הבלקברי לאינטואטיבית וגרפית יותר. אבל זה לא קרה.
כעת רים גם מודיעה כי היא מעדיפה להתמקד דווקא בשוק הלקוחות העסקיים בזכותם צברה את ההון שלה מלכתחילה (ביניהם גם הלקוח מספר אחת: ברק אובמה שגם זכה לבלקברי מוצפן).
עם זאת מבטיחה כי היא עדיין לא מתכוונת לנטוש את לקוחותיה הרגילים. בראיון לניו יורק טיימס אמר פטריק ספנס, מנהל חטיבת המכירות של RIM בלונדון, כי "למרות שהודענו על התוכניות שלנו להתמקד מחדש בצדדים החזקים שלנו ובבסיס המשתמשים העיסקיים שלנו, היינו מאוד ברורים בנכונותינו להמשיך ולבנות את עצמינו גם בקרב בסיסי משתמשים אחרים שבחרנו לעצמינו למטרות". נזכיר כי BBM, שירות ההודעות המיידיות של בלקברי עדיין מאוד פופולרי בקרב הצעירים ואף היה החשוד העיקרי בהצתת מהומות הצעירים בלונדון בקיץ האחרון. כך שלזנוח את בני הנוער ובני ה-20 יכולה להיות בחירה בעייתית.
גם גורלה של אפל דומה?
נפילתה של RIM גורמת לנו לתהות גם באשר לעתידן של אפל, סמסונג, HTC וחברות אחרות בשוק הסלולר. אפל, למשל שמאז פרישתו ומותו של המנכ"ל האגדי סטיב ג'ובס מואשמת לא מעט פעמים בכך שאינה מצליחה להמציא את עצמה מחדש. ולמרות שהיא ממשיכה לשבור שיאים של עצמה במכירות פנומינליות של מכשיריה,רבים עדיין שואלים האם בעתיד הקרוב או הרחוק היא תצטרך לפנות את מקומה לזן חדש של סמארטפונים?