אחרי רבעון קשה, שוק הסמארטפונים מתאושש: חברת המחקר האמריקאית גרטנר (Gartner) פרסמה את דו"ח מכירות הסלולר לרבעון השלישי של שנת 2020. במקום הראשון והבלתי ניתן לערעור ניצבת ענקית הטכנולוגיה הדרום קוריאנית, סמסונג, עם 80.8 מיליון יחידות; במקום השני והמפתיע ניצבת וואווי, שסובלת מירידות חדות אך ממשיכה לבצר את מקומה עם 51.8 מיליון יחידות; ובמקום השלישי שיאומי, שמזנקת בלא פחות מ-34.9% ביחס לשנה שעברה – ועוקפת את אפל.
לפי הדו"ח, שפורסם גם באתר TechCrunch, ברבעון השלישי של שנת 2020 נמכרו לא פחות מ-366 מיליון יחידות של סמארטפונים, ירידה של 5.7 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. יחד עם זאת, מדובר בשיפור ניכר ביחס לרבעונים הקודמים: במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 20% בכל רבעון. הסיבה היא, כמובן, מגפת הקורונה והשפעתה על הייצור – אך גם על ביטחונם הכלכלי של הצרכנים.
כאמור, במקום הראשון בטבלה ניצבת סמסונג, שמכרה ברבעון האחרון לא פחות מ-80.8 מיליון יחידות שמעניקות לה נתח שוק של 22%; מדובר בעלייה של 2.2% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2019. במקום השני ניצבת וואווי, שמכרה 51.83 מיליון יחידות, אך ספגה ירידה קשה של 21.3 אחוזים ביחס לרבעון השלישי אשתקד בעקבות הסנקציות שהטילה עליה ארצות הברית. בסך הכל רשמה וואווי ירידה כללית של 21% ביחס לשנה שעברה, והיא עלולה למכור את חטיבת הסמארטפונים שלה.
במקום השלישי ניצבת יצרנית סינית נוספת, שיאומי, שזינקה למעלה הטבלה עם 44.4 מיליון סמארטפונים. מדובר עלייה חסרת תקדים של 34.9% ביחס לשנה שעברה; הסיבה היא, ככל הנראה, המחירים התחרותיים של מכשירי הדגל של שיאומי וההיצע הרחב שלה בשוק הנמוך ובשוק הביניים. בכך עקפה שיאומי את אפל, שמכרה 40.6 מיליון סמארטפונים בתקופה הזו ורשמה ירידה קלה של 0.6% ביחס לשנה שעברה. ככל הנראה, הירידה אירעה בעקבות דחיית השקת האייפון 12 מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר.
הפקטור המשמעותי ביותר לצמיחה: שווקים מתפתחים
חברת חקר הנתונים IDC – שעוסקת גם היא במכירות בשוק המובייל – מעריכה שמכירות הסמארטפונים ברבעון הרביעי של שנת 2020 יעלו ב-2.4% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.
שוק הסמארטפונים סבל מהאטה כבר לפני פרוץ מגפת הקורונה; זאת, מאחר שצרכנים רבים לא ראו סיבה להוציא מכיסם אלפי שקלים עבור מכשירים חדשים שלא מציגים קפיצה טכנולוגית משמעותית. בתעשייה קיוו כי הדור החמישי (5G) יהווה תמריץ לשדרוג חוצה קהלים, אך התשתית טרם נפרסה במלואה ברוב מדינות העולם. בישראל, למשל, הפריסה חלקית ביותר, כשבכל הארץ קיימים כמה מאות אתרים בלבד.
בהתאם, הדור החמישי מהווה תמריץ עבור קהל משתמשים מצומצם ביותר. ב-IDC מסבירים שהמחירים עבור מכשירים עם קישוריות 5G צריכים לרדת כדי שיקרצו לקהל רחב יותר. בשנת 2020 עומד המחיר הממוצע של סמארטפון עם קישוריות דור חמישי על 611 דולר, כשבחברה מעריכים שהמחיר הממוצע ירד ל-453 דולר עד שנת 2024.
שווקים מתפתחים מהווים מקור חשוב יותר לצמיחה עבור יצרניות הסמארטפונים מאשר תכנון מכשירים מתקדמים יותר עבור מדינות מפותחות. "ישנם סימנים להתאוששות בכמה שווקים באזור האוקיינוס השקט ובאמריקה הלטינית. גם החזרה לשגרה בסין אפשרה להדביק את פערי הייצור", הסביר אנשול גופטה, חוקר בכיר בגרטנר. "לראשונה השנה נרשמה עלייה במכירות בשלושה מתוך חמשת השווקים הגדולים ביותר. בהודו עלו המכירות ב-9.3%, באינדונזיה ב-8.5% ובברזיל ב-3.3%".