הפנטזיה הוותיקה אודות העידן בו נוכל להשאיר את הארנק בבית ולשלם באמצעים אלקטרוניים כמו הסמארטפון אמנם מבושש להגיע, אך לאט לאט מטפטפות לחיינו אפשרויות לשלם על שירותים ומוצרים שונים בלי לשלוף את הארנק, על השטרות, המטבעות והכרטיסים המכבידים עליו. גם בישראל, שנחשבת למאחרת למסיבה בתחום, הגיעה לאחרונה האינפלציה באמצעי תשלום אלקטרוניים. בוועידת Go Mobile 2014, שהתקיימה השבוע על ידי מידע כנסים בשיתוף NEXTER, ניתן היה להתרשם שאנחנו נמצאים בפתחו של עידן חדש בתחום.
בהרצאה שנשא בכנס הציג עודד סלומי, מנכ"ל ויזה אירופה בישראל, נתונים מעניינים: כיום, 25% מפעולות התשלום שנעשות בכרטיסי ויזה באירופה וישראל נעשות באמצעות האינטרנט, אך אחוז זניח מאוד מתוכן מתבצע דרך הסמארטפון. עם זאת, בעוד 7 שנים צופה החברה כי 50% מהתשלומים יבוצעו דרך הסמארטפון - כלומר: יותר פעולות תשלום יבוצעו דרך המכשיר הנייד מאשר בכרטיסים ובאתרי אינטרנט יחד.
עוד NEXTER כל הזמן בעמוד הפייסבוק
מנהל איזור דרום אירופה בחברה, אנדריאה פיורנטינו, הוסיף כי כבר כיום פעילים אמצעי תשלום ללא מגע של החברה ב-24 מדינות ביבשת, ובשנה האחרונה נרשמה עלייה של 400% בשימוש בהם. בלונדון, למשל, החליפו כרטיסים ללא מגע את התשלום בתחבורה הציבורית יותר מחצי מפעולות התשלום על נסיעות, כאשר 92% מתוכם מתבצעים באמצעות כרטיסי ויזה.
"לפני חודש שינתה ויזה העולמית את המיתוג שלה", הוא סיפר. הסלוגן החדש שנבחר הוא "everywhere you want to be". לדברי סלומי, הסיבה היא שהסמארטפון אכן יביא את התשלום באמצעות ויזה בפרט, וכרטיסי אשראי בכלל, לכל מקום. הוא הציג את השלבים שעבר עולם התשלומים בדרך לעתיד הזה - מכרטיסים עם פס מגנטי, דרך כרטיסים עם שבב ועד השלב הבא, של הוצאת השבב מהכרטיס והעברתו לטלפון, שלב שכבר החל במספר מדינות.
הייתרון של הפיכת הסלולר לארנק, לדברי סלומי, הוא ביכולת להשתמש באמצעי האשראי לא רק ברגע התשלום, אלא בכל שלבי הקנייה. הוא אמר שוויזה מעוניינת שהצרכנים ישתמשו בה גם לקבלת מידע טרום-קנייה, כגון מבצעים או מוצרים דומים. אך לצורך כך, הבהירו סלומי ופיורנטינו, לא מספיק שהטכנולוגיה קיימת - יש צורך לעודד גם חברות וגם לקוחות להשתמש באמצעים הקיימים.
החברה הדגימה בכנס כמה מאמצעי התשלום ללא מגע שהיא מציעה, תוך שימוש בטכנולוגיית NFC.
החדש ביותר הוא V.me (דקה ראשונה בסרטון), מתחרה של ויזה לפייפאל, המאפשר לשלב באתרי אינטרנט כפתור רכישה שאינו מצריך מילוי פרטי הכרטיס. במקום זאת, לאחר מילוי הפרטים בשירות פעם אחת הם נשמרים באתר המאובטח של ויזה, וכל אתר או אפליקציה יכולים לאפשר למשתמש לשלם באמצעות החשבון מבלי לגשת ישירות לפרטי כרטיס האשראי, הנשארים על מחשבי ויזה ואינם נרשמים באתר החיצוני. שירות זה פעיל כבר ב-4,000 בתי עסק באירופה וצפוי להגיע בקרוב גם לישראל.
דרך נוספת ומוכרת יותר היא מסוף לכרטיסים ללא מגע, המאפשר קירוב של כרטיסים עם שבב, או לחילופין סמארטפון או טלפון תומך, ללא צורך בגיהוץ. במקרה של שימוש בכרטיס הפעולה מתבצעת בדרך זהה לשימוש במסוף אשראי רגיל, בעוד שימוש בטלפון חכם מאפשר קבלת אישור לעסקה על מסך המכשיר, ללא צורך בהדפסת קבלה.
דרך שלישית היא mPOS, מכשיר סליקה המאפשר לכל בעל עסק לקבל כרטיסי אשראי באמצעות מכשירו הנייד. בתערוכה הציגה כאל, אחת ממנפיקות כרטיסי ויזה בישראל, את הגרסה שלה ל-mPOS תחת השם CalPOS - רכיב שמתחבר לשקע האוזניות במכשיר הנייד מתחבר לאפליקציה ייעודית, דרכה יכול נותן שירותים להפוך את הסמארטפון או הטאבלט למכשיר סליקה (Mobile Point of Sale) ולקבל תשלומים בכרטיסי אשראי, כאשר קבלה נשלחת למכשירו של הלקוח בזמן אמת. זהו פיתרון המיועד בעיקר לבעלי מקצועות העובדים בבית הלקוח, כגון מורים פרטיים, מתקני בעיות בבית וכדומה, ואינם יכולים לשאת מסוף גדול. השירות כרוך בהרשמה ואישור ומכל עסקה נגבית מבעל העסק עמלה בסך 2.5%.
עכשיו, כל שנותר, לדברי סלומי, הוא "לחנך את השוק". בימים אלה מתקיים פיילוט לפתרון אשראי ללא מגע דרך הסמארטפון בשיתוף פעולה בין סלקום לכאל, שצפוי לצאת בקרוב לכלל הציבור. בינתיים, בשנה שעברה החלו פלאפון ולאומי קארד בשיתוף פעולה בשם Fast-Pay, במקביל להשקת פתרון מקביל לבעלי כרטיסי ישראכרט. בינתיים, ניתן לשלם בדרך זו רק בכמה מאות עסקים, אך ככל שיגברו מאמצי חברות האשראי, הבנקים וספקיות הסלולר לשווק את הפתרונות צפוי מספר העסקים שישתמשו בפתרונות לעלות. בעיקרון, מסופי מכירה התומכים בתשלומים ללא מגע מותקנים באלפים רבים של עסקים בישראל, שכן התקן מגיע מובנה ברוב המסופים שהותקנו בישראל לאחר 2011. עם זאת, ברובם לא הופעלה היכולת הזו בשל מיעוט המשתמשים הפוטנציאליים שלה. גורם נוסף שהדבר תלוי בו הוא הרגולטור, שצריך לקבוע חוקי הגבלים עסקיים לשירותי סליקה סלולריים, בשל העובדה שכיום מופעלת כל הסליקה בישראל על ידי חברה יחידה שבבעלות הבנקים הגדולים.
מעתה, אומר סלומי, ייתכן שישראל לא רק תשלים את הפער אלא תוביל מגמות בתחום. "אני רוצה לציין בפניכם את גט טקסי, ההוכחה שגם מישראל יכולות לצאת יוזמות מהפכניות בתחום התשלומים בסלולר", הוא אמר בסיום הרצאתו. כשמתבוננים בפתרונות התשלום בתחבורה הציבורית שהוצגו כאן רק לאחרונה על ידי שני הסטארט-אפים Moovit ו-Hopon, אי אפשר שלא להיות אופטימיים כמוהו.