התחרות העזה בשוק הסמארטפונים הסיני גולשת לפסים מכוערים, כשיצרנית מקומית החליטה לתקוף בצורה חסרת תקדים את אפל והשוותה את החברה לאדולף היטלר, במסגרת מסע פרסומי להשקת מכשיר חדש.
במודעה שפירסמה חברת המדיה Leshi TV בסוף השבוע מופיע אדולף היטלר במדים נאצים, כשהוא מצדיע במועל יד ועל זרועו סרט עם הלוגו של אפל. לעומתו נראים חמישה ילדים מחויכים, שמייצגים את קהילת הקוד הפתוח של מערכת ההפעלה אנדרואיד, בה משתמשת החברה במכשירי הסמארטפון שלה. ברקע ניצבת דלת ל"חיים, לחופש ולמרדף אחר האושר". בראש המודעה נכתב: "מיקור המונים (Crowdsourced) וחירות מול יהירות וטיראניה".
מי שפירסם את המודעה לראשונה הוא לא אחר מבעלי Leshi TV - המיליארדר הסיני ג'יה יואטינג (Jia Yueting). ג'יה העלה את המודעה לדף הרשמי שלו ברשת החברתית ווייבו, בצירוף פוסט שבו הסביר את הבחירה להשוות את אפל להיטלר: "תחת המשטר היהיר של הגמוניית iOS שמפתחי תוכנה ברחבי העולם אוהבים אך שונאים, אנחנו תמיד שואלים בזהירות 'האם סוג החדשנות הזה מקובל?", כתב ג'יה. הוא טען בפוסט כי גישת הגן הסגור של אפל בשוק הסמארטפונים בולמת את החדשנות ופוגעת באינטרס של הצרכנים. אפל היא "אימפריה בשקיעה", הכריז.
המודעה עלתה כחלק ממסע פרסום מקדים לרגל חדירתה של Leshi לענף הסמארטפונים בסין - שוק המובייל הגדול בעולם שמתאפיין בצפיפות גוברת ותחרות מחריפה בין עשרות יצרניות מקומיות לבין ענקיות זרות, ובראשן אפל וסמסונג. ביום חמישי צפויה החברה להשיק את מכשיר הדגל הראשון שלה, LeTV X900, עם מסך 5.5 אינץ' וזיכרון פנימי של 4 ג'יגה.
Leshi הוקמה ב-2004 כאתר לתכני וידאו באינטרנט ומאז נהפכה לאחת מענקיות המדיה החדשות בסין, עם 350 מיליון צופים בחודש ושווי שוק של 12.3 מיליארד דולר. בשנים האחרונות החלה החברה לשלוח זרועות לענפים חדשים, כולל טלוויזיות חכמות, שירותי מסחר מקוונים וחברת הפקות. לאחרונה אף פורסם כי Leshi החליטה לחדור לשוק המכוניות החשמליות, והחברה הכריזה כי בכוונתה להביס את המובילה בשוק העולמי כיום, טסלה האמריקאית. "כולם מעריצים את טסלה, אבל הדגם שלנו טוב יותר", מסרה בדצמבר ל"פורבס" ליו קימאי, דוברת החברה בארה"ב.
ההצלחה של Leshi והנפקתה ב-2010 בבורסת שנזן הפכה את ג'יה יואטינג בן ה-42 לאחד האנשים העשירים בסין עם הון אישי של 3.8 מיליארד דולר. ג'יה מדורג במקום ה-41 ברשימת המיליארדרים הסינים לפי דירוג "פורבס" ב-2014. הדף הרשמי של ג'יה מונה 5 מיליון עוקבים ועד אתמול (שבת) זכתה המודעה ליותר מ-750 לייקים.
המתקפה של Leshi מהווה הסלמה במאבק בין יצרניות מובייל סיניות ובין אפל, שהולך ומחריף מאז השיקה אפל בסין את מכשירי אייפון 6 באוקטובר. צמד דגמי הסמארטפון האיקוני של אפל זכה להצלחה אדירה בשוק הסיני וכבש את טבלת המכירות ב-2014, למרות תג מחיר גבוה במיוחד (863 דולר בסין לעומת 649 דולר בארה"ב) ואף ששיווק המכשירים החל רק לקראת סוף השנה. עד השקת האייפון 6 החזיקה אפל רק 6% משוק הסמארטפונים הסיני, שמספק לה כ-15% מהכנסותיה העולמיות. אולם ברבעון הרביעי של השנה עקפה אפל את סמסונג בפעם הראשונה מזה חמש שנים ומכרה יותר סמארטפונים גם משיאומי, היצרנית הסינית שזינקה תוך 3 שנים בלבד לראש טבלת המכירות בסין והשלישית בגודלה בעולם. נתח השוק העולמי של שיאומי עלה בסוף 2014 ל-5.3%, מעט יותר מ-LG ולנובו. סמסונג מובילה את השוק עם 23.8% ואפל אחריה עם 12%.
שיאומי ואפל עלו על מסלול התנגשות לאחר השקת אייפון 6, כשהמעצב הראשי של האייפון, ג'ונתן איב, האשים את החברה הסינית הצעירה בגניבת העיצוב של אפל בסמארטפונים וטאבלטים. כמו כן, בתחילת 2015 הציגה החברה מחשב נייד בעיצוב כמעט זהה לסדרת מחשבי המקבוק אייר של אפל. סגן נשיא שיאומי, הוגו בארה – שגויס לחברה לאחר שהוביל את פרויקט אנדרואיד בגוגל, לא נשאר חייב וטען כי אף שאפל נחשבת ל"מכה של העיצוב" בתעשייה, היא עצמה העתיקה אלמנטים עיצוביים במכשיריה מ-HTC הטייוואנית. "תראה לי מוצר אחד בתעשייה שיש לו שפה עיצובית ייחודית לחלוטין", אמר בארה ל"וול סטריט ג'ורנל".
התכתשות נוספת בין אפל ליצרנית סינית נרשמה בתחילת 2015, לאחר שנשיא מוטורולה - חברת הסלולר שמכרה גוגל ללנובו הסינית ב-2014 - תקף את אפל על "מחירים שערורייתים שהיא גובה על מכשירי האייפון שלה". בראיון ל-BBC אמר ריק אוסטרלוך כי ״מכשיר סלולרי לא צריך להיות מוצר מותרות יקר... אנחנו רואים דיכוטומיה אמיתית בשוק, כשיש שחקנים כמו אפל שעושים כל כך הרבה כסף וגובים מחירים שערורייתים. אנחנו חושבים שזה לא העתיד״. מכשיר הדגל האחרון של מוטורולה, מוטו X, נמכר תמורת 400 דולר בארה״ב - נמוך בכמעט 40% ממחיר דגם הבסיס של אייפון 6 - 649 דולר.
עוד ב-TheMarker: