חוקרים מטעם חברת סמסונג הצליחו לערער את מעמדו של הכלב כחברו הטוב ביותר של האדם ופיתחו מערכת באמצעותה הסמארטפון יכול לדעת איך אתם מרגישים.
לא מדובר בעוד תוכנת בריאות אלא מערכת חישה המסוגלת לזהות רגשות של אנשים רק שבמקום להסתמך על חיישנים או מצלמות מיוחדות, הטלפון מסיק על המצב הרגשי של המשתמש דרך אופי השימוש.
כך למשל, הטלפון יעקוב אחר תשומות מסוימות כמו המהירות שבה המשתמש מקליד, כמה פעמים נלחצים הכפתורים "חזור אחורה" ו-"סמל מיוחד" וכמה המכשיר מטלטל.
"אמצעים אלה יאפשרו לטלפון להניח לגבי מצב הרוח של המשתמש. האם הוא שמח, עצוב, מופתע, מפוחד, כועס או נגעל", אמר הוסוב לי מוביל המחקר מטעם סמסונג לאתר Technologyreview.
הוא מוסיף: "למרות שעל פני השטח נראה כי תשומות אלו לא קשורות לרגשות, קיימים מתאמים עדינים בין התנהגויות אלו למצב הנפשי של האדם, אותם האלגוריתמים של התוכנה יכולים לזהות ברמת דיוק של 67.5 אחוזים".
אחד השימושים הראשונים של המערכת יהיה לשלב אותה ביישום של טוויטר במכשיר הסמסונג גלקסי S2 שידע לומר לצד השני, מקבל ההודעה, מה מצב הרוח של השולח. "יש עוד הרבה שימושים למערכת", חושף לי. "המערכת יכולה להפעיל צלצולים שונים בטלפון על מנת להעביר את המצב הרגשי של המתקשר או לעודד מישהו שמרגיש עצוב. טלפון חכם יכול גם להראות קריקטורה מצחיקה ולגרום למשתמש להרגיש טוב יותר".
בנוסף, מערכות זיהוי רגשות יכולות לשמש את החברות המסחריות ככלי פרסום ממוקד ויעיל יותר. אם אתם שמחים יותר, אתם קונים יותר, אין טעם להציג פרסומת למשתמש שנמצא כרגע בדכאון או שהוא כועס.
"טכנולוגיה לזיהוי רגשות תהיה נקודת כניסה למערכות משוכללת של הקשר-מודע שיוטמעו במוצרי אלקטרוניקה או שירותים", אומר לי. "אם אנחנו יודעים את הרגשות של כל משתמש, אנו יכולים לספק שירותים בהתאמה אישית טובה יותר".
למרות ההצלחה היחסית של המערכת, עדיין מדובר באחוזי דיוק נמוכים בניבוי וסמסונג טרם החליטה האם היא תמכור את הטכנולוגיה הזו ליצרנים אחרים או תשתמש בה באופן בלעדי.
השלב הבא בהתפתחות המכונות לאחר יכולת זיהוי מיקום וזיהוי פיזי (ביומטרי), הוא זיהוי מצב ריגשי. האם עולם כזה יהיה טוב יותר או טוב פחות, זו שאלה של מוסר ולא של טכנולוגיה והמערכת כנראה תוסיף עוד נדבך במאבק בין החברות המסחריות לחסידי זכויות הפרט.
לסיכום נאמר, כי סמסונג רואה במערכת החדשה התפתחות חיובית שתספק לה יתרון בשוק העולמי. "בדרך זו, נוכל לגלות תכונות חדשות הקשורות למצבים רגשיים של משתמשים או דרכים לנבא תופעות רגשיות אחרות כמו מצב רוח, אישיות, או יחס של משתמשים", מסכם לי.