לעיתים ביקור בבתי חולים או בנמלי תעופה, יכול לגרום לחלקנו תסכול גדול. המבנים הרחבים, המxדרונות הסבוכים והקומות הרבות מציבים קושי בפנינו להגיע אל חדר או מחלקה ספציפיים, מה גם שלא תמיד השלטים והוראות ההכוונה מסייעים, אלא להיפך, לעיתים הם רק מקשים.
ברגעים כאלה רבים מאיתנו שואלים איך ב-2017, בשנה בה אנו מגיעים למקומות רבים בעולם באמצעות וויז, אין פתרון טכנולוגי דומה לניווט בתוך מבנים. רוצים להגיע למחלקת פנימית א' בבית החולים? פשוט פתחו אפליקציה, הקישו שם את שם המחלקה ולכו בעקבות ההנחיות עד ההגעה למחלקה.
היום שבו זה יקרה לא כל כך רחוק. כבר היום יש אפליקציות לקניונים מסויימים, אך טכנולוגיה שתוכל למפות כל מבנה שהוא כבר הוצגה בראשית 2014. אז עוד הוצג פרויקט בשם טנגו בשלב ראשוני מאוד שלו, כשהעומדים בראשו מבטיחים שכשייושם במכשירים החכמים שלנו, נוכל לנווט באמצעותם בתוך קניונים, משל היה זה וויז הפועל שלא תחת כיפת השמיים. עוד הבטיחו המפתחים שבאמצעות טנגו נוכל להזמין הבייתה ריהוט מבלי לערוך מדידות סבוכות ושעולם התוכן וחווית המשחק יעברו שיפור ניכר.
הטכנולוגיה, כדרכה, התפתחה במהירות. והשנה, לצד חידושים טכנולוגיים רבים שהוצגו לעולם בתערוכת CES בלאס וגאס, הכריזה Asus הטיוואנית גם על Zenfone AR - זהו כבר המכשיר השני שצפוי להימכר לקהל הרחב ותומך, בין השאר, גם בפלטפורמת טנגו שאמורה לשנות את הדרך שבה אנחנו משתמשים בסמארטפונים.
האם מדובר בנקודת ציון חדשה בתחום הניווט והמיפוי? אלו שימושים יש לפלטפורמה הזו? וכיצד כל זה קשור לתחום המציאות המדומה והרבודה? יצאנו למסע בעקבות פרויקט טנגו.
להסתובב בחדר ולהניח בו רהיטים מהסמארטפון
בראשית 2014 היה פרויקט טנגו עוד אחד מבין החידושים המגניבים שעליהם עובדת גוגל כאשר לא ברור מתי יהפוך למסחרי ואם בכלל. מדובר בפרויקט שנועד למפות, באמצעות חיישנים שונים, את הסביבה הפיזית שבה נמצא המכשיר, גם אם מדובר בחדר פנימי. מיפוי שכזה חייב להיות מדוייק והמכשיר אמור "להבין" את האוריינטציה, את המרחב ואת האובייקטים הנמצאים בו, נפחם ומיקומם. לכך ישנם שימושים רבים. אם תרצו - הסמארטפון לא רק ידע לצלם תמונות או סרטוני וידאו, אלא גם להבין היטב מה מצולם בהם.
עבור כך שכרה החברה את שירותיו של ג'וני לי, מי שבעבר עבד גם על פרויקט קינקט של מיקרוסופט, כדי שיוביל את העבודה על הפרויקט. בתחילה מפתחים היו אמורים לקבל אב-טיפוס של המכשיר, כזה הכולל את מערכת החיישנים הייחודית, ולפתח עבורו אפליקציות שונות.
“אנו נוכל לתת למכשירים ניידים הבנה אנושית בקנה מידה של מרחב ותנועה”, אמר אז ג'וני לי, עם חשיפת הפרויקט. עוד הוסיף לי: “לדוגמה, לפני רכישת רהיטים לבית ניתן להסתובב עם הסמארטפון בחדר הרצוי ופשוט ללכת לחנות ולהטמיע את המוצר בחדר הווירטואלי”.
הנציגות הישראלית
כחודש לאחר מכן, נחשפו פרטים טכניים מפורטים יותר על מערך החיישנים הייחודי של מכשירי טנגו. על פי מה שפורסם אז, כלל המכשיר 4 מצלמות: אחת רגילה, עוד שתיים בעלות עדשות בזוויות רחבות (המנסות לדמות את העין האנושית) ועוד אחת בטכנולוגיית אינפרה-אדום שתפקידה לזהות עומק של השטח הממופה. למכשיר הטנגו התווסף אז, ב-2014, גם טאבלט שחולק למפתחים הכולל את אותו מערך חיישנים.
אז גם פורסם ששתי חברות ישראליות לוקחות חלק בפרויקט טנגו: Mantis Vision מפתח תקווה, היא חברה המתמחה בצילום בתלת מימד והיא פיתחה את מנגנון MV4D עליו מתבסס פרויקט טנגו. חברה נוספת, Sagiv Tech מרעננה, אחראית על חלק מהאלגוריתמים לעיבוד החומרים.
וכטבעם של פרויקטים המנהלים במעבדות גוגל, רב הנסתר על הגלוי, כל עוד לא מושקים באופן רשמי מוצרים המתבססים על הטכנולוגיה המפותחת שם. ואכן, פרויקט טנגו זכה למעט איזכורים בשנתיים הבאות. שנתיים בהן שמענו יותר ויותר על בנות הדודות של מיפוי תלת-המימד.
מציאות מדומה ורבודה
מציאות מדומה מאפשרת לצורך אותה "לצלול" אל תוך עולם גרפי שלם שאינו קשור כלל וכלל למציאות הפיזית הקיימת סביבו. בת-הדודה הקרובה יותר לטנגו, מציאות רבודה, לא מבטלת לגמרי את המציאות הפיזית שסובבת סביב מי שמשתמש בה, אלא "מלבישה" שכבה גרפית נוספת על גבי אותה מציאות.
אין ספק שבשנים האחרונות המציאות הרבודה והמדומה הן טרנד טכנולוגי חם. רק בתערוכת MWC שהתרחשה כמעט לפני שנה בברצלונה, הוצגו כמה מכשירי דגל סלולריים שתומכים במציאות מדומה, זאת לצד התקנים רבים אחרים שלא פוסחים על הטרנד המגניב הזה. מאוחר יותר, בחודש מאי האחרון, הכריזה גוגל על Daydream VR - פלטפורמת מציאות מדומה משלה, כזו הכוללת משקפיים ייעודיים לתצוגת מציאות מדומה, עולם תוכן עשיר וקביעת תקן בו יידרשו יצרני חומרה לעמוד כדי לתמוך בפלטפורמת המציאות המדומה של גוגל.
לנובו, שרצתה לרמוז על מכשיר הטנגו שעליו היא עבדה יחד עם גוגל באותה תקופה, ערכה אירוע בתערוכת MWC 2016 בו הדגימה, יחד עם טאבלט טנגו שכבר היה קיים אז את יכולות הפלטפורמה. בסרטון ניתן לראות כיצד ניתן לנווט בעזרת Google Maps בתוך מבנה, איך אפשר למדוד אובייקטים שונים בחדר ואיך ניתן לשחק משחק ג'ינגה וירטואלי, מבלי שמגדל הקוביות יתמוטט. דבר שדורש דיוק והקפדה על תנועות עדינות.
לנובו מסירה את הכפפה
לאחר טלפון חכם וטאבלט שהוצאו בגרסאות אב-טיפוס וחולקו למספר מועט של מפתחים, הבשיל פרויקט טנגו והוטמע במכשיר ראשון המוצע למכירה - Lenovo Phab 2 Pro. המכשיר, בעל תצוגת 6.4 אינצ'ים, נועד לספק חווית שימוש מיטבית בכל הקשור למציאות רבודה והוא מיישם היטב את פלטפורמת טנגו של גוגל.
הוא כולל 4 מצלמות: אחת קדמית ברזולוציה של 8 מגה פיקסל, אחורית ברזולוציה של 16 מגה פיקסל, ועוד שתי מצלמות אחוריות - האחת למדידת עומק והאחרת לזיהוי תנועה. יחד עם אפליקציות ייעודיות ניתן באמצעותו לשחק במשחקי מציאות רבודה, למדוד אובייקטים שונים הממוקמים בחדר, לצלם סרטוני וידאו ולהוסיף יצורים שונים המסתובבים בחדר ועוד, תלוי בהיצע האפליקציות התומכות בפלטפורמה. המכשיר הוכרז בקיץ האחרון אך החל להימכר החל מחודש נובמבר במחיר המתחיל ב-500 דולרים.
אסוס מצטרפת לחגיגה
עוד תערוכה טכנולוגית הגיעה, CES 2017, ואסוס הציגה את המכשיר שלה שתומך בפרויקט טנגו - Zenfone AR. הפעם, מצוייד המכשיר בזיכרון פעולה (RAM) עוצמתי במיוחד, GB8, וכן מעבד ייעודי ליישומי מציאות רבודה. התצוגה אמנם קטנה יותר, 5.7 אינצ'ים, אך הוא כולל חידוש נוסף וזו התמיכה בפלטפורמת המציאות המדומה של גוגל - Daydream.
לצד שימושים כמו מיקום רהיטים וירטואליים בחלל החדר לפני רכישתם, מדידת אובייקטים או משחקי מציאות רבודה, תומך המכשיר במשקפי המציאות המדומה, Daydream VR, ובעולם התוכן ההולך ומתרחב של תכני מציאות מדומה של גוגל. טרם ידוע מה יהיה מחירו של המכשיר הזה, אך מכירתו צפוייה להתחיל כבר ברבעון השני של 2017.
עכשיו הכל תלוי באפליקציות
נראה שיכולותיה של פלטפורמת טנגו כבר הוכחו היטב באמצעות המכשירים השונים שבהם הוטמעה, וכל שנותר הוא לחכות דווקא למפתחי האפליקציות שירתמו את יכולות הטכנולוגיה לשימושים רבים ומגוונים. חברת האופנה האמריקנית גאפ פיתחה אפליקציה באמצעותה ניתן למדוד בגדים מבלי לצאת מהבית. האפליקציה מציגה בחלל החדר בובה וירטואלית המדמה את מבנה גופו של המשתמש, ועליה ניתן לראות, מכלל הזוויות, כיצד יושבים כל הבגדים מהקטלוג של גאפ. כך תוכלו להחליט על המידה הרצוייה, להזמין את הבגדים וזאת מבלי להתפשר על מדידה שלהם (אם להלבשת בובה וירטואלית אתם קוראים מדידה).
כך גם אפליקציית Wayfair המאפשרת לשוטט בקטלוג המקוון של החברה, לגרור משם רהיט ולמקמו, בצורה וירטואלית, בסביבת החדר האמיתית שמצולמת באמצעות מערך המצלמות של המכשיר. את הרהיט הוירטואלי תוכלו לסובב ולמקם במדוייק בסביבת החדר ולראות, עוד בטרם הזמנתו, כיצד ישתלב בחדר.
גם ביקור במוזיאונים יכול לעודד שימוש נרחב בפלטפורמת טנגו, עת שהמבקר יוכל לצלם מוצג ופתאום זה יוכל להתעורר לחיים על גבי מסך הסמארטפון שם יוכל המבקר ללמוד עוד על המוצג בעזרת סרטונים, אנימציות או פריטי קריאה.
יכולת תיאורטית שהוצגה עוד מראשית הטכנולוגיה היא יכולת הניווט בתוך מבנים. כנראה שזו עוד לא הגיעה לשלב מעשי ונראה שצפוייה עוד עבודה בנושא, אך בגוגל אומרים שנראה אותה כבר פעילה בהמשך השנה הזאת. ההשלכות של יכולת מן הסוג הזה היא אדירה: חנויות תוכלנה לשלוח אותנו ישירות אל מדף המוצר, גם אם זה ממוקם בפינה הכי נידחת בחנות. כמו כן, לא נצטרך ללכת לאיבוד בקניונים, בתי חולים ונמלי תעופה המתאפיינים לעיתים במבנים סבוכים ואין-סופיים.
גם עולם הפרסום יוכל ליהנות מן היכולות החדשות של פלטפורמת טנגו: פרסומות תדענה לצוץ בדיוק בזמן ובמיקום הנכון בעת שנעבור על יד חנות מסויימת בקניון. כמו כן, בעתיד הרחוק יותר, בעת שיטוט בגוגל Street View, נוכל להיכנס באופן וירטואלי אל מבנים שתועדו מבפנים.