לעיתים נדמה שהחלוקה למחנות בין משתמשי אפל לבין משתמשי האנדרואיד חזקה יותר מכל ויכוח אידאולוגי אחר. מחקר ישראלי חדש שתוצאותיו רואות אור בימים אלה בחן הבדלים נוספים בין המחנות: על פי המחקר, בעלי אייפון משתמשים יותר במשחקים, וגם יחזרו וישחקו באותו משחק יותר פעמים בהשוואה למשתמשי אנדרואיד. אז אם במפגש החברתי הקרוב כולם יהיו שקועים בסמארטפונים שלהם, תדעו שהאייפוניסטים משחקים והאנדרואידים כנראה מחפשים חברים חדשים בפייסבוק...
על פי המחקר, אותו ערכה חברת AppsFlyer הישראלית, בעלי אייפון משתמשים באפליקציות המשחקים שבמכשירם 35% יותר מבעלי אנדרואיד. הם גם לא מחליפים משחקים כמו גרביים, אלא מביעים יותר נאמנות למשחקים: ישנו סיכוי גבוה ב-27% שבעלי אייפון ימשיכו לשחק באותו המשחק לאורך זמן מאשר בעלי אנדרואיד.
המחקר מבוסס על נתונים שנאספו ברבעון השלישי של שנת 2015 ומקורם בכ-300 מיליון הורדות של כמה אלפי אפליקציות משחקים שהחברה מודדת. "הסתכלנו על כמה Sessions בממוצע היו בימים הראשון, השביעי והשלושים. אז חילקנו בממוצע של מספר המשתמשים הפעילים ביום הנתון", מספר רן אברהמי, סמנכ"ל השיווק של החברה, כיצד הגיעו לממצאי השימושיות היומיומית. בנוסף, הסביר אברהמי שאת מבחני הנאמנות למשחקים ביצעו באמצעות חישוב כמות הכניסות לאפליקציה לעומת כמות ההורדות שלה לאורך זמן והענקת 'ציון לויאליות' גבוה יותר ככל שעוברים הימים.
בעלי אייפון צעירים ומבוססים יותר
אז מה גורם למשתמשי אייפון לשחק יותר במכשיר שלהם בהשוואה למשתמשי אנדרואיד? "לבעלי אייפון מאפיינים דמוגרפיים שונים: הם, בממוצע, יותר צעירים ויותר מבוססים. בכל זאת, אייפון הרבה יותר יקר ממכשיר האנדרואיד הממוצע", מסבירים לנו ב-AppsFlyer. "האייפון הוא גם מכשיר יותר איכותי מהאנדרואיד הממוצע ולכן חווית המשתמש - הסאונד, הרזולוציה והביצועים - יותר טובים, וזה מאוד משמעותי, בעיקר במשחקים".
יוסי כהן (27) החזיק בעבר באייפון 4, חצה את הקווים לעבר מספר מכשירי אנדרואיד ולאחרונה רכש אייפון 6s. יוסי מקבל בהבנה את ממצאי המחקר וטוען שחווית השימוש באייפון פשוט גורמת לו לשחק יותר במכשיר: "אני חוזר לאייפון אחרי כמה שנים באנדרואיד, ולא שבאנדרואיד היו לי מכשירי ביניים, אבל פשוט אין תחרות לחווית השימוש שאני מקבל באייפון".
מחקר נוסף שנערך בארצות הברית וניתח מעל 300 מיליון תגובות של כ-27 מיליון גולשים מצא שבעלי אייפון מעידים שהם מכורים יותר למכשיר שלהם בהשוואה לבעלי אנדרואיד (67% אל מול 39%, בהתאמה). אותו מחקר בחן גם את המאפיינים של בעלי האייפון ומצא כי הם משכילים יותר, אמידים יותר ויש להם ייצוג גבוה יותר בעבודות מקצועיות וניהוליות. כמו כן, איכות האפליקציות באייפון טובה יותר ומושפעת מההומוגניות של מערכת ההפעלה - נתון שיכול להסביר את הסיבה שאייפוניסיטים משחקים יותר במכשיר.
הצרכנים ממשיכים לשחק, המפרסמים מתייעלים
אז מה עושים עם ממצאי המחקרים הללו? תלוי את מי שואלים. הצרכן הפשוט נהנה אולי מחווית השימוש, אך מבין כי התמכרות או שימוש מעבר לזמן הסביר הן תופעות שעלולות להזיק לו או לסובבים אותו.
מי שיפיק את הערך הרב ביותר מהמידע הזה הם המפרסמים ובעלי האפליקציות, שעבורם כל תנועה במובייל חשובה. שוק המובייל הוא אחד השווקים החמים בעולם הפרסום ורק לאחרונה שמענו על כך שמפתחת קנדי קראש נרכשה תמורת 5.9 מיליארד דולר. כך שכולם מבינים שקנדי קראש הוא לא סתם משחק, אלא יש בו המון פוטנציאל רווח למשווקים ולמפתח האפליקציה.
ואם נחזור לממצאים של חברת AppsFlyer בנוגע לדפוסי המשחק באייפון, אפשר להבין עד כמה הם חשובים למשווקים. החברה מאפשרת לבעלי אפליקציות למדוד עד כמה אפקטיביים הקמפיינים השיווקיים שלהם. שילוב תחום המובייל עם תחום הביג דאטה מאפשר לחברה לספר למפרסמים מאין הגיעו המשתמשים הרווחיים ביותר לאפליקציה שלהם - האם הגיעו מחיפוש בגוגל, מפרסומות ברשת, מדיוור למייל או מטעם חברות אחרות. לאחר גילוי המקורות מהם מגיעים המשתמשים הרווחיים, יכולה החברה לעודד את המפרסם להשקיע יותר באותם ערוצי פרסום.
ומה בדבר פרטיות הצרכנים? כיצד ניתן לשמור על פרטיות ובמקביל להמשיך ולאסוף נתונים? "מבלי להיכנס יותר מדי לפרטים טכניים, היכולת לדעת שמשתמש מסוים ביצע פעולה מסוימת מתבצעת דרך מזהה אנונימי ייחודי", מסביר אברהמי." לכן, ישנם גם מזהים שונים. למשל IDFA של אפל ו-Advertising ID של גוגל, כולם מאפיינים אנונימיים וייחודיים כך שאנו יודעים לומר שמשתמש עם IDFA 2222224444 הקליק על מודעה ולאחר מכן הוריד את האפליקציה, פתח אותה וקנה בה. זהו החוט המקשר של המדידה. פיתחנו טכנולוגיה מתקדמת שיודעת לומר בזמן אמת באיזה מזהה כדאי להשתמש בהתאם למה שקיים כדי לבצע התאמה מדיוקת", מוסיף אברהמי.
בקרוב מבטיחה החברה מחקר המשך המתמקד בשוק הישראלי - כך נוכל ללמוד על עצמנו קצת יותר, ועד אז המשיכו ליהנות ולשחק. רק אל תגזימו.