השבוע התקיימה בברצלונה התערוכה השנתית של תעשיית הסלולר. שוב ראינו שם שלל טאבלטים וטלפונים חכמים ונוצצים. אבל לצדן בלטה מגמה נוספת: כל חברות הטכנולוגיה כבר פוזלות הצדה, למקומות אחרים. נכון, טאבלטים וסמארטפונים הם עדיין סחורה חמה שמניבה הכנסות נאות של עשרות מיליארדי דולרים לתעשיה, אבל כולן כבר מחפשות את השוק הבא. וקבלו רמז מקדים: לשווקים הבאים לא יהיה מסך מגע.
גוגל, סמסונג, מיקרוסופט, HTC, אפל ואחרות, כולן מנסות דברים חדשים – אם זה אינטרנט של הדברים (מה שפעם היו קוראים בית חכם), מחשוב לביש, רפואה אישית או מכוניות שנוהגות את עצמן, חברות הטכנולוגיה משקיעות כבר היום משאבים עצומים בניסיון לנחש ואפילו ליצור את השווקים שיניבו להן כסף מחר – ובעוד עשר שנים מהיום. הנה כמה מהתחומים המתפתחים.
עוברים למציאות מדומה
על חברת HTC עברה שנה מדשדשת. מכשירי ה-One המוצלחים אולי החזירו אותה למשחק, אבל לא די בכך כדי לרצות את המשקיעים. אז HTC מנסה להמציא את עצמה מחדש, עם שורה של מוצרים תחת המותג re.
בתחילה הייתה זו מצלמת האקסטרים בעלת הצורה הייחודית דמויית הידית שנקרא פשוט re, ועכשיו מצטרפים אליה צמיד כושר חדש, שהחברה מפתחת בשיתוף עם Under Armor, חברת הלבשת הספורט הידועה שהוציאה גם אפליקציה לספורטאים, וחשוב מכך – HTC הולכת על מציאות מדומה כשוק הבא, והיא לא לבד: היא עושה זאת בשיתוף חברת המשחקים הידועה Valve, שאחראית ללהיטים כמו Half Life ופורטל, כמו גם מפעילה שירות משחקים מצליח בשם Steam.
קראו גם: מה זה גדול, מסורבל ומנצח את גוגל?
אז משקפי המציאות המדומה של HTC יקראו reVive. משקפי המציאות המדומה (או קסדה – המשקפיים גדולים דיים כדי להיחשב חצי קסדה) אמורים להציע לנו חוויה שלא חווינו בעבר, כולל האפשרות להיות ממש במקומות שלא היינו בהם וממש להיות בתוך מציאות אחרת. השאיפות של HTC ושל Valve גדולות, אבל מדובר בשתי חברות שיש להן גם קבלות על ביצוע – אז צפו לגדולות ונצורות. גירסת המפתחים תהיה זמינה באביב, המוצר הסופי לצרכנים בסוף השנה הזו.
מכונת הקפה סוגרת דיל עם הבוילר
חוץ מברצלונה יש עוד עוד תערוכת אלקטרוניקה שנתית חשובה, והיא תערוכת CES בווגאס בה סמסונג כמובן לקחה כחלק. בתערוכה האחרונה שהיתה לפני כחודש, הציג המנכ"ל את שאיפתה של החברה להשתלט לנו על כל הבית, במסגרת מה שמכונה אינטרנט של הדברים: החזון בו כל מכשיר חשמלי בבית יהיה מקושר לרשת הביתית או הכלל עולמית, ושנוכל לקבל את המידע ממנו ישירות על מסך הסמארטפון (או הטלוויזיה) שלנו.
במקרה של סמסונג, זה צעד הגיוני. ענקית התעשיה מקוריאה גם ככה מייצרת ומוכרת מגוון אדיר של מוצרים לבית כמו מזגנים, מקררים ומכונות כביסה. אך כעת סמסונג רוצה שכל הבית שלנו יהיה מחובר, מקושר ושיגיב אלינו, וסמסונג גם משקיעה הון (מיליארדים) במחקר ובפיתוח שיניב להם ולנו את החידושים הללו.
דוגמה אחת קטנה ומקומית לחלק מהחזון הזה – EarlySense היא חברה ישראלית, שפיתחה חיישן עבור בתי חולים שמונח מתחת למזרון של החולה, ומסוגל לנטר מגוון של נתונים כמו נשימה, דופק ועוד. סמסונג, באמצעות מרכז האסטרטגיה והחדשנות שלה בישראל, השקיעה ב-EarlySense עשרה מיליון דולר, כדי לקחת את המוצר שלהם מבית החולים – אלינו הביתה.
וכך, פותח חיישן שעומד להגיע לחנויות, חיישן שנוכל לשים אותו מתחת למזרון ויפקח על השינה שלנו. מלבד איסוף נתונים, החיישן יזהה לפי התנועות שלנו (ומדובר בחיישן ברמה רפואית, בניגוד למכשור הפחות מדויק שנמצא כיום בשוק) מתי אנחנו מסיימים מחזור שינה, וידע להעיר אותנו בעדינות. הוא גם ידע לדבר עם מכונת הקפה שתידלק בזמן שאנחנו מפהקים ונועלים את נעלי הבית, לחמם את הבית לטמפרטורה נוחה ולהדליק את הדוד – כדי שיהיו לנו מים למקלחת של הבוקר.
בעבר הדברים האלה נשמעו לחלוטין כמו מדע בדיוני, אבל בזכות האינטרנט של החפצים וההימור הגדול של סמסונג על התחום הזה, הם ממש מעבר לפינה וזו רק דוגמה אחת.
בלונים פורחים וגלולות לאיתור סרטן: גוגל יורה לכל הכיוונים
בניגוד לחברות האחרות שמוזכרות בכתבה, אצל גוגל חדשנות ואקספרמנטליות טבועות בדנא של החברה. גוגל היא חברה שלא פחדה להתנסות, להעז, לעוף עם הדמיון ולחשוב מחוץ לקופסא – כבר מימיה הראשונים, וגוגל, לעומת הענקיות המתועשות האחרות, היא חברה צעירה יחסית, בסך הכל בת 17.
מעבדות החדשנות של החברה שזכו לשם הסקסי "מעבדות X", עובדות על מגוון תחומים אדיר – מרובוטיקה, דרך מכוניות שנוהגות את עצמן ועד רפואה. לגוגל גם יש את התעוזה לנסות דברים, גם אם הם נכשלים כמו לא מעט פרויקטים שהושקע בהם כסף ואז נזרקו לפח כשהבינו שהם לא עובדים. אבל אותה התעוזה הוציאה מוצרים חדשניים ששינו את השוק לא פחות מאפל המהוללת. חשבו למשל על גוגל גלאס. על אף שהמוצר הזה נתקל בקשיים, הוא סחף את כל התעשיה בכיוון של מחשוב לביש, בכך שהוא הראה שזה אפשרי ושיש בכך עניין.
קראו גם: מה זה גדול, מסורבל ומנצח את גוגל?
במעבדות X למשל, מפתחים שני פרויקטים מסקרנים, עליהם דיבר סאנדר פיצ'אי, סגן נשיא בכיר ומי שאחראי כיום על מרבית המוצרים הצרכניים של גוגל. האחד הוא פרויקט Loon (לון) והשני הוא פרויקט טיטאן. לון הוא פרויקט שנועד להביא חיבוריות אינטרנט לאזורים לא מפותחים כמו יבשת אפריקה או באזורים קשי גישה שבהם קשה לפרוס תשתית של כבלים או אנטנות, באמצעות בלונים פורחים, המשוגרים לשכבות העליונות של האטמוספירה.
פרויקט טיטאן הוא פרויקט מתחרה ומשלים ללון, כאשר כאן הכוונה לעשות את אותו הדבר – אבל עם להקה של רחפנים או מטוסים זעירים ללא טייס, שיטענו מאנרגיית השמש וירחפו גם הם בסטרטוספירה, ויספקו קישוריות אינטרנט – או כגיבוי וסיוע לרשתות קיימות או לייצר חיבוריות לרשת במקומות בהם התשתית היבשתית קרסה, כמו באזורים מוכי אסון דוגמת רעידת אדמה או צונאמי.
אבל גוגל לא נעצרים שם. במעבדות X מפותחת גם שיטה חדשנית לגילוי מוקדם של סרטן. וכשאנחנו מדברים על גילוי מוקדם, אנחנו מדברים על גילוי מוקדם מאוד – ברמה של התאים הראשונים. הרעיון עצמו די מטורף, אבל הנה העניין: ננו חלקיקים שיוכנסו לגוף על ידי בליעה של גלולה, ייכנסו לזרם הדם, ויוכלו ל"האיר" או "לצבוע" תאים מסויימים, כמו למשל תאים סרטניים. התאים המסומנים, כשיעברו בסמוך לעור, יקלטו על ידי צמיד, שהוא כמו צמידי הפעילות שאנחנו מכירים, וייענד על היד. המשמעות: גילוי תאים סרטניים הרבה לפני שהם הופכים לגידולים מסוכנים. ואת כל זה עושה חברה שאותה אתם בכלל מכירים מחיפוש ברשת.
מכוניות שנוהגות את עצמן
גם לאפל יש פרויקט בשם "טיטאן". אבל הטיטאן של אפל לא מרחף באוויר, אלא כנראה ייסע על הכביש. לפי השמועות, אפל עובדת על מכונית חשמלית תחת מותג התפוח הנגוס, מכונית שתתחרה בטסלה של אילון מאסק ובמכוניות חשמליות של מגוון יצרני רכב אחרים. לפי הדיווחים, סטיב זדסקי, סגן הנשיא שאחראי לעיצוב המיכני של האייפוד והאייפון מוביל את המהלך, כאשר הוא הוסמך לשכור עד 1,000 עובדים בחברה ומחוצה לה כדי להקים את חטיבת הרכב החדשה של אפל.
מבחינה זו, אפל מפגרת אחרי גוגל - שכבר הציגה אבטיפוס חדש המעוצב, כך לטענת מבקרים רבים, כמו מכונית צעצוע. במכונית של גוגל אין הגה דוושות או בלמים, והיא מיועדת בינתיים לנסיעה עירונית בלבד מאחר שהמהירות המירבית שלה עומדת על 40 קמ"ש. חוץ ממנה, גם סוני שוקלת להיכנס לזירה. לפי דיווח של הפייננשיאל טיימס, החברה היפנית - שנמצאת בקשיים בעקבות סדרה של כשלי ענק - השקיעה 100 מיליון ין בחברת הרובוטיקה היפנית ZMP כדי להפוך שותפה בפיתוח מכוניות ללא נהג.
ומה הסיכויים של אפל? מומחים מתעשיית הרכב סקפטיים לגבי היכולת של אפל לייצר מכונית, אבל מצד שני – לאפל יש קופת מזומנים יותר גדולה מלרבות מהן, אז אסור לזלזל בענקית החשאית, שרוצה ליצור "חויית חיים" אחידה וכוללת – מפרק כף היד שלנו עם שעון אפל, דרך הסמארטפון ועד מכונית והבית שלנו. וגם היא, כמו מתחרותיה, מחפשת את הדבר הגדול הבא.