אנחנו יודעים שהרעיון נראה מזעזע - גם להורים ובמיוחד לתלמידים - אך מסתבר שאיסור על הכנסת טלפונים לבית הספר משפר את ההישגים, כך הסיק מחקר שפורסם בימים האחרונים על ידי בית הספר לכלכלה של לונדון.
המחקר בדק את הישגיהם של תלמידים בגיל 16 ב-91 בתי ספר הפרושים בארבע ערים גדולות בבריטניה בין השנים 2000 ו-2012. במקביל, דיווחו בתי הספר על מדיניות המכשירים הניידים שלהם במהלך אותן שנים, כך שהחוקרים יכלו להצליב בין ציוני התלמידים במבחנים לשאלה האם הם שיחקו בטלפונים סלולריים במהלך השיעורים.
התוצאות הצביעו על כך שציוני התלמידים בבתי ספר ובתקופות בהן נאסר להכניס טלפונים סלולריים לתחום בית הספר היו גבוהים ב-6.4% מאלו של תלמידים שהטלפונים לא נלקחו מהם בתחילת כל יום לימודים. מעבר לכך, לפי הממצאים התלמידים המושפעים ביותר מהרחקת הטלפונים הם התלמידים המתקשים, שציוניהם היו גבוהים ב-14 ורבע אחוז בבתי הספר ובתקופות בהם הטלפונים נשארו בחוץ.
מעניין לציין כי מתוך 91 בתי הספר שהשתתפו במחקר, רק 1 לא ניסה מעולם להגביל את השימוש של תלמידיו בטלפונים בדרך זו או אחרת.
יכולת ריכוז נמוכה מזו של דג
בינתיים, מחקר אחר שפרסמה מיקרוסופט מראה כי לא רק הישגיהם של תלמידים מושפעים מהחברים הניידים שלנו - גם מבוגרים נפגעים מהרגלי השימוש שלהם בטלפונים סלולריים. למעשה, הפגיעה כה דרמטית עד כי הורידה את טווח הקשב הממוצע של אדם מ-12 שניות בשנת 2000 לשמונה שניות בלבד ב-2013 - שנייה פחות מזה של דג זהב, הנחשב לאחד מבעלי החיים בעלי היכולות השכליות הגרועות בטבע.
המחקר, שנערך בקנדה, הורכב משני חלקים: אחד בו השתתפו כאלפיים איש ששיחקו משחקי ריכוז ואז ענו על סקר, ואחר בו השתתפו 112 איש שניסו לנהל אינטראקציות עם מכשירים תוך כדי ביצוע מטלות אחרות - וכל זה בזמן שמכונות EEG ניידות מנטרות את פעילות המוח שלהם.
החוקרים ציינו כי 44% מהמשתתפים נאלצים להתאמץ קשה כדי להישאר ממוקדים במשימה כלשהי, 45% מוסחים בקלות ממה שהם עושים, חצי מהם נוטים לבדוק את הסמארטפון בכל פעם ששום דבר אחר אינו מעסיק אותם ו-59% ירגישו אבודים בלי המכשירים שלהם.
למרות הכל, יש לשימוש בסמארטפונים גם צד שני: החוקרים דיווחו על שיפור ביכולות ריבוי המשימות, המתבטא בעיבוד יעיל יותר של מידע בזמן ביצוע כמה פעולות במקביל. בנוסף, ציינו החוקרים כי למרות שכשני שלישים מהמשתתפים דיווחו כי הם צורכים חדשות דרך רשתות חברתיות, 57% מהם מעדיפים לקרוא ידיעות מלאות.