שני הרוגים, חמישה פצועים ושעות של פעילות צבאית וחילופי אש – זה המחיר שגבתה הלילה, לטענת אזרח שסייע לחלץ חיילי צה"ל, טעות בעקבות שימוש באפליקציית הניווט ווייז.

ילופי אש בין כוחות הביטחון לחמושים פלסטינים,קלנדיה
צילום:

זו אינה הפעם הראשונה בה מובילה ווייז לתקרית ביטחונית, או לניווט לאזור בעייתי. בשנה שעברה חולצו שתי חיילות מהעיר טול כרם לאחר שהאפליקציה הישראלית הובילה אותן אליה בדרך לבסיס בית ליד. במקרה אחר, חמישה בחורי ישיבה אמריקאים כוונו על ידי ווייז לכפר באזור חברון בדרך למערת המכפלה. ומקרים של מבקרים בירושלים שנקלעו למארבי אבנים כשווייז לקחה אותם דרך שכונות מזרח העיר קורים על בסיס כמעט יומיומי (באמת, הנה חיפוש בגוגל שיתן לכם חומר קריאה לשנה). זה לא קורה רק בישראל כמובן, בחודש אוקטובר האחרון נרצחה אישה בברזיל, לאחר שווייז לא הזהיר אותה מכך שהכתובת שהקלידה בניווט היא בשכונה מסוכנת.

איך טעות כזו בכלל אפשרית?

מבדיקה שערכנו עולה כי כאשר מחפשים בווייז מסלולים מגוש דן לישובי מזרח בנימין, אחד המסלולים המוצעים אכן עובר סמוך למחנה הפליטים קלנדיה. עם זאת, האפליקציה לא כיוונה אותנו אל תוך המחנה, ואף לא הציגה לנו את האפשרות לקצר את המסלול דרך מחסום קלנדיה והכפר א-ראם, אלא רק סמוך אליהם.

 

כשכיבינו ביוזמתנו את האפשרות "הימנע מאזורים מסוכנים לנסיעה וכן שטחי A, B אליהם הכניסה לישראלים אסורה על פי חוק" שתחת הגדרות הניווט, הניווט חולף דרך קלנדיה. עם זאת, כברירת מחדל כאשר מתקינים את ווייז האפשרות הזאת דולקת ואמורה למנוע כניסה לאזורים מסוכנים.

 

מה הם "אזורים מסוכנים"?  לפי וויז מדובר ב"מסלול בתוך תחומי הקו הירוק בישראל". ואיך מחליטים מה מסוכן ומה בתוך הקו הירוק? כשפנינו לווייז שבבעלות גוגל, ענו מהחברה כי  "אפליקציית Waze כוללת הגדרת ספציפית, אשר מהווה ברירת מחדל, המיועדת למנוע ניתוב דרך אזורים אשר מסומנים כמסוכנים או כאסורים לישראלים לנסיעה. Waze מצוייה בקשר רציף וישיר עם הרשויות והגורמים הרלוונטיים כדי להגדיר את האיזורים הנ״ל מחד גיסא, ולהקטין ולצמצם אירועים מסוג זה, מאידך גיסא. למרבה הצער אין יכולת למנוע את כולם לחלוטין".

צה"ל, מצידו, מסמן לווייז ולאחרים את המקומות שבהם לא רוצים שיסתובבו אזרחים ישראלים. יש קשר מול החברה אבל הוא לא יום-יומי, מאחר שבסך הכל אלה מקומות קבועים: הצירים וההתנחלויות פתוחות, כפרים ואזורי A ו-B סגורים. 

יתכן מאוד שאכן המסלול של החיילים לא עבר באזור המסוכן, אך הם נהגו לא בדיוק לפי הוראות הניווט וטעו בעצמם, או פספסו פניה. אפשרות אחרת היא שמי שנהג כיבה את האפשרות להמנע מהאזורים הללו. כך או כך, מבחינת הצבא האירוע עוד נחקר, ובצה"ל עוד לא מוסרים פרטים.

בווייז עוד אמרו כי "האפליקציה כוללת הגדרה ספציפית שמהווה ברירת מחדל ומיועדת למנוע ניתוב דרך אזורים אשר מסומנים כמסוכנים או כאסורים לישראלים לנסיעה. במקרה זה ברירת המחדל הייתה כבויה באפליקציה שבה נעשה שימוש ובוצעה סטייה מן המסלול המקורי. כתוצאה מהסטייה נכנסו הנוסעים לאזור האסור".

איזה מקום מסוכן?

אך גם אם נמנעים מאזור ספציפי, המסלולים האחרים לא בהכרח פחות מסוכנים: אחת ההצעות כוללת את כבישים 443 ו-465 ו-60 – כולם כבישים שעוברים צמוד לכפרים פלסטיניים וניתן בהחלט להגדיר אותם כמסוכנים.

בנוסף, צריך לשאול מה היה עולה בגורל שכונות כמו הגבעה הצרפתית, שנחשבת בשנים האחרונות לא בטוחה ליהודים אך היא שכונה ירושלמית שבה תושבים יהודים. סיבה דומה מנעה מווייז להתריע בפני הנהגת הברזילאית מהמקרה שהוזכר קודם, שכן האפליקציה לא יכולה להתחיל לקבוע אילו שכונות מסוכנות מדי לנהג עובר אורח.

על פי פרסומים, בעבר נעשו ניסיונות מצד החברה להימנע משליחת נהגים לשכונות במזרח ירושלים, ככל הנראה לאחר דיווחים של הרשויות. אך הם נתקלו בהתנגדות גורפת מימין שטען כי מדובר בשטחים ישראלים. השרה מירי רגב, למשל, פירסמה גזיר עיתון בעמוד הפייסבוק שלה וכתבה "יש רק דרך אחת - ירושלים בירת ישראל מאוחדת לנצח נצחים". גם אם היה הניסיון מצליח, הוא לעולם לא היה יכול למנוע את כל המקרים של נהגים שנקלעו למארבים או פיגועים מצד פלסטינים, שמסתובבים חופשי למדי ברחבי עיר הבירה ומחוצה לה ומבצעים פיגועי דקירות, אבנים וירי. 

זהירות, אוכלוסיה אחרת לפניך

לכן, כנראה אי אפשר להאשים את ווייז בכלום. האפליקציה בסך הכל מכוונת את הנהג במסלול הטוב ביותר בין נקודת המוצא והיעד, תוך לקיחה בחשבון של גבולות מדיניים וריבוניים לצד מגבלות חוקיות. תפקידה אינו לחסוך מאיתנו מפגש עם אוכלוסייה מגוונת וודאי שאין לה יכולת להתחשב בחששות האישיים שלנו מחיכוך כזה. אפילו הימנעות מרחוב בר אילן בירושלים בשבת היא תפקיד הנהג בלבד, ומי שייקלע לקריאות "שאבעס" וטיטולים מעופפים יכול להאשים בכך רק את חוסר תשומת הלב שלו לשלטים.

לכן, הפיתרון היחיד למי שלא מסתפק בסינונים ההכרחיים שווייז עושה, הוא ללמוד את המפה ולא להתחיל לנהוג לפני שבדקתם שהמסלול שנבחר מקובל עליכם. אם אתם לא מכירים את הדרכים האפשריות טוב מספיק – שאלו אנשים שכן.

לא ווייז ולא אף אחד אחר יכול למנוע מכם להיקלע לתאונה, פיגוע, תקר או אלפי תרחישים אחרים שעשויים לקרות לכם בנהיגה. ואם בכל זאת התיישבתם מאחורי ההגה – אל תסתפקו בווייז והסתכלו סביב. מלבד הימנעות ממקומות לא רצויים, אולי אפילו תראו את היופי שמסתתר מחוץ לחלון ולמסך הסמארטפון.