אחד המותגים האהובים ביותר על הישראליים הוא שיאומי. החברה הפכה להיות מזוהה יותר מכל עם גאדג’טים ומוצרים טכנולוגיים איכותיים יחסית, במחירים נמוכים בהשוואה לרוב השחקניות המרכזיות בשוק. אבל מחברה סינית שבכלל החלה כחברת תוכנה, היא כרגע ממוקמת במקום ה-4 במצעד יצרניות הסמארטפונים הגדולה בעולם, ומייצרת כמות אדירה של מוצרים שונים, תחת מותגים שונים, שיכולים לבלבל מאוד את הצרכנים שמחפשים לעיתים את השם של שיאומי על האריזה, אבל לא מוצאים אותו. אז בואו נעשה סדרה בבלאגן הזה שנקרא שיאומי.
הסמארטפונים של שיאומי
בואו נתחיל מהמוצרים המזוהים ביותר עם שיאומי, סמארטפונים. לשיאומי יש מספר סמארטפונים תחת מותג הבית שלה “Mi”: מכשירי ה-Mi, שהם המכשירים הסטנדרטיים של החברה ומקבילים לאייפונים של אפל או לגלקסי S של סמסונג; מכשירי ה-Mi Max שהם בעצם ה-“Galaxy Note” של שיאומי שהם בעיקר מצוידים במסכים וסוללות מפלצתיות וחומרה בינונית.
מכשירי ה-Mi Mix שאין להם כל כך מקבילה, והפיצ’ר העיקרי שלהם הוא מסך קצה-לקצה ומיקומים משונים קצת למערך הצילום הקדמי (כולל סליידר בגירסה האחרונה), עוד הרבה לפני ששאר היצרניות הבינו שזה המקום ללכת אליו; מכשירי ה-Mi A שהם בעיקר זולים ומגיעים עם מערכת הפעלה נקיה לחלוטין של אנדרואיד.
אבל שיאומי ממש לא עוצרת כאן. אתם וודאי שמעתם עוד לא מעט שמות של סמארטפונים שמזוהים עם שיאומי, ואתם לא טועים. שיאומי מחזיקה חברות בת (Subsidiaries) רבות תחת מותגים שונים: Redmi הוא מותג שהוצג לראשונה ב-2013 בתור מותג הלואו-קוסט של מכשירי שיאומי עם רכיבים זולים יותר ומחירים טובים יותר.
רדמי מחזיקה בליין דומה של סמארטפונים הכוללים את סדרת Redmi הסטנדרטית, Redmi Note עם המסכים הגדולים ומערכי צילום משופרים, וסדרה חדשה בשם Redmi Go עם מפרט מינימלי ומערכת הפעלה Android Go.
חשבתם שסיימנו כאן? לשיאומי יש עוד מספר מותגים. Blackshark למשל, הוא סמארטפון הממותג לגיימרים ששם דגש על ביצועים, מערכות קירור מתקדמות ומפרטים מוגזמים. ובשנה האחרונה עלה לכותרות השם Pocophone או Poco, שהוא סמארטפון עם מפרט של מכשירי דגל, אבל עם כמה פשרות בדרך שמאפשרות לחברה למכור אותו במחיר נמוך במיוחד בהשוואה למכשירי דגל אחרים בשוק. המכשיר מיוצר במפעלים של שיאומי בהודו, מה שמאפשר לה להציג את תג המחיר הנמוך, ולהשתלט אט אט על השוק ההודי המבוקש.
(צילום: עידו בן טובים, Geektime)
הסמארטפונים הם רק גרגר בים המוצרים השונים ששיאומי מייצרת, בין אם במיתוג ישיר או בעזרת חברות הבת שלה: מנורות, סכינים, מצלמות, מטריות, עטים, שואבי אבק, טלוויזיות, קורקינטים ופחות או יותר כל מוצר שאתם יכולים לדמיין, שיאומי מייצרת. אז בואו נצלול לשאר חברות הבת שלה, ונבין מה הן מייצרות.
אז של מי הנורות, הרובוטים והקורקינטים?
שיאומי משקיעה ורוכשת לא מעט חברות ומוצרים ברחבי סין, ולעיתים מהווה להן סוג של אינקובטור לפיתוח והפצה של מוצרים שונים ומשונים, שבסופו של דבר מושקים תחת האקוסיסטם של שיאומי, או שמאפשרים לשיאומי להשתמש בטכנולוגיות של אותן חברות כדי לפתח מוצרים משלה. לרוב, אותן חברות לא מזדהות תחת המותג של שיאומי, אלא מתנהלות כמותג וחברות בפני עצמן.
YI הפכה ללהיט ענק אצל הצרכן הישראלי מאז עלייתם של אתרי הקניות הסיניים. החברה מייצרת מצלמות דרך לרכבים, מצלמות אקשן, מצלמות אבטחה ביתיות שלרוב מתומחרות במחירים תחרותיים למדי. שלא להתבלבל עם חברת Yeelight, שבעיקר מייצרת מנורות חכמות. בתחום הניקיון שיאומי גם מחזיקה ב-Roborock, המייצרת שואבי אבק רובוטיים.
רובורוק ייצרה ביחד עם שיאומי את הדגם הראשון של שואב האבק הרובוטי שלה, והחל מאותו שיתוף פעולה, מנהלת באופן עצמאי לחלוטין, אך שיאומי מחזיקה באחוזים מסוימים בחברה. Roidmi שמתחרה בדייסון עם שואבי אבק אלחוטיים ומטהרי אוויר, עובדת בשיתוף פעולה עם שיאומי בעיקר עבור שילוב של המוצר באפליקציית Mi-Home, גם בה שיאומי השקיעה ומחזיקה במניות.
Mijia היא מותג בית נוסף של שיאומי, אשר בעצם מהווה אקוסיסטם של מוצרים לבית, חכמים וטיפשים כאחד. לעיתים המוצרים של Mijia הם מוצרים של יצרניות צד-שלישי שממותגות מחדש ומותאמות לאקוסיסטם של שיאומי ובין שאר המוצרים של המותג הזה ניתן למצוא מטהרי אוויר, סירי אורז חכמים, מטהרי מים, עטים, מטריות, קורקינטים ועוד. כולם תחת המיתוג של שיאומי ו-Mijia, כך שאם אתם קונים מוצר של מיג’ייה, אתם קונים מוצר בית של שיאומי.
אבל יש עוד כמה מותגים קצת פחות מוכרים בישראל: Viomi מייצרים בעיקר מוצרים לסינון מים לשתיה, אבל גם מוצרים נוספים לבית; Huami מייצרת בעיקר מוצרים לבישים כמו רצועות דופק ושעונים (שממותגים לפעמים גם תחת שיאומי); ZMI מייצרת לשיאומי סוללות, מתאמים, כבלים ושאר מוצרי האנרגיה וההטענה של החברה; Aqara מייצרת בעיקר פתרונות בית חכם ו-Gateways שלעיתים ממותגים בכלל תחת שיאומי.
מותג לכל צרכן
שיאומי כמובן אינה הראשונה לשווק את המוצרים שלה תחת מותגים שונים. מדובר באסטרטגיה שיווקית וותיקה, שמאפשרת לחברות השונות לפנות לקהלים שונים עם צרכים שונים ובעיקר עם מסרים שונים. כך למשל כשחברת סנו – המוכרת מעולם הדטרגנטים – רצתה להשיק מוצרי קוסמטיקה וטיפוח היא יצרה את מותג “קרמה”, כי האסוציאציות שלכם היו שונות לגמרי אם הייתם מתבקשים לשים שמפו של סנו על הראש, נכון?
גם בעולם התקשורת והטכנולוגיה נוכל למצוא עשרות מותגים שונים שמיוצרים בסופו של דבר על ידי מספר חברות מצומצם: מותגי אודיו כמו JBL ו-Harman Kardon שייכים לחברת Harman שנמצאת בבעלות סמסונג. הענקית הקוריאנית השאירה את המותגים בגלל האפיל והמורשת שלהם, כמו גם הקריצה לאודיופילים. אפל רכשה את השליטה בחברת Beats, אבל עדיין ממשיכה למכור אותן תחת מותג נפרד, שנתפס צעיר ובועט יותר מאפל השמרנית.
עוד ב-Geektime
סופסוף: טלגרם מאפשרת למחוק גם הודעות של חברים מביכים
האם יזמים ישראליים מוכנים לתרום 2 אחוזים מהאקזיט שלהם למען הקהילה?
גם בארץ – חברות טכנולוגיה ותקשורת משתמשות במותגים שונים כדי להגיע לקהלים שונים ולשדר מסרים שונים. פרטנר שרצתה לשמור במשך השנים על תדמית יוקרתית יותר, רכשה את 012 ושמרה עליו בתור המותג ה”משתלם” יותר שלה, שמציע מבצעים אגרסיביים; הוט ויס – שתי חברות תקשורת עם תדמית קצת מיושנת רצו להתחרות במותג הצעיר “נטפליקס” – והשיקו את שירותי הטלוויזיה באינטרנט שלהם תחת מותגים חדשים לגמרי – “Sting” ו”Next”.
אז מה בישראל?
כמו שכבר הבנתם, לא כל מוצר שמוצג לכם כמוצר של שיאומי, הוא מוצר ממותגי הבית שלה. מדובר באחת החברות הסבוכות יותר בעולם, שיש לה כמויות מרשימות של שיתופי פעולה כאלו ואחרים עם כמויות מרשימות של חברות. כשאתם קונים מוצר ממותג Mi או Mijia, אלו הם מותגי הבית של שיאומי, והיא זו שנותנת עבורם את השירות (בהנחה שקניתם דרך יבואן רשמי, וכמובן לא מוצר מזויף, שכן גם כאלו לא חסרים בשוק).
כשאתם קונים מוצר מכל חברה אחרת, בין אם היא רובורוק, רוידמי או כל חברה אחרת שמזוהה באופן כזה או אחר עם שיאומי, אתם לא קונים מוצר ישירות משיאומי. כלומר, אם קניתם רובוט של רובורוק, לא שיאומי היא זו שתתן לכם את האחריות עליו, אלא רובורוק (והיבואנית שלה). לא משנה מה מערכת היחסים של אותה חברה עם שיאומי, החברות הללו מתנהלות באופן עצמאי לחלוטין, ולעיתים עם מערכי הפצה, פיתוח, מכירות ושירות שונים לחלוטין מאלו של שיאומי.
מאחר שמוצרי שיאומי הפכו ללהיט כל כך ענק, בעיקר בעקבות העליה המטאורית של אתרי הקניות השונים וקבוצות רכישה כאלו ואחרות, כדאי לשים לב שלא כל מה שמופיע כמוצר של שיאומי, הוא אכן מוצר בית של שיאומי. Jimmy, למשל, שנותן כעת פייט לדייסון בקטגוריית השואבים הידניים בעיקר הודות למחיר מפתה, הוא אפילו לא מוצר של חברת בת של שיאומי, אלא נמכר באתר בשם יופין, ששייך לשיאומי.
יופין הוא פלטפורמת מסחר פתוחה בסין בה כל ספק יכול למכור את מרכולתו לצד מוצרי שיאומי, גם אם אין לו קשר לחברה, ולכן אתרים רבים מקשרים את המותג יופין, בו נמכר המוצר (באופן חופשי כמו כל מוצר אחר), לשיאומי, שמפעילה את האתר עצמו.
כן, שיאומי היא אחד מכאבי הראש הגדולים ביותר בעולם הטכנולוגיה, בעיקר בגלל שהיא יורה לכל הכיוונים. לכן בכל פעם שאתם קוראים את המילה “שיאומי” בסמיכות למוצר שהוא אינו Mi או Mijia, בדקו מי החברה העומדת מאחוריו, ותמיד וודאו מיהו נותן השירות והאחריות עבור המוצר שאתם קונים.