ביום חמישי בערב, רק ימים ספורים לאחר שהאייפאד הושק לחנויות בקול תרועה עליזה, שוב עלה סטיב ג'ובס לבמה על מנת להציג את המוצר הבא של אפל. הפעם מדובר בגרסה הרביעית של מערכת ההפעלה של האייפון, לה המתינו חובבי המכשיר בקוצר רוח במשך חודשים ארוכים.
מעבר לאפשרויות החדשות – כמו ריבוי משימות (סוף סוף), ארגון האייקונים בתיקיות (תודה לאל) ותמיכה באפליקציית הספרים iBooks (לקרוא ספר באייפון? הוא רציני?), ההכרזה שהיא אולי המעניינת והמשמעותית מכולם היתה של פלטפורמת הפרסום החדשה: iAd.
מודעות הפרסומת החדשות שישולבו באייפון לא יהיו דומות לבאנרים שאנו מכירים מאתרי אינטרנט רגילים, אלא יהיו אפליקציות בפני עצמן, על כל המשתמע מכך. הן יהיו אינטראקטיביות, מהנות ויכללו גם סרטונים ואפילו משחקים. כפי שג'ובס הציג בהדגמה, לחיצה על באנר פרסומת לסרט "צעצוע של סיפור 3", תפתח יישום חדש ובו יהיו אנימציות, קטעים מהסרט, מידע על רכישת כרטיסים ועוד הרבה. אבל זה לא הכול.
האייפון ידע איפה אתם. תמיד
אז מה המשמעות של כל זה? מעבר לרווחים הגדולים הצפויים הן לאפל והן למפתחי האפליקציות שיוכלו לשלב פרסומות ביישומיהם, ואפילו מעבר לתחרות מול אנדרואיד של גוגל על לב המפרסמים – יש כאן שוב סוגיה רגישה של פרטיות ובטיחות.
כפי שמזהיר ה-Mail Online, ה"הבטחה" האמיתית שטמונה ב-iAd היא ההתאמה האישית של הפרסומות באייפון לאדם שמחזיק בו – כלומר אלינו. המפרסמים ידעו מי אנחנו ואפילו איפה אנחנו נמצאים וכך ידעו להציג לנו את הפרסומות המתאימות ביותר. למי שזוכר, הטכנולוגיה הזאת לא רחוקה מהסצנה בסרט "דו"ח מיוחד", בה טום קרוז צועד בקניון ושלטי פרסומת וירטואליים פונים אליו באופן אישי.
ה-iAd ידע כל הזמן היכן אנחנו נמצאים. תארו לכם שאתם הולכים ברחוב, ולפתע פיצרייה סמוכה מקפיצה לכם מודעה: "רעבים? אנחנו פה מימין!"; או שחנות שלידה חלפתם מודיעה לכם לפתע על מבצעים מיוחדים.
אך בניגוד לשירותי מיקום קיימים כמו טוויטר או FourSquare, אשר להם יש לתת אישור מפורש לפני שהם חושפים בפני כל העולם את מיקומנו, האייפון יעקוב אחרינו כל הזמן, אם נרצה ואם לא. פלטפורמת הפרסום תעודכן תמיד במיקום שלנו ובפרטים אחרים, כדי להעניק את המידע הטוב והמדויק ביותר למפרסמים. הם מצידם, ישלמו בתמורה למידע הזה כסף טוב.
אם זה נשמע לכם קצת מטריד – אתם צודקים. כבר ראינו בעבר מה קורה כאשר מידע על המיקום שלכם מגיע לידיים הלא נכונות: אתם עלולים לחזור ולמצוא את הבית מרוקן. המשמעות: עוד נדבך בפרטיות שלנו הולך ומתפוגג. השאלה האמיתית היא כיצד יגיבו מאות אלפי משתמשי אייפון על הפגיעה באנונימיות ובביטחון האישי – ואם לג'ובס ולאפל יהיה בכלל אכפת.