אין תמונה
הפייסבוק של גוגל: גוגל פלוס
גוגל שוב מנסה לשבור את המונופול של פייסבוק בתחום הרשתות החברתיות ומשיקה שירות חברתי חדש שהיא קוראת לו פרויקט גוגל פלוס.

השירות אמנם הושק באופן רשמי, אך נכון לעכשיו הוא זמין רק לקבוצה מובחרת של אנשים שלפי מיטב המסורת של גוגל, קיבלו הזמנה לג'ימייל שלהם.

השירות החדש יתבסס על מעגלים חברתיים בהם המשתמשים יכולים לחלוק את מה שקורה בחייהם ולשתף מידע מעניין מתוך הרשת.

אם הדבר הראשון שחשבתם עליו כשקראתם על השירות הוא שמדובר בגרסה נוספת לפייסבוק או טוויטר, אתם לא היחידים, אבל בגוגל מתעקשים כי לא מדובר בעוד רשת חברתית אלא בשינוי טוטאלי של אינטראקציה מקוונת כפי שהכרנו אותה עד עכשיו.

"השיתוף החברתי צריך לעבור שינוי גדול, אז התחלנו אותו" נכתב בבלוג הרשמי של החברה: "אחד הצרכים האנושיים הכי בסיסיים הוא הצורך לתקשר עם אחרים. כיום, רוב התקשורת בין אנשים מתקיימת ברשת. עם זאת כלי הרשת שמספקים את התקשורת המקוונת אינם טובים מספיק והם לא מצליחים להעביר דרך האינטרנט את הניואנסים שיש באינטראקציה בחיים האמיתיים".

אז מה בעצם צפוי להיות בשירות החדש?

מעגלים

התפיסה שעומדת במרכז הפרויקט היא אינטראקציה חברתית במעגלים של חברים. בשונה מרשתות חברתיות אחרות אין כאן קבוצת חברים אחת איתה אתם משתפים הכל, אלא קבוצות או מעגלים של חברים לפי חלוקתכם.

"אחת הבעיות שיש כיום עם הרשתות החברתיות שכל המידע והעדכונים שלכם חשופים לכל החברים. המעגלים של גוגל מציעים פתרון לבעיה הזו: לא כל מערכות היחסים שלכם שוות, יש דברים מסוימים שתרצו לחלוק עם החברים שלכם, מידע אחר תרצו לספר רק להורים וכמעט שום דבר לא תרצו לחלוק עם הבוס שלכם" נכתב בבלוג הרשמי של גוגל.  

"הבעיה של הרשתות החברתיות שהן 'עוטפות' את כולם תחת תחת הסטטוס של 'חברים' מה שהופך את השיתוף לקשה יותר".

גוגל מציעה את הפתרון: שיתוף סלקטיבי עם מעגלי החברים, כשאתם בוחרים מיהם החברים ויוצרים את המעגל הרצוי.

גוגל הם לא הראשונים שניסו ליצור הפרדה בין קבוצות של חברים, גם בפייסבוק זה קיים, אבל לפי טענת מנהלי הפרויקט, ויק גונטורה ובראדלי הורוביץ, ממשק יצירת מעגל החברים של גוגל פלוס נוח יותר לשימוש ומאוד אינטואיטיבי. פשוט בוחרים חברים מרשימת ג'ימייל וגוררים אותם לתוך מעגלים שיצרתם. "זה קל ואפילו כיף, יש סרגל כלים שקיים מעל כל האתרים והשירותים. זה הרבה יותר פשוט מלדוגמה יצירת קבוצה בפייסבוק ושיוך אנשים אליה" הם מסכמים.

ניצוצות

"זוכר איך סבא שלך היה גוזר מאמרים מהעיתון ושולח לך אותם? זה היה נחמד. זה בערך מה ש'ניצוצות' עושה: מחפש סרטוני ווידאו ומאמרים שהוא חושב שתאהב, כך שכשאתה פנוי, תמיד יהיה לך משהו להסתכל עליו, לקרוא ולשתף. סבא היה אוהב את זה". כך גוגל מתארים את השירות השני של הפרויקט גוגל פלוס.

אחרי שאתם מכניסים את תחומי העניין שלכם, גוגל מוצא עבורכם אתרים, בלוגים סרטונים וכל תוכן שעלול לעניין אתכם ואז שולח את זה אליכם. אם אתם מוצאים משהו שאהבתם אתם יכולים להוסיף אותו לרשימת תחומי העניין שלכם או לפתוח שיחה עם אנשים אחרים שאוהבים את הנושא, כך גם תוכלו להכיר אנשים חדשים שמתעניינים באותם נושאים כמוכם.  

"תוכן מדהים מוביל לשיחות מדהימות" טוענים בגוגל ומוסיפים שהם גילו כי למרות כל אלה, עדיין דרוש מאמץ רב כדי למצוא תוכן איכותי ורלוונטי. הם בנו מנוע שיתוף מיוחד שמוצא, מסנן ושולח אליכם את התכנים הכי מובחרים ומתאימים.

זוּלה

"אחד הדברים הטובים ביותר בלהסתובב בחוץ זה להיתקל בחברים. עם זוּלה, הפגישה הבלתי מתוכננת מגיעה לאינטרנט בפעם הראשונה. תן לחברים שלך לדעת שאתה בזולה ותראה מי קופץ להפגש פנים אל פנים".

מה שבעצם בגוגל מנסים להסביר הוא שלמרות שאנשים אוהבים לבלות יחד לא תמיד זה אפשרי. זולה מאפשרת ליצור בילוי משותף של מספר חברים דרך הרשת, על ידי בחירת מעגל החברים שתרצו לבלות איתם.

זה מאוד דומה לווידאו צ'ט, אבל קצת יותר משודרג. האפשרות לתקשר עם אנשים לפי חלוקה למעגלים הופכת את השיחה לנוחה יותר: כך למשל כשאתם משוחחים עם מישהו במעגל החברים שלכם, חברים נוספים מהמעגל יקבלו התראה (כמובן באישור שלכם) ויוכלו גם הם להצטרף לשיחה. השיחה יכולה לכלול עד 10 משתתפים.  

פטפטת

"שליחת SMS זה מעולה, אבל לא כשאתה מנסה לגרום לשישה אנשים לבחור סרט. 'פטפטת' פותרת את הבעיה על ידי הפיכת כל השיחות לצ'אט קבוצתי אחד, כך שכולם מגיעים להחלטה משותפת לפני שהאצבעות מתעייפות".

הפטפטת מספקת שירות הודעות מיידיות בתוך קבוצה, סוג של צ'ט רב משתתפים, רק שכאן ניתן לתקשר דרך אפליקציה של גוגל פלוס או להצטרף בסמסים, וכל זה לפי מעגלי החברים שלכם.

טלפון נייד

גוגל מבינה שהסמארטפונים של היום הפכו למרכז התקשרות של האנשים, ולכן הם שמים דגש חזק מאוד על האפליקציה הסלולרית של גוגל פלוס, ועל שירותים שיתופיים כמו GPS שמאתר את מיקום המשתמש, העלאת תמונות, הודעות וכל תחום הצילום.  

כך למשל בזמן שאתם מצלמים תמונה, גוגל פלוס מעלה אותה באופן מיידי ואוטומטי לאלבום פרטי שלכם ובעתיד אם תרצו תוכלו לשלוף אותה ולשתף עם חברי המעגל. האפליקציה זמינה בטלפונים מבוססי אנדרואיד ובקרוב גם באפסטור של אפל.

גוגל והרשתות החברתיות סיפור בהמשכים  

זו לא הפעם הראשונה שגוגל מנסה להיכנס לתחום החברתי, רק בינתיים ללא הצלחה. נזכיר את גוגל באז וגוגל וייב שהפכו לשני הכישלונות הגדולים שלה. סביר להניח שענקית החיפוש למדה מטעויות העבר והפעם צפוי לנו שירות מוצלח יותר.

על פי מומחי רשת רבים, גוגל מנסה להיכנס לתחום החברתי בעיקר כדי לאסוף כמה שיותר מידע על המשתמשים שלה. היתרון של פייסבוק למשל, שהיא יודעת בני כמה אתם, מה מצבכם המשפחתי, מה מעניין אתכם ובערך כל פרט אפשרי, כך היא יכולה למקד את הפרסומות לפי תחומי עניין. כמו כן, בגלל ההיבט החברתי, אנשים מבלים בפייסבוק יותר זמן מאשר בכל אתר אחר, גוגל רוצה לשנות את זה. 

 

ומה לגבי הפרטיות?

על מנת לא לחזור על מחדל הפרטיות של גוגל באז, בגוגל פלוס השקיעו מאוד בהגדרות נכונות של פרטיות. בנוסף, בגלל שהמעגלים נוצרים על ידי אנשים ובאופן סלקטיבי, החשיפה מצומצמת.   

 >> עוד שירות חדש וסודי של גוגל