אומרים שהמחלה הכי נוראית של אלו הנמצאים בפסגה היא בדידות, וכנראה שחברת גוגל מרגישה את תוצאות הצלחתה על בשרה. 79 מדינות תובעות את ענקית החיפוש בכל רחבי העולם בנושאים שונים ומשונים, שהופכים את המחלקה המשפטית של גוגל לאחת העסוקות בתבל.
התביעות נגד גוגל מגוונות. ממשלת צרפת הגישה תביעה על הפגיעה בפרטיות אזרחיה (פרשת איסוף הנתונים מרשתות WiFi ציבוריות), ממשלת אפגניסטן ביקשה לחסום את שירות יוטיוב, ויש אפילו איש מכירות פרטי שתובע את גוגל על כך שקישרה בין עסקת מכר שעשה במטבעות נדירים עם כתובת הבית שלו - ובכך הפכה את ביתו הפרטי ליעד עבור גנבים והעמידה את כל משפחתו בסכנה.
שירות המפות של גוגל מציג: כל המקומות בהם תובעים את גוגל
חברת המודיעין התחרותי Aqute הפכה את הבעיות של גוגל להצגת תכלית של היכולות שלה - לקחה את כל התביעות נגד גוגל בעולם והכניסה אותן, איך לא, לשירות המפות של גוגל. כל תביעה עברה מיפוי לפי הארץ בה היא נפתחה ועכשיו אפשר לקבל תמונה מלאה על ההתמודדות המשפטית של גוגל עם ממשלות וגורמים מסחריים ברחבי העולם. המפה מבוססת על חדשות בנושא מהשנה האחרונה ומעודכנת באופן שוטף. הנקודות הכחולות מסמנות תביעות משפטיות והנקודות האדומות מסמנות ארצות בהן נחסמו שירותי גוגל.
אם מסתכלים במפה מתקבלת תמונה המציגה את גוגל כמפלצת דורסנית, שכל מה שמעניין אותה זה לכרות מידע וכמה שיותר אישי. אבל בואו לא נשכח שגוגל מתפרנסת מפרסום, ומידע הוא הבסיס לכל אותן פרסומות המופיעות בשירותים כמו מנוע החיפוש עצמו, יוטיוב וג'ימייל. ומי בדיוק משלם על הפרסומות הללו? כל בעלי העסקים שרוצים לקדם את התוצרת והשירותים שלהם באינטרנט. כך שבסופו של דבר אנחנו הצרכנים הם האשמים האמיתיים במעקב שגוגל שמה עלינו.
שלא תבינו לא נכון, לא מדובר פה בקריאה לחרם צרכנים, אלא באנקדוטה קטנה לאיך עובד עולם הפרסום באינטרנט. חלק מהכסף שלנו מקצה גוגל לפיתוח שיטות חדשות לכריית מידע - וכל עוד נמשיך לשלם לבעלי העסקים שמפרסמים אצלה, היא תמשיך לעקוב אחרינו.
בסופו של דבר, גוגל הכריזה כי המטרה שלה היא לארגן את כל המידע בעולם, ובשביל זה היא צריכה לדעת את כל המידע בעולם - והיא כנראה גם יודעת איך לעשות זאת. וכשחושבים על 30 מיליארד הדולר שיש לגוגל בכיס, אפשר להיות די בטוחים שהתמודדות משפטית עם 79 מדינות לא מזיזה לה את העו"ש.